מה גילה הבעש"ט הקדוש לרבי גרשון מלימוד המשנה?
שמעתי מפי רבי יעקב יוסף, רב דק"ק נמירוב ופולנאי, שכתוב בזוהר חדש תרגום הקטע: כל אותם תנאים ואמוראים, שכל העולם עומד בשבילם, כאשר היו עומדים יחד היה אומר איש לרעהו: מתוך דבר זה שפרח מפיו, אני רואה מה שיהיה היום הזה או מחר.
(לשון הזוהר הקדוש: כל אנון תנאים ואמוראים כל עלמא קימא בגיניהו, דכד הוו קימא כחדא הוי אומר בר-נש לחברו מגו משנתא דא דפרח מפומא אנא חמי מה יהיה יומא דא או למחר).
והמשיך רבי יעקב יוסף, ורצה לתאר את גדולת הבעל שם טוב הקדוש ואמר, ואני שמעתי מהבעל שם טוב הקדוש, כשהיה שומע אחד שלומד משנה, היה יודע מה שיהיה איתו לאחר שנה, והביא את הסיפור הבא.
פעם אחת באתי לק"ק ברוד, ולא מצאתי רבי גרשון קיטוב בביתו, כי יצא לדרך, ובתוך כך רבי גרשון בא לביתו, אמר בנו של רבי גרשון לאימו: אבשר בשורה שלקחו את החוכר (הפקטור) בשלשלאות של ברזל.
אמר לו רבי גרשון: ישראל גיסי אמר כבר בשנה שעברה שכן יהיה, וסיפר מה שהיה: כשגרסתי משניות לאחר התפילה, אמר לי הבעל שם טוב הקדוש: יודע אתה מה גרסת? ואמרתי: יודע אני!
ואני סברתי שהוא שואל אותי אם הבנתי את פרוש המשנה.
ואמר לי: למדת שני דברים חדשים, יש לך כאן (בבראד) שני שונאים, אחד ישלים עימך, והשני יהיה לו מפלה גדולה.
וכן היה, שרבי גרשון היה הולך ביום טוב לקבל את פני הנגידים, עבר לפני ביתו השונא האחד, והשונא שלח את חתנו וביקש אותו שיכנס לביתו ופייס אותו.
והשונא השני, כפי שכבר נאמר לקחו אותו בשלשלאות של ברזל.
ומכאן רואים שאין לשער את גודל מעלתו של מרן אלוקי קודש קודשים, אור שבעת הימים רבנו הבעל שם טוב הקדוש, זכותו תגן עלינו, אמן!
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך
יש בך 'חלק' אלוקי: במעמד הר סיני, פרחה נשמתם של עם ישראל, והקב"ה חידש והפך את נשמות ישראל לבריאה חדשה, ע"י שנתן לכל אחד מאיתנו 'חלק' מעצמותו יתברך, ולכן כתוב: "כי חלק ה' עמו" הקב"ה שם בנו מחיותו, עצמותו ומהותו, ולכן: "ישראל קודשא בריך הוא ואורייתא – חד הוא".
שייכות התורה לכל אחד מישראל: הבעל שם טוב הקדוש לימד כיצד עמקות התורה ופנימיותה פועלת ומחיה את נפש האדם, ולא משנה באיזה מצב או דרגה האדם נמצא, כי התורה שייכת לכולם – מאז ולתמיד!
בן נשאר בן, ולא משנה כמה התרחק: הקב"ה הטביע בכל אחד מישראל 'חלק' אלוקי, ולכן, לא משנה כמה הוא התרחק, תמיד הוא נשאר בן אהוב של אבא, כפי שידועים דברי הבעל שם טוב הקודש, כל אחד מישראל יקר וחשוב לפני ה' כבן יחיד ממש! שנולד לאביו לעת זקנה.
התורה כוללת את כל הטובות, ושייכת גם לרחוקים ביותר: כפי שהזכרנו השבוע את דברי ה"אור החיים" הקדוש: "אם היו בני אדם מרגישים במתיקות וערבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה... כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם" (דברים כ"ו, ח').
גם מי שרחוק מהתורה, שיפתח ספר וינסה לטעום את התענוג והחיות האלוקית, שיוצאת מאותיות התורה, וירגיש מה זה מתיקות אמיתית, רק שיתן לעצמו צאנ'ס, מגיע לו!
יבוא טוב ויקבל טוב מטוב לטובים: הגמרא מנחות אומרת: "יבוא טוב ויקבל טוב מטוב לטובים".
יבוא "טוב" – זה משה רבינו, דכתיב: "ותרא אותו כי טוב הוא".
ויקבל "טוב" – זאת התורה, דכתיב: "כי לקח טוב נתתי לכם".
מ"טוב" – זה הקב"ה, דכתיב: "טוב ה' לכל".
ל"טובים" – אלו ישראל, דכתיב: "הטיבה ה' לטובים" (נ"ג ע"ב).
הקב"ה כולו רק טוב, אוהב אותנו ורוצה רק להיטיב עימנו, כי: "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו" ולכן, נתן לנו את ה'טוב' האמיתי שהוא מתיקות התורה, ע"י מנהיג 'טוב' ורחמן משה רבנו, ומנהיגי כל הדורות ממשיכי דרכו.
"בכל יום יהיו בעיניך כחדשים": כשאתה מוצא בתורה את האור האלוקי המתוק והטעים, אתה יכול בכל יום לחדש ולהתחדש בתורה, מתחדשת בכל יום, והאדם יכול להתחדש בה – בכל יום מחדש, למצוא את האור והטעם המתוק שבה.
תתעורר – ויאיר לבבך: אם תעורר קצת את הרצון לזכות להארת התורה, ולהתקרב לקב"ה, הקב"ה ישלח לך "אתערותא דלעילא" התעוררות מלמעלה, שתאיר את עיניך להתקרב ולהידבק בו ובתורה, וכך תזכה לגלות את אוצרות התורה שהקב"ה נתן בחלקך, כי התורה כוללת את: "כל הטובות שבעולם" כפי שציטטנו את דברי ה"אור החיים" הקדוש.
שום רצון לא נאבד: אומר רשב"י בזוהר הקדוש: "ולית רעותא טבא דיתאביד מקמי מלכא קדישא... קודשא בריך הוא סליק ליה רעותיה כאילו עביד" (פר' תרומה ק"נ ע"ב), והתרגום:
שום רצון טוב שיש לאדם, אינו נאבד – לעולם! ואפילו רק הרהור קל של רצון, כי הקב"ה מעלה את הרצון והמחשבה שלך, ומחשב כאילו עשית בפועל את רצונו, כי שום רצון אינו נאבד לעולם – זכור! ואל תשכח!
יהי רצון שיהיה לכלל בית ישראל שבוע טוב ומבורך, בשורות טובות וכל הברכות והישועות, אמן!