כיכר השבת
היסטוריה ואקטואליה

הרב דרש: להוציא את הכפרות - מהסידורים! ואלו הסיבות

בספרו 'כתבים נבחרים' כותב המחבר התנגדות חריפה למנהג הכפרות ודרישתו להוציא את 'סדר הכפרות' מהסידורים(!); והסיבות? רבות ומגוונות (היסטוריה)

|
20
| כיכר השבת |
כפרות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרק א': הרב פרופ' אברהם בֶּרְלִינֶר [חי ופעל בין השנים תקצ"ג (1833) – תרע"ה (1915)], כיהן כר"מ להיסטוריה בבית המדרש לרבנים בברלין בראשות הגאון רבי עזריאל הילדסהיימר, והיה רעו וידידו של הגאון רבי דוד צבי הופמן.

הרב פרופ' אברהם ברלינר. מתוך ספרו 'ששה חדשים באיטליה' (סריקה: ישראל שפירא)

בספרו 'כתבים נבחרים' כותב הרב ברלינר התנגדות חריפה למנהג הכפרות ודרישתו להוציא את 'סדר הכפרות' מהסידורים (!) לטענתו מנהג הכפרות שימש הוגים נוצרים לחיזוק האמונה הקלוקלת שלהם בדבר ייסורי כפרה והתפיסה שמותו של ישו שר"י נועד לכפר על חטאי אחרים.

כראיה לדבריו ר"א ברלינר מצטט את ד"ר יחיאל מיכאל זק"ש[1] שהיה הראשון להשמיט את מנהג הכפרות.

'כתבים נבחרים' להרב פרופ' אברהם ברלינר (אוצר החכמה)

מרן הבית יוסף על מנהג הכפרות: מנהג של שטות

עוד מוסיף ר"א ברלינר שמרן רבי יוסף קארו בשולחן ערוך, בדפוסים הראשונים כתב בכותרת של הסימן שעוסק במנהג הכפרות "מנהג של שטות", ובגוף הסימן כתב "יש למנוע המנהג".

שולחן ערוך הלכות כפרות מהדורה משנת 1722 עם הכותרת "מנהג של שטות" (מתוך אתר היבוברוקס)

עוד מוסיף ר"א ברלינר כנגד הכפרות בהטעימו שפרופ' פרנץ דליטש הנכרי: "עשה מזה מטעמים לשם חיזוק הדוגמה הנוצרית במחקרו על יסורי הכפרה", ו"נראה איפה ברצינות, שאין אנו מחזיקים בדעה זו!".

המלומד פרופ' פרנץ דליטש הגרמני ש"עשה מטעמים" ממנהג הכפרות היהודי, "לשם חיזוק הדוגמה הנוצרית" שהזכיר ר"א ברלינר במאמריו

יצוין שהגאון רבי שמואל אבואב התייחס למשפט "מנהג של שטות" שנראה מזלזל במנהג הכפרות, וטען שהוא הוספה של המדפיס, וח"ו לא יצאו מפיו של מרן רבי יוסף קארו שכתב רק "יש למנוע המנהג".

ר"א ברלינר טוען שיש לבטל את מנהג הכפרות, כפי שביטלו את מנהג חז"ל לאמירת "התכבדו מכובדים" בכניסה לבית הכסא (שמובאת בשולחן ערוך אורח חיים סימן ג), כל זאת טוען ר"א ברלינר למרות שהרמ"א קיבל את מנהג הכפרות.

דבריו של ר"א ברלינר בדבר מנהג הכפרות (אוצר החכמה)

יצוין שבין הראשונים שהתנגדו למנהג זה, הוא רבינו הרשב"א שכתב שהוא מצא בעירו את מנהג זה לעשות כפרות יחד עם עוד מנהגים זרים שלמדו מהגויים, והוא התבטא בגנות המנהג וציווה לבטלו (שו"ת א, שצה).

המשך יבוא...

[1] ד"ר זקש היה קרוב לעמדה המשכילית הלא רידיקלית של ר' שלמה יהודה רפופורט חתנו של ה'קצות', עליו הרחבנו בסדרת כתבות.
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

10
הואיל ומנהג הכפרות מוזכר בכתבי האר"י, הרי ברור שיש לזה יסוד קדום מאוד, ואין בזה חשש.
שירה
כל המקובלין סברו וקבלו את האריזל רוח אפינו משיח השם!
כתבי הארי וכפרות
ממש לא. לאר"י לא היה רוח הקודש , שהרי הוא לא ידע מי חיבר את ספר הזוהר.
משה
9
אני יקיית הולנדית- מיום הוולדי ועד לעצם הייום הזה כנשואה ליקיי הולנדי לא עשינו כפרות בחיים, אני זוכרת בתור ילדה שהמורה בכיתה לא האמינה לי!
יקיים הולנדים
8
אני מאוד מתפעל מהבמה הזאת שמעלה את הענינים האלה ודומה לזה כדי להראות לעם איזו כפירה יצאה מבתי המדרש של האשכנזים בברלין ובשאר עריהם בהולדת הרפורמים המשכילים ושאר הכופרים יישר כוח
יעקב
לא ידעתי שמרן הבית יוסף והרשבא היו מברלין...
יצאה מרבותינו הראשונים
חזק
חסיד
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות