ליארצייט של רבי שמשון נחמני ה'זרע שמשון' – ו' אלול
רבי שמשון חיים נחמני הבטיח שכל מי שלומד בספריו, יזכה לישועות נפלאות בבני חיי ומזוני, והנה קטע קצר מדבריו.
יודע כמה כח - יש לך?
פר' ואתחנן גומרת במילים: "ושמרת את המצוה..." ופר' עקב מתחילה: "והיה עקב תשמעון, ושמרתם ועשיתם אותם..."
ומפורטות בפרשה כל הטובות והברכות שעם ישראל קיבלו, בזכות ששמרו ועשו את רצון ה'... אומר ה'זרע שמשון' שהדבר:
"בא לרמוז שזכות היחידי - מועיל לרבים! וכשתקיים ושמרת את המצוה וכו' יהיה חשוב לפני הקב"ה כאילו קיימו כל הציבור".
לא קל לך לעשות איזה מצוה, אבל, בכל אופן אתה שומר אותה, במאמץ ובמסירות נפש, אבל:
אתה זוכה שהדבר יחשב: כאילו כל הציבור קיים את המצוה!
ומבאר: "וזהו והיה עקב תשמעון בשביל - שיחיד לבדו שמר"!
אחד מעיר מזכה את – כל העיר!
"ראה אנוכי נותן לפניכם... דפתח בלשון יחיד ראה, ואח"כ נותן לפניכם לשון רבים".
הפסוק פותח בלשון יחיד ומסיים בלשון רבים, אומר ה'זרע שמשון':
"כי זכות היחיד מועיל לרבים".
מכאן ניתן להבין את הגמרא בסנהדרין שמביאה את הפסוק: "ולקחתי אתכם אחד מעיר ושנים ממשפחה..." (פרק חלק, דף קי"א, א')
אומר ה'זרע שמשון' שלפי דברי רבי יוחנן:
"אחד מעיר מזכה כל העיר ושנים ממשפחה מזכים כל המשפחה".
תדמיין לעצמך:
שאתה – הוא! אותו ה'אחד' מעיר, שבזכותו תינצל - עיר שלמה!
ושניים ממשפחה מזכים – משפחה שלמה!
ועכשיו תדמיין שהאחד הזה - זה אתה!
איך בזכותך תינצל עיר שלמה?
יש כאן קושיה גדולה: יחיד מקיים מצוה:
איך יתכן שכל האחרים לא מקיימים כמוהו את המצוה?
רבי נחמן מסביר שאברהם אבינו עבד את הקב"ה:
"אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם" - רַק עַ"י שֶׁהָיָה אֶחָד.
אברהם אבינו, חשב בדעתו:
"שֶׁהוּא רַק יְחִידִי בָּעוֹלָם, וְלֹא הִסְתַּכֵּל כְּלָל עַל בְּנֵי הָעוֹלָם, שֶׁסָּרִים מֵאַחֲרֵי ה' וּמוֹנְעִים אוֹתוֹ...".
ממשיך רבי נחמן ואומר, שהדרך לעבוד את ה' יתברך, היא ע"י שהאדם יחשוב:
"שֶׁאֵין בָּעוֹלָם, כִּי אִם - הוּא לְבַדּוֹ יְחִידִי בָּעוֹלָם"!
הזכות שלך – מצילה אנשים רבים!
אני האדם היחיד עלי אדמות שחי בעולם הזה, ולכן:
האחריות לקיום כל העולם - מוטלת עלי!
אני לא מסתכל מה אחרים עושים ואיך, זה בכלל לא עניני, וגם:
"וְלֹא יִסְתַּכֵּל עַל שׁוּם אָדָם - הַמּוֹנְעוֹ..."
כי אם מישהו רוצה למנוע ממני לעשות את רצון ה':
הוא - לא נורמלי! פשוט - לא נורמלי!
כי האחריות לקיום כל העולם - על 'כתפי'!
איך אני יכול 'לפשל', ולא לעשות את רצון ה'?
וזה מה שכל אדם מחויב להרגיש, שהוא בבחינת:
"אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם" - כְּאִלּוּ הוּא יָחִיד בָּעוֹלָם" (בהקדמה לליקוטי מוהר"ן, מהדורא בתרא).
אברהם אבינו לא הסתכל על שום דבר שמונע או מעכב או מבלבל, אברהם אבינו:
לא התבלבל משום דבר!
הוא לא התייחס לשום דבר שהפריע לו בעבודת ה'! (משיבת נפש, אות נא').
מה חשבת? שזה ילך לך בקלות? מה פתאום!
אין מתנות חינם...
מה ארוויח אם אחשוב שאני - יחידי בעולם?
אתה רוצה להציל את כל המשפחה שלך? רוצה להציל עיר שלמה?
אתה צריך - קצת מאמץ! אבל – זה משתלם!
בטח אתה שואל את עצמך - מה אני ארוויח מזה?
אז, זהו שלא! יש מישהו יותר חשוב שירויח, והוא:
המרוויח הראשון - מלך העולם! הקדוש ברוך הוא!
אותו המלך שתמליך בעוד שלושה שבועות...
וזה הרווח - הכי גדול שיש בעולם! אין יותר מזה!
תרוויח לבנות לקב"ה את חלקך בבית המקדש...
אתה מוסיף אבנים טובות ומרגליות ל'כתר' של מלך העולם...
כל עם ישראל ניצל מגזרות שאינם טובות - וזוכה בזכותך!
בזכותך, כולם יזכו לפרי בטן ופרי האדמה ועוד – שווה?
אם נחבר את הדברים, למה שכתב ה'זרע שמשון' בהתחלה, נראה שכל הברכות שכתובות בפרשת עקב:
"ואהבת וברכך והרבך, וברך פרי בטנך, ופרי אדמתך, דגנך, ותירושך, ויצהרך, שגר אלפיך...".
ועוד - "ברוך תהיה מכל העמים, לא יהיה בך עקר ועקרה, ובבהמתך".
ובזכותך, כה ירבה, וכה יוסף לכל עם ישראל עוד כהנה וכהנה...
בואו חשבון!
נשאר - לשיקול דעתך...
לע"נ רבי שמשון חיים ב"ר נחמן מיכאל נחמני זצ"ל זכותם תגן על כל עם ישראל, ויזכו לכל הברכות והישועות שהבטיח, וכתיבה וחתימה טובה, אמן!