כיכר השבת
היסטוריה ואקטואליה

התגובה החריפה לאגרתו של האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש

לאחר שחשפנו את מכתבו החריף של כ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש ל"מועצת התורה" (כדבריו), ועל התגובה הקצרה של כ"ק הרבי מגור ה"אמרי אמת", ה תגובתו הארוכה והחריפה של ר' מנדל קמינר מעסקניה הגדולים של 'אגודה' באותם השנים (היסטוריה)

|
173
| כיכר השבת |
האדמו"ר הריי"צ (צילום: בארי גורארי, מתוך wikimedia)

פרק ד': בשבוע שעבר חשפנו את מכתבו החריף של כ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש ל"מועצת התורה" (כדבריו), ועל התגובה הקצרה של כ"ק הרבי מגור ה"אמרי אמת".

אם הרבי מגור הגיב קצרות לרבי הריי"צ, מי שכן הגיב בארוכה הוא ר' מנדל קמינר מעסקניה הגדולים של 'אגודה' באותם השנים, שיצא להגן בחירוף נפש על גדולי ישראל שכיהנו דאז במועצת גדולי התורה, כמרנן ורבנן הגאונים רבי חיים עויזר גרוזינסקי, והרבי מגור ה'אמרי אמת', לאחר שהדברים שכתב הרבי הריי"צ "הורדתם את כבוד התורה והיראה, חיללתם אותה, בזותם את דבר ד' מילאתם עפר בעיני על היראים... שלובי זרוע ילכו את העגל אשר העמידו... הרוח אשר בפי נביאי אחאב... פרץ גדרם של ראשונים... הניף את החרבה אל צואר ילדי ישראל", צרמו לו.

להלן נצטט קטעים מתוך אגרתו של ר' מנדל קמינר שמלשונה החריפה מובן מדוע שנים רבות היא לא פורסמה מעיני הציבור, לאחר שגם אגרתו של הרבי הריי"צ לא פורסמה.

ווארשא יום ה' א' ניסן תרפ"ב

כבוד הרה"ק בנשק"ע[1] מוהרר"י שניאורסאהן שליט"א מליבואוויטש.

הנה קבלנו מכ"ק נשיאנו אדמו"ר מגור שליט"א מכתב ארוך וערוך מכ"ק שליט"א ל"מועצי התורה" (כנראה אין כ"ק מכירם למועצת "גדולי" התורה כשמם...) במדינתנו, ונרשה את עצמנו להשיב לכ"ק שליט"א בארוכה".

אם הרבי הריי"צ טען שכל "נשיאי ישראל המירו דגלם בפסל", ר' מנדל קמינר מגיב על כך בחריפות: "כל גדולי הדור בפולין, ליטא ואונגרין סלובקיא וכו' וכו' הנם עפ"י דבריו – "נביאי אחאב ועושי העגל" – ורק הוא הנהו היחיד שנשאר נביא לד'?!".

הרבי הריי"צ חלק על 'אגודה' בנושאים שונים, והמרכזי בהם הוא יחסה למצוות ישוב ארץ ישראל על ידי חקלאות, פעולה שלדבריו מדובר בעבירה, ולגבי טענה זו, מגיב ר' מנדל קמינר כי "כל החרדים בארץ ישראל ואף הקיצונים שבקיצונים וביניהם הרב רח"י זוננפלד והרה"ג מהר"י דיסקין שליט"א... צריכים... להתעסק בישוב החמרי הממשי, לבנות בתים ולקנות קרקעות והם בעצמם יסדו חברות על זה" [כוונתם על הקמת ישוב חומרי כהכנה להקמת ישיבות] והכי גם המה בעושי העגל חלילה?".

ר' מנדל קמינר כולו פגוע לכבוד התורה של רבותיו חברי מועצת גדולי התורה ובראשם הרבי מגור, ולאחר שקרא את דברי הרבי הריי"צ, הוא קבע שהיה מי דיבר סרה באוזניו, ולכך הרבי הריי"צ כעס וטעה לחינם: "ומי שאמר לו עתיד ליתן הדין שדיבר סרה על כל חכמי ישראל, והביא את כ"ק שליט"א לידי כעס וטעות".

בסעיף י"ב דוחה ר' מנדל קמינר את דברי הרבי הריי"צ שסבר שאין זה הזמן שניסע לארץ ישראל, בטענה שגם הרה"ק מוויטבסק מתלמידי הבעש"ט נסע לארץ ישראל, וגם זקנו של הרבי הריי"צ אדמו"ר הגר"ז מלאדי רצה לנסוע לאה"ק.

אחת מהטענות שהיו לרבי הריי"צ על אגודה היא, שמוסדות החינוך שעמדו תחת חסותה בפולין שכללו בית ספר לבנים "יסודי התורה", ותיכון לבנות בוורשא "חבצלת", מלמדים לימודי חול.

ובסעיף ט"ו נכתב: "ואם כ"ק שליט"א כותב הרבה פעמים שיסדנו "יסודי התורה" בדברים הנוגדים אל התורה" – ידע כי חטא גדול בזה נגד עמודי היהדות, ואתו תלון משוגתו, והשי"ת הטוב יכפר לו".

בסעיף י"ז נכתב: "דבריו מעוררים שחור אבל מכאיב לב גדול מאד, בראותנו איך הוא צועק ודואג... חס וחלילה, לא תהא כזאת בישראל! ובשום אופן אינם מבינים איך לקח לו כ"כ עוז ואומץ, לדבר דברים כאלה אשר אין להם שחר, כאלו רק מאמין אחד באלוקי ישראל נשאר בעולם, מה זאת? איך נקרה הדבר הלז?".

לגבי העלייה לארץ ישראל ש'אגודת ישראל' עודדה, הרבי הריי"צ הציע שמהגרי העבודה מאירופה יעברו לאמריקה, או לכל מקום אחר בעולם, אולם לא לארץ ישראל.

עוד כתב ר' מנדל קמינר במכתבו לרבי הריי"צ: "בראשונה בל נמנע מלהביע את השתוממותנו ופליאתנו הנשגבה על אופן כתיבתו, כי אף שהנהו רחוק מאד ממקום המעשה, זמן של שבע שני עוני עם מאורעות אלפי שנים, עבר מאת אשר ידע והכיר המצב במדינתנו, וגם היום עוד די מחיצות ותהומות מגבלות בינינו ובינו – הרהיב עוז בנפשו לכתוב כתב אשמה כזה על מנהגי עם ישראל גאוניו וצדיקיו רבניו וחכמיו שמדינתנו, ולא רק שבמדינתנו".

לדברי ר' מנדל קמינר התרופה היחידה לקיום התורה והדת היא ב'אגודת ישראל' "והיא הרבתה כבוד שמים"

לגבי האשמתו של הרבי הריי"צ כי רבני 'אגודה' הם "פורצי גדר של ראשונים - הורד כבוד התורה והיראה, חיללתם אותה, בזותם את דבר ד' מלאתם עפר בעיני כל היראים", כותב ר' מנדל קמינר: "הלא תצילנה אזני כל איש יהודי לשמוע דברים כאלה יוצאים מפי יהודי פשוט ומכל שכן מפי בנש"ק[2] ירא וחרד כמוהו... והכל על יסוד שמועות שקר ושוא, בנה מגדלים הפורחים באוויר והמציא כלילות ותואנות, על צידי ישראל וקדושיו – אשר תורת ד' ותורתו להם לקו – ואשר כל החרדים והת"ח במדינתנו יאמרו לכל הגה היוצא מפיהם".

על האשמת הרבי הריי"צ שאנשים "חטאים בנפשותיהם, בעלי כחש ומרמה היו בזה ללכוד את כת"ר שליט"א ברשתם", הגיב ר' מנדל קמינר: "ידע כ"ק כי אצל נשיאינו הרבי מגור שליט"א אין כלל אנשים כאלה, כי כך האיניציאטיבה של העבודה הוא רק מרצונו, והוא הוא המעורר אחרים".

אם לדברי ר' מנדל קמינר לרבי מגור אין עסקנים המשקרים עליו, אצל הרבי הריי"צ יש גם יש: "הננו מוכרחים לאמר, כי לדאבוננו סבבו את כ"ק שליט"א בכחש ומרמה".

המכתב הינו ארוך וארוך והינו פס הקול של האידאולוגיה החרדית, וחבל ששנים רבות הוא צונזר מעיני הציבור.

לדברי ר' מנדל קמינר 'אגודה' שוללת את הציונות בתכלית, ולאחר הצהרת בלפור יצאו בקול חוצב להבות אש נגד הציונים והמזרחים, והזהירו שחלילה לומר על זה גאולה או ענין של שופר של משיח, כי זהו כפירה בעיקרי הדת. ברם מדגיש ר' מנדל קמינר שאי אפשר לבטל מצוות ישוב ארץ ישראל שהיא נצחית מהתורה.

על פרשנותו של הרבי הריי"צ על המעשה המובא בחז"ל על ר' ינאי שנטע ארבע מאות נטיעות, (וממנו מובן שישוב מצוות ישוב ארץ ישראל מקויים גם בחקלאות), שלדברי הרבי הריי"צ מדובר בדברי נביאות, כתב ר' מנדל קמינר: "לפלא שלא ראה דברי ה'שיטה מקובצת' במקומו בשם הראב"ד, שכותב שממש היא מטעם ישוב ארץ ישראל! וייסוד בתי חרושת אולי יותר טוב מנטיעות, שצריכים להיזהר בהן מתרומות ומעשרות ושמיטה".

מוסיף ר' מנדל קמינר: "ולא חינם כנראה כתב הראב"ד ז"ל הרבה פעמים שרוח הקודש הופיע בבית מדרשנו – כי ראה שבעקבתא דמשיחא יוכל לשאלהו אחד המבין לצוות לנסוע לאמריקה ולא לארץ ישראל, מאין ומנין לקחת זאת...".

ר' מנדל קמינר טוען שגם כשעלה הרמב"ן לארץ ישראל הוא ראה אומן במלאכתו 'צורף', ודחה על הסף את דבריו של הרבי הריי"צ שאין לפעול בארץ ישראל ולהקים חקלאות ובתי חרושת. ר' מנדל קמינר טוען שכדאי להקים בתי חרושת יותר מחקלאות, כי בהם אין בהם חשש של שמיטה.

נסיים את שכתב ר' מנדל קמינר בסעיף ח': "כבודו של נשיאנו אדמו"ר מגור שליט"א חשוב בעינינו יותר מדי שנעשהו עצם לויכוחים, ולשנצטרך להגן עליו. אבל מה מגוחך הוא הדבר וגם מסוכן מאד. מצד אחד עומדים אלפים ורבות יהודים חרדים, יראים ושלמים וביניהם כל גדולי הדור שהנם במקום המעשה ואמרים שהרבי שליט"א מגור בעבודתו להאגודה ובענייני הכלל קידש ש"י ברבים וחיזק הדת ותוה"ק באופן הכי נחשב והכי נעלה – ומצד השני עומד כ"ק שליט"א מצד השני וכרואה חלום באסמפיה אומר עליו "פרץ גדרן של ראשונים" "והניף חרב על ילדי צואר ילדי בני ישראל" – שומו שמים! לכתוב דברים כאלה שלא שמעתן אזן מעולם, בלי שום יסוד!!".

להרחבה ועיון נוסף:

'החסידות ושיבת ציון', (תל אביב תשמ"ו 1986), אלפסי יצחק.

"רבי מנדל קמינר ספר הזיכרון והצאצאים" (ירושלים תשע"ז), ישראל נתנאל רובין.

עיתון "דער יוד".

'שיטה מקובצת' ב"ב י"ד ע"א ד"ה דילמא.

[1] בנשק"ע הוא ראשי תיבות של "בנן של קדושי עליון", ונכתב בדרך כלל לצעירים מיוחסים.

[2] בנש"ק הוא ראשי תיבות של "בנן של צדיקים", ובדרך כלל נכתב לצעירים מיוחסים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

173 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

35
רוב גדולי ישראל סוברים שאין נוהגת בזמן הזה מצות ישוב הארץ כפי שקבעו גם רבנים מהרבנות הראשית כהגרע יוסף זצל ובפרט שזה כרוך מאז ועד היום בהעברה על הדת וכל יום מידיעה נשרפים בצבא נשמות ממשפחות שומרי מצוות מאמריקה ודרום אמריקה וברית המועצות לשעבר שעשו עליה כחיילים בודדים רח"ל.
מורכבות
כל מה שכתבת אינו נכון. ולכן, מצות ישוב הארץ בעינה עומדת.
אברהם
הרב עובדיה יוסף פסק שאיסור השבועות שלא למרוד באומות, ולא לדחוק הקץ זה עד ביאת המשיח, ולכן אסור לכבוש א"י עד משיח (הרב עובדיה בתשובתו הידועה "החזרת שטחים במקום פקוח נפש" סוף אות ז').
יעקב
אברהם חזר בו מתשובה זו על כל נימוקיה. אתה לא מעודכן
אברהם
בקשר לצבא? נכון מאד לצערי
אבי
תיקון קטן: רוב ראשונים סוברים שיא"י אינו מ"ע בזה"ז, רק הרמב"ן מנאו במנין המצות, אכן רבים סוברים שישוב א"י דרבנן בזה"ז, אבל זה רק ליחידים ולא לכל ישראל, משום איסור לא יעלו בחומה, רשב"ש סי' ב', פסקי ריא"ז כתובות י"ג סי' ו', אבנ"ז יו"ד תנ"ד אות נ"ב, פאת השולחן סי' א' ס"ק ט"ו, ועוד
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש
לא שייך לומר רוב/מיעוט הראשונים כאשר מעולם לא נפגשו יחדיו וגם לא שרדו לנו עשרות חיבורים של ראשונים שאין לך מושג עליהם
אברהם
ישוב א"י שמנה הרמב"ן, לא הוזכרה בכל ספרי מוני המצוות (רס"ג בה"ג רמב"ם יראים סמ"ג סמ"ק והחינוך, מלבד בחרדים), ומהראשונים הרמב"ן הוא דעת יחיד יחד עם הרשב"ץ, ודעת רבותינו עמודי ההוראה שאין מ"ע בזה"ז (רש"י תוס' רי"ף רמב"ם ועוד),
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש
34
שוב , עבדו רבנן שלמא והרבי הרייצ שידע פנימיות כוונתו של אביו הרשב , הקים בארץ ישוב חקלאי מיסודו הלא הוא כפר חבד , ובעקבות חמיו הקים הרבי מלובביץ שיכונים לחבד בארץ ישראל .
אליהו
כלל וכלל לא, אתה משקר בשמו של מהרש"ב, עי' אגרות מהרש"ב איגרת תקכ"א, התנגדות לרעיון ישוב א"י ע"י עבודת אדמה. בנוסף יש כמה אגרות ממהרש"ב נגד ההתקבצות בא"י (הוא מביא ממהר"ל שעד משיח אנו אמורים להיות מפוזרים בד' כנפות הארץ, ורק משיח יקבצנו לא"י), וכן יש מכתב ממנו נגד הקמת מושבים,
חסיד מהרש"ב נ"ע
למה בחרת להיות חסיד הרש"ב ולא של המהרש אביו ? שלא התנגד לעלייה לארץ ואמר על בילו שאם היו מוסיפים בשם ה' היה מצטרף עם 50000 חסידים ? ועוד שייתכן שאחרי הסכמת האומות ההצבעה באו"ם , כבר אין החשש של עלייה בחומה . וכמו שכתב הרמבן שהגאולה תהיה בהסכמת האומות
אליהו
אתה כותב סילופים טפשיים וישנים, לא קשור פה הסכמת האו"ם, הריי"ץ כתב לרבי מגור בתרפ"ב שזה כבר אחר הצרת בלפור ורשיון לישוב יהודי בא"י, ומהרש"ב הביא באיג' ק"ל, ממהר"ל שעד משיח צריך להיות מפוזר בעולם ולא להתקבץ מעצמנו, ורק משיח יקבצנו לא"י,
חסיד מהרש"ב נ"ע
בנוסף הריי"ץ כתב מכתב (נמצא ב"תיקון עולם") שאסור לכבוש א"י, ובמקרה הציוני הרי עדיין הערבים לא הסכימו, וכל המדינה הציונית נוסדה רק ביד חזקה ומלחמה וכיבוש, שזה אסור לכו"ע!
תגובה חלק 2
לגבי הרמב"ן זה זיוף, כי הוא כתב בשה"ש ח, יג, שאפ' בגאולת בעתה שכל הדור חייב, יגאלו קודם י' שבטים ע"י בן יוסף, ורק אחרי זה אנו ניגאל ונעלה לא"י ע"י משיח בן דוד, והאומות לא ילחמו עם בן דוד (בניגוד לבן יוסף), אלא אדרבא יעזרו לבן דוד לקבץ ישראל, וכפי שאמרו כן חזל והמפ' על 'והביאו את כל אחיכם' ופשוט!
תגובה חלק 3
מה לעשות ירדה אש מן השמים לטובת העוסקים ביישוב הארץ , ותאכל כל ארמנותיה , נצחונות שלא היו בתולדות ישראל מאז דוד ושלמה , וע"ז כתב ישועות מלכו שנתנוצצה רוח הגאולה ומטעם זה בטלו השבועות לדעת חלק מהגדולים (חוץ מדעת רבים שבכלל אינם להלכה).
אריה
33
צמרמורת איך אתם מעזים לפרסם כאלו דברים ההבדל הוא עצום בין שיח בין גדולים לבין אנחנו הפשוטים שנקרא זאת כאלו דיבורים מחרידים על האדמו"ר הריי"צ זה נורא בושה איומה
Rich
100%
גידגיע
בעיניך הם גדולים כי כך הלעיטו אותך...
ליטאי
למה מי בעיניך גדולים??? הקמינר החוצפן הזה שמביא לכם בושה וכלימה גועל נפש חוצפה שאין כדוגמתה, מי הוא בכללללללל שידבר על הרבי הריי"צ ומי אתה בכלל שתחשיב את הרבי הריי"צ לאחד האדם יא ליטאי
עוד ליטאי
עוד חרדי לשעבר
מחאה
זה שכינה עצמו "ליטאי", הוא כלל לא היה מעולם חרדי, מדובר בכופר מכת הדרעקים מתימן שלא מאמינים בזוהר הקדוש ומדרשי חז"ל.
תשובה לתמים שמוחה
תגובה דוחה הלעיטו?
מם
הלעטה היא האכלה בעל כרחך. כשהאדם ילד קטן, הוריו מלעיטים אותו ואז כשהוא גדול הוא גדוש בדעות והשקפות שלא יכל לבחור ולבדוק אותן. אז הוא מגן עליהן בלהט כדי להגן על "זהותו" שאותה לא בחר
ליטאי
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות