מה ליבך מרגיש – עשיר או עני?
יעקב אבינו מגיע עם אביו לארץ הקודש, ומבקש את מה שנראה לו:
הדבר העיקרי בעבודת ה': ישוב הדעת!
יעקב אבינו רוצה להשלים את המלאכה, שנזכה לגילוי מלכות ה' והמשכן בארץ הקודש, ואילו הקב"ה:
מכין עבורו תוכניות אחרות - צער ממכירת יוסף...
הקב"ה רצה ללמד את יעקב אבינו, ואותנו – מסר לדורות!
אתה עשיר או עני?
נראה שעבודת ה' הכי גבוהה היא, לימוד לעומק או תפילה מושקעת, אבל:
לא זה המסר שהקב"ה מלמד את יעקב אבינו!
לשלמות בעבודת ה' ניתן להגיע, אם האדם ירגיש עני, אפילו שבפועל הוא עשיר, דהיינו:
יש לו 'כלים' גשמיים או רוחניות לעשות ולפעול.
עושר או עוני – לא נמדד בממון או בכל אמצעי אחר גשמי או רוחני, אלא:
בהרגשה פנימית של הלב!
אדם שרוצה להגיע לגילוי שכינה, צריך להרגיש 'עני' - כ'אין', כי הוא יודע שאינו יכול לפעול - כלום, בלי:
לשאת עיניים בתפילה לקב"ה, ולבקש - בלב נשבר!
וזה בדיוק מה יביא, לגילוי השכינה בבית המקדש - הלב הנשבר!
יעקב אבינו – שלם בכל!
יעקב אבינו הגיע לאביו: שלם בכל - בזרעו ובגופו, בתורתו ובממונו.
והוא ביקש ישוב הדעת, כדי להשלים את המלאכה, אבל, הוא לא מקבל, כי:
בנית בית המקדש וגילוי שכינה, מגיעים רק – מלב נשבר!
ולכן, בית המקדש נקרא: 'בית תפילתי' - כי שם יתגלה הכח של התפילה!
ואת כח התפילה מלמד - דוד המלך.
דוד המלך – עני ואביון אני!
"ואני עני ואביון" – דוד המלך קורא לעצמו עני, והוא מתכוון לכך - באמת!
הוא באמת הרגיש עני ושפל - בעיני עצמו.
ידוע שלדוד המלך היתה דעת עצומה, והיה גדול ועצום בידיעה ועמקות התורה, והלכה כמותו, והשיג את עומק ידיעת ה' ודרכיו.
וזכה לעושר, מלוכה ולגבורה, וקיבל עוד כלים עד לאין מספר, היה לו את:
כל השלמות שרק ניתן לתאר ולצייר!
אם כן, כיצד דוד המלך אמר שהוא 'עני'?
דוד המלך הבין נקודה - עמוקה וחשובה מאוד!
העושר לא שווה - בלי נשיאת חן!
דוד המלך הבין, שכל הכלים הללו אינם שווים מאומה, אם הוא:
לא ימצא חן בעיני ה' יתברך, שיתן לו כח – לפעול ולעשות חיל!
שום 'כלי' אינו שווה, ללא - נשיאת חן!
ולכן, דוד המלך נשא עיניו לקב"ה בתחינה - בלב נשבר:
שיתן לו כח ויכולת, להשתמש - בכלים שקיבל!
דוד המלך ידע: מדרגת עני היא - המדרגה העליונה והגבוהה ביותר!
מוכן להרגיש 'אין'? תקבל 'עין'!
דקות הדברים והבנתם, הם - סוד גדול ומתנה נפלאה!
אדם שזוכה לצאת ממציאות עצמו, ומרגיש באמת בליבו - אין לו כלום משלו, הוא:
ממשיך עליו את השגחת ה' יתברך - בעינא פקיחא!
כמו שכתוב: "הנה עין ה' אל יראיו"! וזוכה:
שהרגשת ה'עני' הופך ל'עין' – השגחת הקב"ה חופפת עליו - כל היום!
מדוע זה עובד כך?
אדם שמרגיש עני, נמוך ושפל - ונמצא למטה, ויודע שאין בו מאומה:
אור של רחמים עליונים – שורה עליו!
"תפילה לעני כי יעטוף.... אל תסתר פניך ממני" – העני זוכה להארת פנים מיוחדת מה' יתברך!
נכסוף נכסף דוד המלך, והשתוקק במאוד לזכות: להארת פנים מאיתו יתברך, ולכן:
הוא ביקש מה' יתברך להיות – במדרגת עני! כי הוא ידע שכל השלמות:
גשמית ורוחנית שהשיג - לא שווים מאומה, אם הוא לא - בדרגת עני!
דוד – פעל מכח התפילה
רק לאחר שדוד המלך מצא בתוכו את נקודת ה'עני', נקודת הביטול, הוא השלים את עבודתו של יעקב, ומצא גם את מקום המקדש, וזכה לייסד את בית המקדש.
דוד המלך מלמד אותנו, שצריך:
לשאת עיניים לבורא עולם, ולאחוז תמיד – בתפילה!
כי זאת הדרך שתחדיר ללב האדם את ההכרה, שרק ה' יתברך:
יכול להושיעו ולתת לו את הכח לפעול!
קשה לך להרגיש עני? תתפלל על זה!
יש לך הרבה 'כלים' שנותנים לך כח ויכולת לפעול?
קשה לך להסכים להרגיש 'אין' 'עני'?
תתפלל ותבקש על כך מה' יתברך:
ריבונו של עולם, זכני להתפלל אליך על כל מה שאני רוצה לפעול, ושאדע בידיעה ברורה, שרק – אתה הוא שפועל!
וכל 'כלי' גשמי או רוחני שיש לי, הם רק שלך וממך, מכוחך הגדול הגיבור והנורא!
ובאמת, אני מעצמי - אין לי שום כח בלעדיך, כי עני ואביון אני.
וידע האדם שבאמת, אין לו שום אפשרות לפעול, רק – בכח התפילה!
ואין צדיק בא למדרגתו, אלא – בתפילה!
כי תואר "צדיק", לא מגיע מייחוס – רק מתפילות!
השפע והכלים – מקשים להגיע לביטול!
מכאן, ניתן להבין – מדוע קשה לאדם לאחוז בתפילה?
נראה לאדם שהתכלית היא: שיהיה לו שפע כלים רוחניים וגשמיים, וכך יהיה לו כח ויכולת לעשות ולפעול, אבל, לא כן הדבר:
השלימות האמיתית היא, הרגשת ה'אין' הביטול - לפני ה' יתברך!
תחושת גבהות וגאות, מרחיקה את השגחת ה' מהאדם, ולכן, הצדיקים הכירו את גדלות ורוממות ה', ואת אפסיות האדם, וידעו לרדת למקום השפל והנמוך ביותר:
וזכו להתבונן ולדעת - שאין עוד כלל מלבדו יתברך!
אדם שזוכה לחוש לב נשבר לפני ה', הוא יוצא ממקום טמא ולמקום הטהור ביותר, ולכן, צריך להתפלל שנזכור תמיד:
שרק הוא לבדו – רב להושיע! והוא לבדו:
עשה עושה ויעשה - לכל המעשים!
שנזכה, אמן!
(עובד ולוקט מתוך הגיליון משולחן שלמה להגאון הינוקא).