היתכן שרבי גרשון יצא מתחום שבת?
על אף שרבי גרשון היה בארץ ישראל, אהבתו העצומה של הבעל שם טוב הקדוש לגיסו, לא השכיחה אותו מליבו, ומעיד על כך הסיפור הבא.
פעם אחת בליל שבת אמר הבעל שם טוב הקדוש:
"תמיהני, בליל שבת בשעת התפילה, חיפשתי את גיסי רבי גרשון בכל ארץ ישראל ולא מצאתי אותו, ובשבת בבוקר בשעת התפילה ראיתיו בארץ – ישראל.
ואיני יודע מה אדון בזה, אם לא שהלך חוץ לתחום" (שהוא חילול שבת).
אחרי כמה שנים, הגיע רבי גרשון אל הבעל שם טוב הקדוש, ושאל אותו הבעל שם טוב הקדוש על כך, ולא ידע רבי גרשון מה להשיב על כך, כי לא זכר, מה היה באותה שבת.
לאחר כמה זמן, נזכר רבי גרשון שבאותה השבת, נתנו לו מצות ברית מילה בעכו, ועל כן, שבת בעכו את השבת.
וסיפר רבי גרשון: בעכו יש שני בתי - כנסת, אחד נחשב כנמצא בחוץ - לארץ, ואחד נחשב כנמצא בארץ - ישראל (עפ"י ירושלמי שביעית פרק ו).
והלכתי והתפללתי בליל שבת בבית - הכנסת שבחוץ לארץ, ואח"כ כאב לי ליבי על דבר זה, מדוע לא התפללתי בבית הכנסת הנחשב כנמצא בארץ - ישראל, על כן, למחרת הלכתי והתפללתי בבית - הכנסת שנחשב כנמצא בארץ-ישראל.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך
רבי גרשון – חידש יסוד עצום בתורת החסידות!
תורתו של רבי גרשון מקיטוב זי"ע מעידה עליו, ומחילופי מכתבים בינו לבין גדולי הדור ניכרת קדושתו ודבקותו בה' יתברך, שהיה כמלאך אלוקים ממש, ויראתו קדמה לחכמתו, מידות היושר, האמת, אהבה ויראת ה' - היו טבועות עמוק בנפשו.
את הערכתו ואהבתו הרבה של ה'נודע ביהודה' לרבי גרשון, ניתן לראות ממילותיו שפתחו את מכתביו: "כבוד אהובי, ידיד נפשי וחביבי, אהוב למטה ולמעלה, הרבני המופלא והמופלג בתורה וחסידות..." וזה רק המעט ממה שידוע ונותר ממכתביו.
מרגיש 'מציאות'? לא הגעת לתכלית התפילה!
מכתבי רבי גרשון, נותרו דברי תורה מעטים, אך, נהג הבעל שם טוב הקדוש לומר תורות שחידש גיסו, שהפכו ליסודות החסידות, ואחד מהם הוא, תיאור הדבקות שניתן להגיע בעת בתפילה:
"...כמו שאמר הקדוש רבי גרשון לגיסו מרן האר"י הבעש"ט כל זמן שאתה יודע ומרגיש במציאות שלך, עדיין לא הגעת לתכלית התפילה...".
רבי גרשון מסביר, שבזמן התפילה ניתן להגיע לביטול חושים גמור, כפי שאמר: "ומרגישים 'אין' ממש - כתולע קטן הרוחש עלי הארץ..." ('היכל הברכה').
קשה לנו, האנשים הפשוטים להרגיש 'תולע' בזמן התפילה, אבל, רבי גרשון השאיר גם עבורנו דרך – אוצר עצום! הנמצא:
בשתי המילים הנפלאות – "ברוך אתה".
הברכה – אוצר עצום של אושר ועושר
כאשר אתה מברך, כדאי לעצור לרגע, ולהכיר את:
העושר העצום, שניתן לקבל - מכל ברכה שאתה מברך.
כל ברכה יש פוטנציאל, לתת לאדם:
חוסן וחיזוק הלב, וקבלת – אמונה, בטחון ושמחה.
הברכה יכולה להיות 'עוגן' יציב לקשר עם הקב"ה, שיתן לך:
להרגיש - "ואני קרבת אלוקים לי טוב" - במהלך בכל אירועי היום.
המילה 'ברוך' – 'איפוס' מתעתועי הדמיון
בתורת הראשונים וכן בתורת החסידות מבואר, שהמילה "ברוך" פרושה:
הקב"ה הוא המקור היחיד - לכל הברכות!
הגדרת 'המקור היחיד', פרושו;
אין שום 'כתובת' אחרת - שתוכל לעזור לך!
את כל הברכות והישועות שאתה חולם ושואף אליהם, יש – רק 'אחד' שיביא לך אותם!
הקב"ה הוא: מקור ה'ברכה, השפע והחיות' היחיד, של כל הברואים - כולם!
וכל גורם אחר, הוא רק - שליח של מלך העולם:
ואין לו שום 'מציאות' או ממשות - בפני עצמו!
המילה 'אתה' – נוכחות תמידית שחובקת אותך
המילה 'אתה' – נאמרת בברכה בלשון נוכח, מכיון:
שהקב"ה נמצא ונוכח איתך, בכל רגע - ממש!
החפץ חיים מחדד את הענין, בכך שאומר, שאת שהמילה 'אתה':
למי אתה אומר 'אתה'? למי שקיימים לך איתו יחסי קרבה חזקים!
ואותו אחד,רואה, שומע ומאזין לך - ברגע זה ממש, וזה:
"שוויתי ה' לנגדי תמיד" – שאיפת חייך להרגיש את הקב"ה 'נוכח' איתך!
המילה 'אתה' היא – נוכחות תמידות ששומרת, חובקת ומגינה עליך בכל: רגע ורגע, בכל מקום ובכל מצב - שאתה נמצא.
הברכה היא תזכורת תמידית, שנותנת חיזוק באמונת 'יחוד' ואחדות ה' הפשוט, ותוצאותם:
את האוצר היום יומי החשוב והיקר הזה, השאיר עבורך רבי גרשון מקיטוב:
בתיבות הראשונות של הברכה - "ברוך אתה" יש תזכורת קבועה, שהיא:
החיים והחיות האמיתית שלך - סוד השפיות של החיים!
וכבר, אין צורך להתבלבל מארועי החיים...
הכרה במציאות ונוכחות ה' – מורידה שפע תמידי לאדם
בהמשך הברכה מקבלים חיזוק נוסף, שהקב"ה הוא המציאות היחידה בעולם:
"אלוקינו - מלך העולם" – האלוקים שלנו הוא המלך היחיד של כל העולם, והוא: היחיד שקובע ומשפיע:
על כל מהלך שנעשה בעולם – ו'אין עוד מלבדו'!
השקעה של 20 שניות בברכה, תגרום לך להרגיש את נוכחות ה' התמידית איתך, ותביא לחייך 'עוגן' ויציבות, ותהווה:
תזכורת שהקב"ה מחייה ומהווה אותך - בכך רגע ממש.
משגיח, שומר ומגן עליך, והתזכורת הזאת תחזק, ותביא אותך:
לחיזוק וביסוס האמונה ובטחון, מתוך – שמחה, שלווה ורוגע!
תענוג להרגיש שיש לך שותף תמידי שנוכח – במציאות חייך:
ונמצא איתך בכל ניסיון, ונותן לך כח לעמוד בכל קושי ואתגר של חייך!
מאה ברכות ביום – חיבור תמידי למקור הברכה!
מדבריו של רבי גרשון מקיטוב, רואים את חסדי ורחמי ה', שציוה לברך מאה ברכות ביום, שמסוגלות להביא לך:
עונג ותענוג שאין דומה לו – קשר, דבקות וחיבור תמידי לקב"ה!
התענוג הזה, מקשר אותך למקור - השפע הטובה והברכה!
החיבור והדבקות לקב"ה, הוא עונג אמיתי לאדם, "טעמו וראו כי טוב ה'"...
הברכה – מעלה למציאות של - 'מעל' הטבע!
אם תצליח לברך רק כמה פעמים ביום בכוונה, אתה תצא מגדר המציאות הטבעית, ותעלה 'מעל' הטבע, וכך, תוכל לחיות עם מודעות תמידית, שתחזק בליבך את הידיעה והאמונה, שיש עליך בכל רגע:
השגחה פרטית מדויקת ונפלאה במהלך כל היום.
ומי שמרגיש את מציאות ה' כ'אתה' - נוכחת איתו, הוא:
עולה - מעל הטבע, והקב"ה לא מוסרו בידי הטבע, אלא הוא:
זוכה לניסים וישועות בדרך מופלאה!
נחזור לתחילת דבריו של רבי גרשון מקיטוב, שאמר:
שבזמן התפילה, ניתן להגיע – לביטול החושים.
נצליח להגיע לכך, עם קצת התבטלות וענווה...
אתה לא ישות או 'מציאות' שנפרדת מהקב"ה, אתה:
'חלק' אלוק ממעל – יש בך חלק אלוקי, שלא בטל לעולם.
ולכן: הקב"ה - תמיד נמצא איתך! כי אתה - חלק ממנו!
ברכה בכוונה – החזרת 'כתר' המלוכה למלך העולם
הקב"ה לא מבקש שנגיע לדרגות של קדושי עליון, כמו רבי גרשון וגיסו הבעל שם טוב הקדוש, הוא רק מבקש: שנתקדם לכיוונו - בעוד סנטימטר!
השקעת שניות בודדות – בברכה, יקדמו אותנו - ליעד הנכסף!
ההבנה שמקור הברכה מגיע מ'ברוך':
מחזירה לקב"ה את ה'כתר' המלוכה - כמלכו היחיד של העולם!
כל ברכה גורמת לגילוי מלכות ה': "לכבוד שמך – יקר יתנו".
"יכירו וידעו כל יושבי תבל..." - וכולם יקבלו את עול מלכותו של – מלך העולם!
"והיה ה' למלך - על כל הארץ, ביום ההוא יהיה - ה' אחד ושמו אחד"!
שבוע טוב ומבורך לכל בית ישראל, יזכו כולם לבשורות טובות, ישועות ונחמות, ונזכה כולנו במהרה לגילוי מלכות שמים, אמן!
לע"נ רבי אברהם גרשון בן רבי אפרים אשכנזי (מקיטוב) זכותו וזכות הבעל שם טוב הקדוש תגן על כל עם ישראל, ויזכו כולם לישועות, אמן!