כיכר השבת
היסטוריה ואקטואליה

ה"קנאות" של האדמו"ר מבוהוש רבי יצחק פרידמן זצוק"ל

המכתב של שר הסעד לאפשר לאדמו"רי סאדיגורה כניסה למשכן הכנסת החזיר את ישראל שפירא אל משנתו של האדמו"ר מבוהוש הרה"ק רבי יצחק פרידמן זצוק"ל (היסטוריה)

|
27
| כיכר השבת |
ראה פניו מאירים - האדמו"ר מבוהוש זי"ע ושר המשטרה דאז רוני מילוא (באדיבות 'חדשות משפחה', ט"ז אב תש"פ, עמ' 46, הובא במאמרו של ר' ישראל א' גרובייס)

פרק ב': אמש חשפנו את המכתב שיצא מלשכת שר הסעד ר' יצחק מאיר לוין, בבקשה ממזכירות הכנסת להנפיק לאדמו"רים מסדיגורה כרטיסי כניסה קבועים ליציע האורחים בכנסת ישראל.

לאחר הפרסום ב'כיכר', יצר איתי קשר אחד מזקני חסידי סדיגורה וטען באוזני שבארכיון שברשותו יש מכתב מקדים למכתב שפרסמו פה. את המכתב המקדים כתב אחד מהאדמו"רים הנ"ל לשר הסעד ר' יצחק מאיר לוין, בו הוא מבקש ממנו שיסדר לו אישור כניסה לכנסת, כפי שאכן שר הסעד כתב בבקשה למזכירת הכנסת במכתב שחשפנו פה.

לצערי הרב (ואני בטוח שגם אתם גולשי 'כיכר השבת', מצטערים על כך), אותו חוקר סירב לאשר לי לפרסם את מכתב זה, בטענה לפגיעה בחסידי סדיגורה של ימינו.

לא הבנתי את דבריו על "פגיעה", אולם הדבר מזכיר מאמר שקראתי בגיליון 'דורות' מבית היוצר של 'העדה החרדית' (פרשת ואתחנן תש"פ, גליון מס' 497) שכונה בשם "מלכות בוהוש", ועסק במשנתו של האדמו"ר מבוהוש הרה"ק רבי יצחק פרידמן זצוק"ל וזי"ע.

באותו מאמר הודגשה סלידתו של הרבי כלפי המדינה הציונית וראשיה, ונטען שכאשר שר המשטרה רוני מילוא הגיע אל ביתו, הרבי לא חנן אותו במבט, כל זאת למרות שיהודי מקורב אל הרבי הציג בפניו את האורח, והרבי כתגובה התעלם מקיומו, "עד שיצא כלעומת שבא בבושת פנים!", כך לשון גיליון 'דורות'.

דע עקא שלפנינו תמונה ברורה של האדמו"ר מבוהוש מקרב את שר המשטרה רוני מילוא בחביבות יתירה, ומתוך אהבת ישראל.

האדמו"ר מבוהוש זי"ע מקרב את שר המשטרה רוני מילוא (באדיבות 'חדשות משפחה', ט"ז אב תש"פ, עמ' 46, הובא במאמרו של ר' ישראל א' גרובייס)

יצוין שבמשך שנים רבות בבית המדרש בוהוש בתל אביו ציינו את יום העצמאות, לא מתוך קריאת 'ויחל' אלא בקריאת 'הלל'.

בגיליון 'דורות', יש הסבר מפליא מדוע הרבי מבוהוש זצוק"ל הוכר כ'ציוני' למרות שלא היה אחד כזה. אחד מחסידי בוהוש שהוגדר "ראש החבורות דחסידי בוהוש שליט"א", טען שהרבי לא פרסם את דעתו הנחרצת כנגד הציונים, ולא מחה באומרי ה'הלל' "ביום אידם" בתל אביב, מחמת שלא היו לו כמעט חסידים נאמנים שסרו למשמעותו, אלא היהודים שסובבו אותו, היו יהודים פשוטים שהוא חיזק אותם בשמירת התורה.

ליהודים כאלו שצריך לעבוד אתם על הדברים הבסיסים של שמירת תורה ומצוות, אי אפשר לדרוש מהם התבדלות ואי השתתפות בבחירות, טען ראש החבורות דחסידי בוהוש.

מחמת סברה זו, בגיליון 'דורות' מבית העדה החרדית נכתב על הרבי מבוהוש זצוק"ל: "סלידתו כלפי המדינה הציונית וראשיה, הריחוק ומיאוס כל קשר ושייכות עם הרשעים והבליהם".

עוד הובא באותו מאמר, מעשה שאילולי נכתב, היה אסור לאומרו, - על הרבי מבוהוש שסבר שיש לצנזר ולגנוז קטע מהאור החיים הקדוש, והסיפור כדלהלן:

אירע שנפגש הרבי זי"ע עם הרה"צ רבי עמרם בלוי והראה לו את דברי ה'אור החיים' הקדוש בפרשת בלק על הפסוק "אֶרְאֶ֙נּוּ֙ וְלֹ֣א עַתָּ֔ה" שכותב שאם ישראל יזכו לגאולת אחישנה, אזי תהיה הגאולה מן השמים במופת ואות. והיה אם לא יזכו ותהיה הגאולה בעיתה, היא תהיה על ידי שפל אנשים כדרך הקמים בעולם עני ורוכב על חמור.

ע"פ דברי גיליון 'דורות', הרבי מבוהוש זצ"ל אמר לרבי עמרם בלוי שיש לגנוז את דברי ה'אור החיים' אלו, כיון שאחר כך יבואו ה"ציוניסטן" ויפרשו שכוונת האור החיים הקדוש שעל ידם תבוא הגאולה.

מי שהתייחס למאמר בגיליון 'דורות' על הרבי מבוהוש זי"ע הוא ידידי החוקר ר' ישראל א' גרובייס עורך המגזין התורני 'קולמוס' של משפחה.

במאמר משובח שפורסם ב'חדשות משפחה', ט"ז באב תש"פ עמ' 46, הדגיש גרובייס את 'שתי העגלות המלאות' של רבותינו גאוני ישראל שהקימו את תנועת 'אגודת ישראל', וכן את רבותינו הקדושים כהרבי מסאטמר וכו', שסברו שאסור להשתתף בבחירות. לדבריו, כל ילד אגודאי מבין שמדובר ב"נהרא נהרא ופשטיה", ו'אלו ואלו דברי אלוקים חיים'.

ברם, מסתבר שיש כאלו ב"עגלה המלאה" בצד הקנאי, שאינן יכולים לישון טוב בלילה, בידיעה שהחזון איש, מהר"א מבעלזא ועוד גאוני ישראל, תמכו דווקא ב"עגלה המלאה, של אגודת ישראל, ולכן תדיר בערבי הבחירות יוצאים קונטרסים, שתחת הכותרת "עדות מהימנה" מפרסמים שאותם גדולים לא חתמו בעד הבחירות, אלא מדובר בזיוף.

לאחר פתיח כזה, כתב גרובייס את שהבאנו פה על גיליון 'דורות' שהקדיש כתבה מרכזית לדמותו הקנאית של כ"ק האדמו"ר מבוהוש זי"ע, שלענ"ד איננה עומדת במבחן אמיתות ההיסטוריה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

16
סליחה אבל אני גר בקהילה של כאלו שכן בוחרים וזה כואב להם עד עומק נשמתם שיש כאן כמה שלא בוחרים והם לוחצים עליהם כל פעם מחדש
שמואל
15
עוד הוכחה שכאשר ההשקפה/אג'נדה מיתנגשת עם מה שקרה באמת אזי מכופפים את ההיסטוריה כדי שתתאים להשקפה. אגב דבר זה מצוי בהרבה מקרים שמי שמתבונן קצת בממדרשי חז"ל רואה שבהרבה נקודות זה מתנגש במה שהשקופה לא מכירה בה ודי לחכימא ברמיזה
יעקב
אותו דבר ההיפך, מהרי"ד מבעלזא, ומהרש"ב מליובאוויטש היו אנטי ציונים הכי חריפים באותו דור, ובניהם אחריהם שינו את שיטתם, ונהיו יותר קרובים לציונות, (למשל מהרי"ד לא רצה להיכנס לטיש כל זמן שישב שם רב מזרחיסט (אדמורי בעלזא ח"ג), ואמר ביטויים מאוד חריפים על המזרחי, ואילו בנו כבר קיבל רב מזרחיסט, ולא עוד אל
תשאל על חבצלת השרון
14
תחשבו מה שאתם רוצים, הרבי קירב מאד את האדמו"ר הסרוג מפשקאן שליטא שהיה בן בית אצלו, הרבי מבוהוש גם חתם ועודד את הבחירות כמדומני בשנת תשמ"ט להצביע ג ובשנות מגוריו בתל אביב המליץ הל ב ואל תספרו שום סיפור של קנאות הרבי מבוהוש שליט"א לא דורך בביתר עילית כי זה שטחים ואומר בשם זקנו שציטט מברית בין הבתרים א
חסיד כהלכה
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות