רבי נחמן – פרשת ויחי
אומנות הקיווי – הדרך לישועה!
יעקב אבינו מברך את השבטים, וכשבא לברך את שבט דן, ראה ברוח קודשו ששבט דן עתיד לנקום בפלישתים, וששמשון הגיבור משבט דן צריך להיות המשיח, אבל - מת, וברכם:
"דן ידין עמו..." שעתיד שבט דן ינקום בפלישתים, אך:
"יהי דן נחש עלי דרך... עקבי סוס ויפול רוכבו אחור" – וראה שהפלישתים יעקרו את עיני שמשון הגיבור, וימות, אך, ראה דם ששמשון הגיבור לא מתייאש, וברגעים הכי קשים ממשיך להתפלל, ואומר:
"זכרני נא וחזקני נא - אך הפעם!".
והסוף, ששמשון הגיבור לופת את שני עמודי התווך שעל הגג... ומנצח! (שופטים, טז', כח').
יעקב אבינו מתנחם במה שראה ברוח קודשו, ועל כן, מסיים את ברכתו לשבט דן:
"לישועתך קויתי ה'" – ברכם שידעו עם ישראל לדורות:
שהתקווה והקיווי מביאים את הישועה - והניצחון!
השונאים מתגברים? גאולתך קרובה!
יעקב אבינו מביא את התיאור מדויק של מה שיקרה בימות משיח, איך עם ישראל ירמס תחת רגלי שונאיו:
"וְזֶהוּ בְּחִינַת עִקְבוֹת מְשִׁיחָא, שֶׁיִּשְֹרָאֵל נְתוּנִים - תַּחַת עִקְבֵיהֶם"!
(ליקוטי הלכות יו"ד, יין נסך, ד').
אומר מוהרנ"ת, שאפילו בשעה: "שֶׁדּוֹרְסִים אוֹתוֹ בָּרַגְלַיִם" אין לאדם לאבד תקווה, ויזכור האדם את דברי יעקב אבינו:
מהו סוד הישועה והניצחון לפרט ולכלל – לדורי דורות!
מה יקרה בימות משיח? ומה הפתרון?
רבי נתן אומר שבימות משיח, האויב יבזה וישפיל את עם ישראל, ע"י שיאחז בעקביו, ויש לזה רק פתרון אחד:
"לִצְעֹק אֵלָיו יִתְבָּרַךְ מִכָּל מָקוֹם שֶׁהוּא".
תצעק, תבקש ותתחנן לה' יתברך, כי זאת הדרך ש'ניצחה' הכל בכל הדורות, וחקוק על ליבך:
"אֵין כֹּחֵנוּ אֶלָּא בַּפינו" ותנצח אם תדע: "לִתְפֹּס - אָמָּנוּת אֲבוֹתֵינוּ".
לקוות - לא להתייאש!
מרגיש שחרב מונחת על צווארך? אל תתייאש מהרחמים, כי הקיווי והתקווה יביאו את ישועתך, וזה:
"לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'". עד היכן? "אֲפִלּוּ כְּשֶׁהוּא תַּחַת - עִקְבֵי סוּס"!
התוצאה: "יִזְכֶּה לְהִתְגַּבֵּר וּלְהַפִּיל הַשֹּוֹנְאִים, בִּבְחִינַת:
הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר" (ליקו"ה או"ח, הל' תפלה, ה').
אני נרמס! - מאין התקווה?
כשיש דין על האדם, שונאיו גוברים עליו, אבל, בל ישכח שהם:
רק שליחים של הקב"ה, במטרה – שישוב אליו!
אומר רבי נתן שהקב"ה: "שֶׁנִּתְלַבֵּשׁ בָּהֶם כְּדֵי - לַהֲשִׁיבוֹ אֵלָיו".
הקב"ה רומז לאדם שיעשה חשבון נפש, וישוב אליו, והתוצאה:
"וְשָׁמַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית - וְאֶת הַחֶסֶד".
הקב"ה הבטיח, שלא יפר בריתו והבטחתו – לעולם!
תפקידך, לפנות אליו בדיבור, תפילה וצעקה, והוא - יצילך מכל שונאיו:
"כִּי שׁוֹמֵעַ אֶל אֶבְיוֹנִים ה', וְאֶת אֲסִירָיו לֹא בָזָה".
יש דרך ישועה, והיא – ניצחה ותמשיך לנצח!
יעקב אבינו מגלה - סוד גאולתך!
מוהרנ"ת מסביר הקב"ה לא מאכזב את המתפללים ומקווים אליו, והקיווי הוא הדרך לגאולת הפרט והכלל, וזאת הבטחה:
לכל אדם – בכל זמן, בכל מקום ומצב!
וזה בבחינת: "אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל - מִי כָמוֹךָ! עַם נוֹשַׁע בַּה'".
הקב"ה מבטיח: "שֶׁשּׁוֹמֵעַ תְּפִלָּתָם, וּמוֹשִׁיעָם - תָּמִיד"!
כח הדיבור, התפילה והזעקה, הוא - כח הגאולה!
אין כוחנו, אלא – בפינו!
שמשון הגיבור מת - היכן הנחמה?
אומר ה'ישמח ישראל' שלמרות שיעקב אבינו ראה את העתיד לקרות, הוא - התחנם! וקיווה לה', כי סבר, שאפילו ששמשון הגיבור מת, אעפ"י כן:
"אף זה מת - לישועתך קויתי ה'" – המוות אינו סותר את בשורת הגאולה: ועדיין – לא אבדה תקווה! ואין - להתייאש מהישועה!
זמן הגאולה עדיין - לא הגיע, ולכן:
תמשיך לצפות, לקוות ולייחל - לישועת ה' שבוודאי תגיע!
איך מקווים לישועה?
יעקב אבינו מלמד שאין לדחוק את השעה, כי לכל זמן ועת תחת השמים, ותפקידך, להמשיך לצפות לגאולה, ועל כן אמר:
"לישועתך קויתי ה' - ולא נסוג אחור"!
כי: 'קץ שם לחושך' – תמיד אחרי החושך מבציר אור השחר, אור הגאולה!
הדינים מתגברים? לא לנצח – עוד תנצח!
"כי אשב בחושך, ה' – אור לי"!
מהיכן מגיעה הישועה? מהצרה!
הישועה מגיעה, דווקא – מהצרה עצמה!
"עת צרה היא ליעקב, וממנה - יוושע"!
הצרות מתגברות? צפה לישועה! אומר מוהרנ"ת:
"ויאמץ את נפשו בד', כי חסדי ד' - לא תמנו".
אומנות הקיווי – הישועה שלך!
גלות מצרים מלמדת, שהקב"ה לא משאיר את האדם בגלות לבד, גם שם הוא נמצא עימו, כפי שכתוב:
"עִמּוֹ אָנֹכִי בְצָרָה" כִּבְיָכוֹל".
"וּבְכֹחַ הַתִּקְוָה יוֹצֵא מִן הַצָּרָה, הוּא, וְכִבְיָכוֹל [ה'] יוֹצֵא עִמּוֹ.
ולכן, נאמר ביציאת מצרים: "יָצְאוּ כָּל צִבְאוֹת יְהֹוָה" - עִם הַשְּׁכִינָה".
בטח בה' ולא תתאכזב – הבטחה!
הרמח"ל במאמר הקיווי מציג את הדברים באור נפלא, ואומר שהקב"ה מבטיח, שהמקווה אליו, לעולם – לא יתאכזב! וזה:
"וְיָדַעַתְּ כִּי אֲנִי יְהֹוָה, אֲשֶׁר - לֹא יֵבֹשׁוּ קֹוָי"!
"לֹא אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב" – ואפילו: "אִם יִתְמַהְמַהּ – חַכֵּה לוֹ".
הרמח"ל מסביר, שהקב"ה אינו איש, ולכן, הוא לא מאכזב.
ומה שנותר זה, להמשיך לקוות, וזה: "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה".
המקווה – הקב"ה אוסף תפילתו!
הרמח"ל אומר סוד נפלא:
תפילת המקווה עולה לקדוש ברוך הוא, בלי – שום שליח!
כמו שמבאר במאמר הקיווי:
"וְכָל הַמְּקַוֶּה, תְּפִלָּתוֹ עוֹלָה - בְּלִי אֶמְצָעִי! לֹא עַל יְדֵי מַלְאַךְ, אֶלָּא:
"לִישׁוּעָתְךָ" דָּיְיקָא - כְּמִי שֶׁמְּדַבֵּר לְנוֹכֵחַ, לֹא עַל יְדֵי שָׁלִיחַ"!
התקווה בוקעת קו ומשם עולה התפילה:
"כִּי הוּא קַו הַבּוֹקֵעַ וְנוֹקֵב, וְעוֹלֶה - עַד ה' מַמָּש"!
תפילתך מגיעה עד כיסא הכבוד!
תפילת המקווה מגיעה עד כיסא הכבוד, כפי שכותב הרמח"ל:
"לַעֲלוֹת - תַּחַת כִּסֵּא הַכָּבוֹד, וְזֶה - לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה".
ושם מתגלה - "כִּי עִם יְהֹוָה הַחֶסֶד".
ושם, תחת כיסא הכבוד הכל חסד ורחמים.
אתה עדיין בגלות, אבל, תזכור שהקב"ה כולו חסד ורחמים!
"בְּמָקוֹם שֶּׁמִּתְגַּלֶּה יְהֹוָה - מִתְגַּלֶּה חֶסֶד וְאֵין פְּגַם מְעַכֵּב".
אם תמשיך לקוות ולהתפלל, הישועה תגיע בחסד ורחמים:
מאוצר מתנת חינם, ובלי – שום חשבון!
כבוד ה' שתבטח בו – ובוודאי יושיע!
'שווה' לקב"ה להושיע את כל מי שמקווה לו:
"כִּי זֶהוּ כְּבוֹד הַמֶּלֶךְ - שֶׁבּוֹטְחִים בּוֹ!
ולכן "בָּא חֲבַקּוּק וְהֶעֱמִידָה עַל אַחַת אֱמוּנָה – תִּקְוָה."
כבוד ה' להושיע את מי שמקווה לו, ואת זה יעקב אבינו לימד לבניו כשאמר: "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'".
עושה נפלאות לבדו, ולא – צריך עזרה!
ה'בבא סאלי' הקדוש, אומר כל בוקר להסתכל לשמים, ולומר שלוש פעמים:
"לעושה נפלאות גדולות לבדו – כי לעולם חסדו".
מתי? איך בדיוק?
"וְיָדַעַתְּ כִּי אֲנִי יְהֹוָה, אֲשֶׁר - לֹא יֵבֹשׁוּ קֹוָי"!
"הרפו ודעו כי טוב ה'" - בהצלחה!