כיכר השבת
מאמר מיוחד

היארצייט של 'התולדות': החגים נגמרו... איך חוזרים לשגרה?

היום מציינים רבבות עמך בית ישראל את יום פטירתו של הגה"ק רבי יעקב יוסף מפולנאה זי"ע, שהיה מתלמידיו הראשונים של הבעל שם טוב הקדוש | ורד שאלתיאל במאמר מיוחד לזכרו (חסידים)

|
1
| כיכר השבת |
שגרה של אחרי החגים | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

ליארצייט של ה'תולדות' רבי יעקב יוסף מפולאנה – כד' תשרי.

איך להפוך עננים 'שחורים' – לענני הכבוד?

איך 'ענני' הכבוד ילוו אותך למשרד?

רבי יעקב יוסף מפולנאה היה מתלמידיו הראשונים של הבעל שם טוב הקדוש, ובספרו 'תולדות יעקב יוסף' כתב את דברי קדשו של הבעש"ט הקדוש.

החגים נגמרו... איך חוזרים לשגרה?

אינה דומה ישיבה בסוכה תחת ענני הכבוד, לעבודה משרדית...

בכל מקום עבודה וגם בחיים האישיים, חוץ מענני כבוד, יש קצת:

עננים שחורים - המינוס חוגג, הבוס קשוח, הילד... ועוד...

איך ידיעת "וימינו תחבקני"? הופכת את:

את ה'עננים' השחורים של חיינו – לענני הכבוד?

ה'תולדות' עונה על כך במשל של הבעש"ט הקדוש.

משל למלך ששלח שליח:

מלך אחד משל על כמה מדינות קרובות ורחוקות, ורצה לבדוק אם בכל המדינות עובדים אותו.

שלח המלך את אחד מעבדיו לאותם המדינות, ושינה העבד את בגדיו ולשונו, ואמר שהוא מלך, ורצונו להילחם במלכם.

והיו מדינות נלחמו נגדו, והיו מדינות שאמרו לו, אין צורך להילחם, נהיה עבדים שלך...

עד שהשליח הגיע לאחת המדינות, שהיו בה חכמים גדולים, והם חקרו ומיד הבינו את העניין, שזהו סה"כ - שליח של המלך...

יצאו החכמים לשליח, ואמרו לו, אנו מבינים שאתה רק שליח... וייטב הדבר בעיניו, ופנה לדרכו.

הנמשל מובן: אומר ה'תולדות' היצר הרע הוא רק שליח של המלך לפתות את האדם (מוזכר בזוהר הקדוש, תרומה קסג, ע"א).

יצר הרע הוא – עבד נאמן למלך!

הוא נמנם קצת בחג, מילא מצברים ו... התעורר לפעולה.

מטרתו לרוקן לך את המצברים – ובמהירות...

להשכיח ממך את הרגשת הדבקות שהיתה בחגים, ולהעמיד את האדם:

בניסיון שיסתיר את המציאות האלוקית.

הקב"ה מעמיד אותך בניסיון, כדי... שתזכור שענני הכבוד לא עזבו אותך...

ה'רשימו' של ענני הכבוד

"וימינו תחבקני" – החיבוק של הסוכה לא נגמר, הוא השאיר ה'רשימו':

ענני הכבוד ממשיכים ללוות אותך בתודעה.

אם נחשב, נגלה שבחיבוק 'ידו' של בורא עולם היתה גם מאחורי גבנו...

שם לא רואים את היד, רק מרגישים, ממש כמו במצב של ניסיון שיש הסתרה... הקב"ה מחבק אותך, אך ידו מאחור ואתה לא רואה אותה, אך – היא קיימת... ועדיין מחבקת.

אומר ה'תולדות' שקיבל מהבעש"ט הקדוש:

כל צער גשמי או רוחני שיש לאדם, הוא – לבוש, שמסתיר את הקב"ה!

אם האדם יזכור זאת:

אזי - "ונתבטל הצער וכל גזירות רעות".

כמה פשוט – כמה קשה!

כל מיני 'פרעה' – מבלבלים אותך

הקב"ה מכניס לחייך כל מיני 'פרעה'...

פרעה – פה רע... אבל:

פרעה יכול להיות גם – פה ער...

הפה יכול להשתלח - בעקבות הניסיון...

הפה גם יכול להיות 'ער' – עירני לכך, שיש פתרון: להתפלל ולצעוק...

זה ניסיון... כשמתפללים – הקב"ה מסיר מהאדם את ההסתרה, והישועה באה, ואתה מגלה – שפרעה היה הדרך להוציא אותך ממצרים – לגאולה!

מה עשו בני ישראל כשפרעה רדף אחריהם?

אומר הבעש"ט הקדוש: יש ה' אלפין – (חמישה פעמים האות א'):

מר אויב, ארדוף אשיג אחלק שלל..."

בתוכם - "מסתתר אלופו של עולם – הוא נמצא בתוך הניסיון, רק בהסתרה!

אומר ה'תולדות' כשיש לך איזה 'פרעה' רודף אחריך, הפתרון הוא:

ולא משנה - איזה 'פרעה':

"ויצעקו אל ה'" – כאשר תצעק – הקב"ה יושיע!

שתי סוגי יראה

כותב הבעל שם טוב הקדוש לבנו צבי הירש באגרת, שיש שתי סוגי יראות:

יראת העונש - יראה חיצונית, שגורמת לעצור ולבדוק את מעשנו, ולתקנם.

יראת האהבה - יראה פנימית שהופכת לקנין, ואז, פחות נשתמש ביראת העונש...

מתאר הבעש"ט הקדוש באגרת, ששליח המלך מביא לאדם אגרת מהמלך, והאדם רואה את הכתוב באגרת, ומפחד מהשליח... ואומר על כך:

אין לירא מהשליח! שהרי הוא רק:

שליח של המלך! ואין לו שום ממשות עצמית!

ולכן, מי שמפחד מהשליח - טיפש!

מה יעשה? ילך למלך לרצותו...

ואם השליח הגיע לבשר דבר טוב מאת המלך?

אומר הבעל שם טוב הקודש:

"באהבה - טיפש מתענג עם שלוח. וחכם - תופס השורש!"

השליח הוא – כלום! אויר!

תפנה למלך, ותרצה אותו, ואולי כשהמלך כועס, צריך ללכת לרצות אותו... ויתכן שהייתה במילה 'לרצותו' התכוון הבעל שם טוב הקדוש במילה, לשון: רצון וכיסופין – לחזור ולהתקרב מלך? לרצות את המלך?

החכם – תופס את 'שורש' האגרת – המלך המשלח.

איך היולדת תיפטר מהצער?

ממשיך הבעל שם טוב הקדוש באגרת: משל ליולדת, שיש לה צירי לידה:

אם היא תלך למקום אחר, היא תיפטר מצער צירי הלידה?

ממש לא! היא תלך - הצער ילך עימה... אוי וואי...

שליח ההשגחה – תצעק למלך!

והעצה היעוצה - שיתפלל לה' יתברך ויפטר מהצער!

וזה מה שכתוב: "מן המיצר קראתי יה ענני במרחב יה".

וזה מה שעשו בני ישראל: "והנה מצרים נוסע אחריהם".

אז הבינו זאת! לכן: "ויצעקו - בני ישראל אל ה'"!

ותוצאות הצעקה?

"כי אשר ראיתם את מצרים היום, לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם"!

ולכן, כתוב: "פרעה הקריב" – מפרשים:

פרעה קירב את בני ישראל לאביהם שבשמים...

כל 'פרעה' שנשלח לחיינו, הוא רק:

שליח של ההשגחה העליונה, לקרב אותנו לאבינו שבשמים...

האויב הכי גדול שלך, הוא – האוהב הכי גדול שלך!

אומר ה'תולדות' דבר מדהים:

האויב - הופך לאוהב!

דווקא האויב הכי גדול שלך, הופך... לאוהב שלך!

בזכותו אתה מתקרב לה', ומתפלל אליו...

ובזכותו אתה נושע...

ובסוף בזכותו אתה עוד - אומר שירה...

כל מה שרודף אותך, בזכותו עוד - תאמר שירה...

כמו שבני ישראל אמרו את שירת הים...

ובלשון קודשו של ה'תולדות': "שהיו סוברים בגלות מצרים שהוא אויב, ועכשיו, שהרגישו שהוא עצם יתברך, נעשה מן אויב - אוהב, וזהו - עצמות הגאולה, והוא: בכל אדם ובכל זמן".

סוד גלות מצרים – היא בכל אדם וזמן!

אומר רבי יעקב יוסף, ש'מצרים' רודפים אחרי כל אדם:

כל קושי והסתרה, הם - גלות 'מצרים' עבורך!

כי אתה במצב של חושך ו'גלות' – הסתרה, ויש רק פתרון אחד:

"מן המיצר קראתי יה" – תצעק!

והתוצאה? "ובצר הרחבת לי"!

הגאולה תגיע - דווקא מהצר, מהצרה – עצמה!

יש לך צר? יהיה הרחבה!

מי שמיצר לך, יביא אותך לשיר את – שירת חייך!

מי שהצר לך, וגרם לך להרגיש בגלות, הוא זה:

שיוצר לך את - שירת חייך!

הגלות יוצרת – שירה! עד - ימות משיח!

אומר ה'תולדות' (תולדות יעקב יוסף, פר' ויקהל):

"שזהו - הגאולה עצמו, והבן"!

אז, אתה כבר יודע מה לעשות - כש'מצרים' רודפים אחריך...

ואיך להפוך את העננים השחורים של חייך - לענני הכבוד...

סוד הגאולה - בהצלחה!

לע"נ ה'תולדות' - רבי יעקב יוסף מפולאנה זכותו תגן על כל עם ישראל, ויזכו כולם לשנה טובה ומבורכת, וכל הברכות והישועות, אמן!

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
חזק חזק ונתחזק!!! תודה רבה!!!
יהודית
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות