רבי נחמן – פרשת פנחס
חלוקת הארץ עפ"י גורל – איך אפשר?
אמר הקב"ה למשה רבנו, שבכניסה לארץ:
יחלקו את הארץ לשבטים עפ"י – גורל!
יש לנו היגיון הבריא שאומר, שלאחר הכניסה לארץ ידונו איזה נחלה מתאימה לכל שבט, איזה לימוד חשוב:
הקב"ה רצה שנלמד, מחלוקת הארץ דווקא עפ"י גורל?
מה המהות של 'פור' – גורל?
בפורים הפילו גורל: "וּבִשְׁבִיל זֶה הִפִּיל פּוּר הוּא - הַגּוֹרָל".
מסביר מוהרנ"ת את מהות ה'פור' - הגורל:
"גּוֹרָל דִּקְדֻשָּׁה, זֶה בְּחִינַת, בֵּרוּר הַמְדַמֶּה - בַּקְּדֻשָּׁה".
ומסביר מתי צריך – דווקא להפיל 'פור' – לעשות גורל:
"כִּי גּוֹרָל הוּא דָּבָר שֶׁאֵין מְבִינִים, כִּי בְּכָל מָקוֹם שֶׁאֵין יְכוֹלִין לְהָבִין בְּדַעַת וְשֵׂכֶל לְמִי מַגִּיעַ הַדָּבָר הַזֶּה - מַטִּילִין גּוֹרָל".
כאשר הדעת והשכל לא יודעים איך לקבל את ההחלטה הנכונה:
זהו, הזמן הכי נכון - להטיל גורל! כי גורל הוא:
סילוק הדעת - ו'העדר' השכל!
היפך הדעת זה – הדמיון!
תעצום עיניים ותדמיין, את החופשה הקרובה, שאין לך שקל לשים עליה... דמיונך יכול למצוא את עצמו בהרי האלפיים... בלי שום קשר לשכל והיגיון, ולכן:
כל מה שהוא היפך הדעת וההיגיון, הוא - הדמיון!
מוהרנ"ת מגדיר את הגורל:
"בִּבְחִינַת הֶעְדֵּר הַדַּעַת, שֶׁזֶּהוּ - בְּחִינַת כֹּחַ הַמְדַמֶּה".
חלוקת הארץ נעשתה ע"י העדר שכל, אלא ע"י:
גורל בקדושה, שהוא - דבר הרבה יותר גבוה!
וזה בבחינת: "אַךְ בְּגוֹרָל יֵחָלֵק אֶת הָאָרֶץ" (בְּמִדְבַּר כו).
טיהור הדמיון – מקרב לאמונה
הדמיון 'עובד' שעות נוספות... ו'מיצר' רעיונות... ולכן:
הדמיון צריך 'ברור'!
כדי שהדמיון לא יסחף אותך למקומות לא נכונים – יש פתרון!
רבי נתן אומר, שיש בכח קדושת א"י:
לגרום לברור הדמיון, ולהיות – יותר טהור!
וע"י זה, ניתן לזכות: "לֶאֱמוּנַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם".
דמיון לא מבורר 'מטייל' במחוזות לא נכונים, ומחליש את האמונה, וכך גורם לך לשכוח, שהכל נעשה עפ"י כח עליון, שהוא:
מלך העולם, שהוא - הכח האמיתי שמנהל את כל העולם לבד!
ואתה מפסיק לדמיין, שיש לך כח - כ'ישות' נפרדת!
אתה זוכר, שהכל נעשה בהסכמת כח עליון – הקב"ה!
ולא רק, אלא שאתה מאמין באמונת:
"חִדּוּשׁ הָעוֹלָם - שֶׁמַּאֲמִינִים שֶׁה' יִתְבָּרַךְ בָּרָא אֶת הָעוֹלָם".
זוכרים שהארץ שייכת לקב"ה, והוא יחליט איזה נחלה צריך כל שבט, וכבר לא צריך להבין איך הוא קובע את החלוקה, כי:
החלוקה של הקב"ה, היא - מעל השגת והבנת אנוש!
גורל הוא – למעלה מטעם ודעת!
אין מי שיודע, איזה נחלה באמת מתאימה לו, ולכן, אומר מוהרנ"ת:
"כִּי אִם ע"י הַגּוֹרָל שֶׁהוּא לְמַעְלָה מֵהַדַּעַת".
"צִוָּה ה' יִתְבָּרַךְ לַחֲלֹק א"י בְּגוֹרָל דַּיְיקָא, שֶׁהָיָה עַפִּ"י:
רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁהִוא בֵּרוּר הַמְדַמֶּה".
הגורל הוא - מעבר להיגיון והשכל, ונראה - מקרי לחלוטין.
מכירים את אלו, שקנו כרטיס הגרלה על דירה, דקה לפני סיום מכירת כרטיסי הגרלה? ודווקא הם – זכו בדירה? בקרוב אצלך, אמן!
הם לא חשבו יותר מידי, אם לקנות כרטיס, הם הרגישו את ה'יד מכוונת' שגורמת להם לקנות כרטיס, בהחלטה של 'רגע', כי כך:
הקב"ה כיון את צעדיהם... שנעשה רצונו – שיעלו בגורל!
תוצאות ההגרלה רק מחזקים את האמונה:
ריבון העולמים, ידעתי כי הנני בידך, וידי בידך - כחומר ביד היוצר!
כי אתה היחיד, שעשה עושה ויעשה - לכל המעשים!
וזה מה שאומר מוהרנ"ת:
"שֶׁמַּאֲמִינִים שֶׁהַגּוֹרָל הִיא, מֵה' יִתְבָּרַךְ - לְבַד!".
ולכן, גם על חבל ונחלה, ניתן – לעשות גורל.
איך מתאימים נחלה - לכל שבט?
אם ראשי השבטים, היו דנים בחלוקת הארץ עפ"י השכל וההיגיון, יתכן שהיו - טועים ונכשלים! מסביר מוהרנ"ת:
"שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְשֵׂכֶל אֱנוֹשִׁי, שֶׁיּוּכַל לְהָבִין וּלְהַשִּיג חֲלֻקַּת א"י".
ולכן, חלוקה עפ"י גורל, מוכיחה אמונה ובטחון בקב"ה! כי:
"קְדֻשַּׁת א"י גָּבֹהַּ מְאֹד - בְּתַכְלִית הַמַּעֲלָה".
ראשי השבטים האמינו בקב"ה, ולכן – היו שלמים עם תוצאות הגורל!
הם לא הרהרו אם תוצאת הגורל – 'מסתדר' בשכלם!
לא היה להם שאלות וקושיות על תוצאות הגורל, ולא חיפשו שכל והיגיון בתוצאות ההגרלה (ליקו"ה או"ח, בר' הריח ובר' ההודאה, הל' ד').
האמונה - השלמות האמיתית!
אומרים: במקום שנגמר השכל, שם - מתחילה האמונה!
האמונה היא – השכל מעל השכל!
הם היו שלמים, שאי אפשר לסמוך על - השכל וההבנה.
הם היו 'שלמים' - באמונה! כי:
"אֱמוּנָה הִיא בְּחִינַת - כֹּחַ הַגָּדֵל וְכֹחַ הַצּוֹמֵחַ, וְהִיא בְּחִינַת אֲרִיכוּת אַפַּיִם.
הַיְנוּ, כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ אֱמוּנָה בִּשְׁלֵמוּת, הוּא - גָּדֵל וְצוֹמֵחַ בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ!
(ליקוטי עצות, אמת ואמונה, לד').
ה'גורל' הוא - מציאות ורצון ה'!
מסיים מוהרנ"ת, ואומר:
"שֶׁהַגּוֹרָל אֵינוֹ מִקְרֶה חַ"ו, אוֹ עַפ"י אֵיזֶה מַעֲרָכָה מִמַּעֲרֶכֶת הַמַּזָּלוֹת חַ"ו".
הקב"ה מהווה ומחיה את הבריאה בכל רגע ורגע, והיחיד שקובע, את יעשה עימנו בכל זמן ומצב:
"רַק הַכֹּל מֵה' יִתְבָּרַךְ לְבַד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב:
"בַּחֵיק יוּטַל אֶת הַגּוֹרָל, וּמֵה' כָּל מִשְׁפָּטוֹ" (מִשְׁלֵי טז').
תוצאות הגורל הם - השגחה פרטית מופלאה!
הקב"ה אינו מסיר לרגע את השגחתו מהאדם, ונותן כל אחד את מה שהכי טוב עבורו, ואם תאמין בזה באמת, תרגיש:
"כגמול - עלי אימו, כגמול - עלי נפשי", אמן!