ליארצייט של ה'אור החיים' הקדוש – ט"ו תמוז.
"הביאני אל בית היין" – באיזה דרך אתה בוחר להיגאל?
ספרו הנפלא של ה'אור החיים' הקדוש נכתב ברוח קודשו. אמנם ניתן לקרוא את הדברים ולהבינם, אבל, מי שמבין באמת, מגיע:
לתענוג, אהבה ויראה שלא ניתן לדמיין, עד "נפשי יצאה בדברו".
ונתענג על באורו הנפלא על - גלות וגאולה.
בדור אחרון - החושך יהיה עמוק כמו התהום!
ה'אור החיים' הקדוש אומר, שלפני הגאולה נהיה בחושך סמיך, ומסביר:
"וחשך על פני תהום": נשקע בגלות ארוכה ועמוקה, כמו:
"תהום" – אתה מביט לתוך התהום, ולא רואה שיש לה סוף!
ה'חושך' – יצר האדם, יחשיך מאתנו את הדרך לעשות את רצון ה'.
אבל, בשורת הנחמה והגאולה, אומר ה'אור החיים' הקדוש:
"קץ שם לחושך" – גם חושך הכי סמיך בסוף נגמר, ואור הגאולה - יגיע!
'ויהי אור' – אל תאבד תקווה!
הגלות ארוכה... שנראה - שכמעט אבדה תקווה, אבל, אומר ה'אור החיים' הקדוש: "לא כן הוא! אלא: "ויאמר אלהים יהי אור" והכוונה היא:
"אור הגאולה העתידה - המופלא".
בקרוב אור הגאולה יתגלה ויאיר, ויהיה אור עצום ונפלא:
ו'אור' אלוקי נורא ונפלא, יאיר – בכל אחד מאיתנו!
אבל כרגע, האור הזה הוא 'סוד' נעלם, עד שיגיע רגע הגילוי, במהרה, אמן!
המשיח יתגלה בזכות - לימוד התורה
ביאת המשיח תלויה בלימוד התורה, ה'אור החיים' הקדוש מביא ראיה:
"ורוח אלהים" - רוחו של משיח 'מרחפת על פני המים':
"ואין מים אלא תורה" – ההתמדה בלימוד התורה תביא לגילוי המשיח, מכיון:
"שלא יגאלו ישראל, אלא בזכות התורה - שנמשלה למים" (בראשית, מט').
שתי דרכים - איך לסחוט ענבים ליין?
ה'אור החיים' הקדוש אומר, שהגאולה יכולה להגיע בשתי דרכים:
הדרך הראשונה: "הביאני אל בית היין" - התורה נמשלה ליין.
הקב"ה 'יכבס' את עם ישראל ביינה של תורה:
"כיבס ביין" – הטהרה והניקיון מעסק התורה, יביא לגילוי המשיח.
הדרך השניה - "ובדם ענבים": אם יגיע זמן הגאולה, וישראל לא יעסקו ב'בית היין' - בתורה:
"יעמיד להם מלך קשה כהמן" – וח"ו עם ישראל ייסחט ע"י יסורין, וכך, יזדככו ויתבררו ניצוצי הקדושה – ותבוא הגאולה.
איך אתה בוחר להיגאל? הבחירה חופשית!
יש לאדם בחירה – איך לעשות את ה'ברור' לקראת הגאולה:
ע"י לימוד תורה: הנקראת - 'מלאכה' נאה, או:
ע"י יסורין ח"ו: שזוהי 'מלאכה' בלתי נאה.
"ראה נתתי לפניך היום... ובחרת בחיים", אבל:
החכם יודע כי: "מוצאי – מצא חיים!
בישול ענבים עד הפיכתם ליין: אם ח"ו הגאולה תגיע ע"י יסורין, הדבר נמשל לבישול ענבים עד שהם הופכים למיץ ענבים, פרי הגפן.
הגאולה תגיע, בהתאם לשתי האפשרויות לעיל:
"יגלה בגילוי מלכות עליון" - גאולה מתוך עסק התורה.
"עני ורוכב על חמור" – גאולה ח"ו מתוך יסורין (זכריה ט', ט').
הגאולה תגיע מתוך – אוזלת יד!
"כי ידין ה' עמו" – אם הקב"ה נאלץ לעשות 'דין' בכעסו, הוא מבטיח:
'לעולם לא יריב אותם' – יותר הוא לא יכעס על עם ישראל (דברים, לב', לו').
'כוסות התרעלה' שעברו הצדיקים – הקב"ה יראה את הצרות והיסורין שעברו על הצדיקים, ובעבור צערם – "ועל עבדיו יתנחם".
אומר ה'אור החיים' הקדוש: "שבשביל הצדיקים שהתייסרו – יתנחם".
הצדיקים מוכנים לכפר על עם ישראל עם סבל ויסורין שמקבלים על עצמם, ועבורם אומר הקב"ה: "יתנחם, ויאמר - די לצרות הגלות".
האם לפני הגאולה יהיו - מנהיגי אמת?
יתכן שזמן הגאולה הגיע, והקב"ה רואה שאין לעם ישראל כח להציל את עצמם מהגלות, ואין לצדיקים כח:
"לייסר בשבט מוסר למרגיזי אל".
ולא כח להוכיח את עם ישראל:
ולא יישארו: "אנשים גדולים, נביאים חוזים, בעלי רוח הקודש".
את המצב הזה מגדיר ה'אור החיים' הקדוש:
"כי אזלת יד" – ייאוש טוטאלי וחוסר אונים!
ומוסיף, שלא יהיה: "כח למדריכים בדרכי ה' להדריכם" – ועם ישראל ישאר:
"אפס עצור" – אפס, אין מי שיצליח להשפיע עליהם, ונפשות ישראל ירגישו:
"ועזוב" - עזובים ונטושים, ואין הנהגה בישראל...
אם כן, באיזה דרך יהיה ניתן לצאת לגאולה?
איזה טענה – תביא את הגאולה?
"איה אלוהימו צור חסיו בו" – הגויים ילעגו לעם ישראל, שיהיה בשפל המדרגה, ועם ישראל, יתעורר לזעוק ולטעון לקב"ה:
"איה אלוהימו" – אלוקים שלנו, איפה אתה?
אפילו שאין מעשינו הגונים, עדיין:
'חסיו בו' – אנו חוסים ובוטחים אך ורק בך!
הרשענו, אבל עדיין – בוטחים רק בך!
כי אתה 'צורנו' – אפילו שהרשענו ועברנו על מצוותיך, עדיין:
"כל מחסיהם בה'" – אנו עמך! וחוסים אך ורק בך, ועל כן:
אנו סובלים דלות ושפלות - למען שמך וכבודך!!!
ואף, מוכנים ליהרג על - קדושת שמך!
ולכן, אנו מבקשים שתראה בעניינו, שהרי:
'מצפים אנו לך' – מתי כבר תבוא ותגאלנו???
ואומר ה'אור החיים' הקדוש:
והקב"ה - ירחמנו ויענה לבקשתנו ויושיענו...
מי יגאל את ישראל - בגלות האחרונה?
ארבע גלויות היו לישראל, וכל גאולה היתה בזכות משהו אחר:
גלות הראשון - בזכות אברהם אבינו ע"ה.
גלות שניה - בזכות יצחק אבינו ע"ה.
גלות שלישית - בזכות יעקב אבינו ע"ה.
והגלות הרביעית – ת.לויה בזכות משה רבנו.
'האור החיים' הקדוש אומר, שהתנאי לגאולה:
"שיעסקו ישראל בתורה"! כי:
"אין משה חפץ לגאול, עַם בטלים מן התורה".
התורה משולה - לשמן זית זך
וזהו שכתוב: "ויקחו אליך שמן זית זך" - רומז שהתורה נמשלה לשמן.
"מה שמן מאיר לעולם - כך התורה"!
ודקדק לומר 'זך' - שעסק התורה צריך להיות:
בלי 'שמרים' - בלי שיהיה רצון לאדם ל'טפוח' להתגדל או לקנטר.
ועוד אמר: 'כתית' – שצריכין לעסוק בתורה:
"ולכתת - גופם וכוחם"... כל אחד כפי כוחו, ועוד קצת מאמץ – ונגאל!
המשיח – משול לאביון שרעב... להתגלות!
"כי יהיה בך אביון" - המשיח נקרא 'אביון' – כי הוא רוצה להשביע רעבונו, שהוא – להתגלות לעם ישראל ברינה.
ואמר: "בך - פירוש בסיבתך"! "כי עוונותינו - האריכו קיצנו".
משפט מלך המשיח - כיצד?
"ואומרו באחד שעריך" – המשיח יהיה המיוחד שבסנהדרין, ואין מורה כמוהו:
"ושפט בצדק" – משפטו יהיה בצדק, ולא ישפוט - למראה עיניו, אלא:
"והריחו ביראת ה'" – הוא לא יסתכל לעיניים שיכול לשקר, הוא:
יריח את האדם, ואז ישפוט: האם יש בך יראת ה', אם לאו...?
מי רוצה למלא חשקו של – ה'אחד' המיוחד?
"ויצו ה' לכל איש ישראל, שלא יאמץ את לבבו" -
הקב"ה מצוה ברגעים אלו: להתאמץ בכל - עוז ותעצומות!
כדי להביא במהרה את המשיח, וזה יגרום:
"למלאת חשק - האחד המיוחד"!
תענוג אמיתי! תתאמץ... בכל עוז... כדי:
למלא את חשקו של האחד ומיוחד - בורא עולם!
מי לא רוצה לזכות לזה?
"הביאני אל בית היין" – ונזכה למשיח!
ה'אור החיים' הקדוש מעיד בהקדמה לספרו, שהוא נכתב מתוך גילויים עליונים - מעבר להשגת אנוש, כפי שכתב:
"נפתחו השמים ואראה מראות אלוקים..." והבן!
אור תורתו של ה'אור החיים' הקדוש מאירה!
מטהרת ומזככת את הנשמה, ומכינה את האדם - לקבל את פני משיח!
ממש בבחינת:
"הביאני אל בית היין" – וכי טוב, להתכבס ביינה של התורה...
לע"נ רבי חיים בן עטר ה'אור החיים' הקדוש, זכותו תגן על כל ישראל, ונזכה במהרה לביאת המשיח וגאולה ברחמים, אמן!