פרשת ויצא – עפ"י הבעש"ט הקדוש
סוד - 'יחוד' בקטנות!
בדרך לחרן, יעקב אבינו ישן וכשהתעורר, אמר:
"אכן יש ה' במקום הזה, ואנוכי לא ידעתי" אומר רש"י:
אם ידעתי – לא ישנתי במקום הקדוש הזה.
יש לך רגעי 'הסתרה' – ירידה רוחנית?
ואתה חושב שהקב"ה - עזב אותך, ורוצה – שתתמודד לבד?
הרצון ה'ארצי' – משכיב אותך על הארץ!
אתה רואה את ההנאות הגשמיות, הארציות של העולם הזה – וחושב שאתה מתמודד - 'שוכב' שם, על הארץ - לבד? על זה נאמר:
"הארץ אשר אתה שוכב עליה"! ההנאה הארצית הגשמית שמבלבלת את דעתך, וגורמת לך להיות 'שוכב' על הארץ.
בעל 'תולדות יעקב יוסף' אומר בשם הבעל שם טוב הקדוש, דע:
הקב"ה הביא אותך לירידה, למקום הנמוך הזה, במטרה:
שתתקן דברים מסוימים, ותעלה משם ניצוצות - למקום גבוה!
'קץ שם לחושך' – מהחושך תקיץ לאור גדול!
"ויקץ יעקב משנתו" – הניסיונות שמשולים לשינה ולילה:
ברגע אחד, אתה מקיץ 'מהשינה' – ועולה דרגה!
"קץ שם לחושך" - הניסיון שמטריף את דעתך, יגמר - ברגע אחד!
ואתה - תעלה בדרגה, תהיה יותר נעלה ו'משודרג'!
ברגעי היקיצה הרוחנית, תתנוצץ בך מחשבה:
"אכן, יש ה' במקום הזה, ואנוכי - לא ידעתי"!
אתה מתפלא, איך בכלל חשבתי - שהקב"ה עזב אותי? וזה הכלל:
"ואנוכי לא ידעתי" – בזמן הניסיון, לא ידעתי שהקב"ה איתי:
כי אם ידעתי, הניסיון – לא היה ניסיון!!!
הגדול מחברו, יצרו - גדול עליו!
יצר הרע לא מפסיק להעמיד אותך בניסיונות, ולא מובן:
מדוע - 'כל - הגדול מחברו, יצרו - גדול עליו'?
אם יצרו של אדם גדול – היה קטן, לא היה לו ניסיון כלל!
אם יצרו היה קטן, הוא לא היה:
מייצר לו ניסיונות שיתאימו – לרמתו הרוחנית!
"והאלוקים ניסה את אברהם" - הקב"ה אוהב להעמיד את הצדיקים בניסיון, כדי להרבות שכרם בזה ובבא, ולהעלות אותם לדרגות יותר גבוהות.
מדוע יש קושי לעמוד בניסיונות?
בזמן ניסיון, הקב"ה לוקח לאדם את דרגתו הרוחנית:
הדרגה הרוחנית והשכל נעלם – והניסיון קשה מנשוא!
"והעלהו לעולה" – הקב"ה אומר לאברהם אבינו, להעלות לעולה את אותו הילד שעליו נאמר: "ביצחק יקרא לך זרע":
הסתירה בין הדברים – 'הולידה' את הניסיון!
מבחן האמונה, הוא - רק בזמן 'שינה'!
כשהקב"ה רוצה להעלות אדם בדרגה, הוא מביא אותו למצב 'קטנות':
מסלק את חיותו, ושולח לו - ניסיון!
היטיב להגדיר זאת האדמו"ר מקמארנא, שאומר: "נשאר - כאבן דומם"!
האדמו"ר מקמארנא – מדבר לכל אחד מאיתנו! וזה:
מבחן האמונה – האם תזכור ש'אין עוד מלבדו'?
ושהוא 'עשה עושה ויעשה – לכל המעשים' – באמת? ממש?
האם תאמין שהקב"ה שלח לך את הניסיון – מאהבתו אליך?
ולא 'תבעט' בניסיון? אף שלא תבין – מדוע הוא לטובתך?
האם תסכים להאמין – גם בלי להבין?
אומר האדמו"ר מקמארנא ב'היכל הברכה':
כסות ו'שינה' הם לבושים, שנועדו - להסתיר ממך את ה' יתברך.
ואם תעמוד בניסיון - "הוסר הלבוש ונתגלה האור"!
ואתה זוכה להתעלות, למדרגות - נעלות וקדושות!
אם לא תאמין שגם מאחורי הדברים הקשים האלה – הקב"ה עומד, ח"ו:
תתכסה ב'כיסוין', ותשאיר את מציאות ה' בהסתרה:
אתה תפסיד את הזכות לגרום לקב"ה נחת רוח ושעשוע.
ואם תעשה חשבון נפש, ותתוודה על חטאיך – "והוסר הלבוש"! ('היכל הברכה' דברים דף נט').
עמידה בניסיון – ביטול 'לבושי' המחשבה!
כשהקב"ה מוריד אותך מדרגתך, הוא בוחן:
האם תהרהר אחר מידותיו? או 'תחזיק' באמונה – על עיוור?
כמו ב'קריאת שמע' – תכסה את העיניים מכל העולם הזה:
ותאמר: 'שמע ישראל – ה' אלוקינו ה' אחד'!
הוא אחד, למרות שנראה שיש גורמים אחרים בתמונה, ולכן:
בזמן ניסיון, האדם צריך לבטל את – 'לבוש' המחשבה!
האמונה הפשוטה, היא - למעלה מ'טעם ודעת'!
נשלחה לך: "על דעת המקום" כי ו'אין אתר פנוי מיניה'!
בבקשה, אל תכעס! תמשיך לקרוא...
תתבטל - ותהפוך ל'אין'! וגם – הניסיון - יתבטל!
הניסיון – לטובתך! וגם אם תתנגד לא תצליח - לבטל אותו!
אם תסכים להיות 'נוכח' בניסיון:
להתבטל – לבטל את ה'אני' ולהיות 'אין' – תמחק את רצונך לרצון ה':
תחוש את מתיקות קרבת אלוקים: "רק לעשות את רצונך – חפצתי".
ותזכה: "בטל רצונך - מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים - מפני רצונך".
שבירת ה'כלי', לטובת - 'כלי' גדול יותר!
עמדת בניסיון? מזל טוב! עלית לדרגה חדשה!
אתה זוכה, למלא עוד 'חלל' מליבך, באחדות - ומציאות ה' יתברך!
לכל אחד, יש בלב 'חללים' שלא מכירים במציאות אור ה' יתברך.
וכשהאדם עומד בניסיון, חללי הלב האלו:
מוארים באמונה בה' – ובאורו יתברך.
האם התהליך קל? ממש לא!!! האדם – נקרע מ'בפנים'!
ברגעים אלו, הקב"ה שובר לאדם את ה'כלי' שהיה לו, דרגתו הקודמת:
ובונה לו 'כלי' חדש – מעלה אותו לדרגה חדשה באמונה ובהכרת אחדות ומציאות ה' יתברך!
יש דברים נסתרים, לא נבין לא נדע, רק נדע שגם מאחורי הדברים הקשים האלו – ה' יתברך עומד, כדי – להיטיב אחריתך! ולכן, תזכור:
'במקום שנגמר השכל, שם - מתחילה האמונה'!
כי האמונה היא, השכל - שמעל השכל!
האם אני ה'קטן', גם אצליח לעמוד - בניסיונות החיים?
סוד - 'יחוד בקטנות'!
יעקב אבינו מלמד לדורות, שהשכינה הקדושה מלווה את האדם, ברגעי הניסיון הכי קשים, כשאתה:
במצב של - 'חושך', 'שינה' והסתרה – הכי גדולים!
אומר על כך הבעל שם טוב הקדוש, שיש בזמנים אלו:
'יחוד', שנקרא: יחוד - ב'סוד הקטנות'!
אתה מרגיש 'הסתרה בתוך הסתרה', אבל, דווקא ברגעים אלו:
הקב"ה עימך ב'יחוד' הכי גדול – 'יחוד בקטנות'!
"אם ידעתי – לא ישנתי" – אם היית יודע שהקב"ה איתך, לא היית:
במצב 'שינה'! וזהו סוד - ה'רצוא' ו'שוב'! (בעש"ט על התורה, פר' ויצא).
הסולם שמגיע השמיימה - הניסיון הארצי הגשמי!
"סולם מוצב ארצה – וראשו מגיע השמיימה" – הסולם שמעלה את האדם לדרגה רוחנית חדשה, הוא:
ניסיון בדבר הכי 'ארצי' ו'גשמי', ששורשו בשמים - ברצון ה' יתברך!
'עלה' קטן - תחזיק חזק!
תעתיר בתחינה ותפילה, תקווה ותצפה - לישועת ה'! ותזכה:
"קץ שם לחושך"! – תקיץ מהחושך והשינה והניסיון יגמר!
ואתה תגיד - "אכן יש ה' במקום הזה... זה 'שער השמים'!
וואוו – לאיפה השכל שלי נעלם? מה קרה לי?
איך לא ידעתי? איך התבלבלתי?
"קומי אורי כי בא אורך – וכבוד ה' עליך זרח"!
יעקב אבינו מלמד לדורות - יש הבטחה אלוקית!
"ויהי ערב ויהי בוקר" – לפני שאור ה' זורח, חייב - שיהיה חושך!
אבל, כשה'אור אלוקי' - יאיר עליך, זה יקרה - ברגע אחד!
'ויש ענין – שהכל יתהפך לטובה'! ו"ישועת ה' כהרף עין"!
"קומי אורי כי בא אורך – וכבוד ה' עליך זרח"!
הבטחה ליעקב אבינו, תתממש גם בך!
ותרוממם אותך במהרה, עד - 'שער השמים', אמן!