ליארצייט של רבי נפתלי מנמירוב – יט' אב
הזכות להיות 'עד' על – התיקון הכללי
רבי נפתלי זכה לכינוי 'חברי ואהובי' - מרבי נחמן מברסלב.
רבי נפתלי ויינברג מנמירוב, היה מגדולי תלמידי רבי נחמן, וחברו האהוב של רבי נתן, המכונה מוהרנ"ת, שניהם התקרבו ביחד לרבי נחמן.
רבי נחמן אהב את שניהם אהבת נפש, וגילה אליהם חיבה רבה, והפליג בשבח שני חברי הנפש, והיה אומר: "הם בהחלט יהלומים"...
'נפתלי שלי' – הכינוי האהוב על רבי נחמן
כשרבי נחמן רצה לתאר את דבקותו של רבי נפתלי בזמן התפילה, הוא אמר: "ראיתי בעולם העליון שמתפלל אחד איזה תפילה וכו'... הרימותי כסות פניו, וראיתי שזהו - נפתלי שלי".
'נפתלי שלי' - כזאת מחמאה שנאמרת מפה קדוש וטהור, אמת היא, רק לשאוף להידבק ביראתו וקדושתו הנפלאה של רבי נפתלי...
רבי נפתלי כתב כמה משיחותיו של רבי נחמן, אבל, רוב כתביו לא נשמרו, את הכתבים שנותרו הוסיף מוהרנ"ת בספר 'חיי מוהר"ן'.
בכל מקום שרבי נתן כתב 'שמעתי מאחד' או 'שמעתי משמו' כוונתו היתה לרבי נפתלי.
רבי נחמן גילה לרבי נפתלי שעפ"י שורש נשמתו, עיקר עניינו הוא מצוות ציצית, ומאז, רבי נפתלי הקפיד מאוד על מצוות ציצית, ואם היה נקרע חוט אחד, הוא לא היה זז ממקומו, עד שהתקין בכנף טליתו חוט חדש.
הזכות להיות 'עד' בזמן - גילוי התיקון הכללי
שמו של רבי נפתלי מוכר, מכיון שהיה אחד העדים הנאמנים במעמד גילוי התיקון הכללי, כשרבי נחמן אמר, שפרקים אלו:
"תיקון גמור ומועיל - מאוד מאוד".
והוסיף: "שהם דבר נפלא ויקר - ומועיל מאוד, לכל חטא ועוון".
רבי נחמן הוסיף עוד כמה דברים, שיעזרו לאדם להשלים את נפשו, ולהגיע:
לחיבור לאלוקות שמביאה שמחה, רוגע ושלווה.
וזאת הדרך להגיע יותר טהור ומזוכך לעולם הבא, והדברים מובאים בהקדמה ברוב החוברות של התיקון הכללי.
הפצת התיקון הכללי – ללא מקור
לאחר פטירת רבי נחמן בסוכות תקע"א, הודפס התיקון בקהילות נוספות, אך, מפני החולקים, לא נכתב שמו של רבי נחמן על התיקון, אך האמת 'עד' לעצמו, כדברי רבי נחמן:
"שהם תיקון חדש לגמרי, שלא ידע מזה שום נברא - מימות עולם".
ואמר רבי נחמן, שלכל עבירה יש תיקון מיוחד, אבל, התיקון הנ"ל הוא: תיקון כללי לכל העבירות.
צורת אמירת התיקון הכללי: התיקון הכללי הוא עשרה פרקי תהילים, ונהוג לאומרם בקול (לא צריך לצעוק...) ולא במחשבה בלבד.
רבי נחמן העיד ששילם 'מחיר' על גילוי התיקון הכללי, ואכן, כל אחד שאומר את התיקון יעיד עד כמה עשרה פרקים אלו מטהרים ומזככים את ליבו, כי הוא:
תיקון כללי לכל אחד שרוצה להתעלות ולהתקרב לקב"ה.
מעלות וסגולות רבות מיוחסים לאמירה יומית של התיקון, בכל תחום:
לפרנסה ברווח, רפואת הנפש והגוף, ברכה והצלחה בכל התחומים - בגשמיות וברוחניות!
והוסיף רבי נחמן ואמר:
"ואם יאמרם בכוונה כראוי, בוודאי מה טוב!
אך, גם האמירה עצמה - מסוגל מאוד" (שיחות הר"ן קמ"א).
האם ה'תיקון הכללי' מיועד גם לנשים?
נשים נוהגות לומר בכל יום כמה פרקי תהילים, ואם תאמרנה את עשרת הפרקים הללו, תזכו להבטחה לישועה, כסגולת פרקים אלו:
ברכה והצלחה, פרנסה ברווח ובכבוד - "טעמו וראו כי טוב..."
כתב רבי נחמן: "ובזכות תיקון חטא זה, יבוא משיח צידקנו, לקבץ נפוצותינו" (ליקוטי מוהר"ן, תורה צ"ב).
יש קושי לומר את התיקון הכללי?
במעמד פרסום התיקון הכללי, אמר רבי נחמן:
שלמרות שקל לומר - עשרה פרקי תהילים:
"אעפ"י כן, גם זה יהיה - כבד מאוד לקיים"!
כמה קל – ככה קשה! לא יאומן, כמה מניעות יש באמירת עשרת הפרקים הללו, פתאום 'נופלת' כבדות על האדם, ויצר הרע יעשה הכל, כדי שלא ירוויח את הקדושה הנפלאה של עשרת פרקים אלו, ואת התיקון והשפע בגשמיות וברוחניות שיכול לזכות...
אמירת התיקון לוקחת רק כ 7-10 דקות...
מה חלם מוהרנ"ת?
כמה שבועות טרם נפטר מוהרנ"ת, בשבת חנוכה תר"ה הוא חלם:
"ראיתי את רבינו, אוחז בידו את ה'ספר הנשרף', וביקשתי מרבינו שילמד עמי בספר זה. השיב לי רבינו:
"עבור זה הינך כבר צריך לבוא אלי"... (שיח שרפי קודש א' תרסא).
ואמר אז מוהרנ"ת 'אני רץ ישר לרבנו'...
הוא לא היה יכול ללכת, הוא פשוט - רץ...
מה היה חלומו של רבי נפתלי?
מוהרנ"ת נפטר בליל שבת קודש עשרה בטבת, אבל, מפני קדושת השבת, הודעת הפטירה עברה רק לאחר יציאת השבת.
באותו ליל שבת, חלם רבי נפתלי את מוהרנ"ת, ובחלום הוא רואה והנה מוהרנ"ת רץ...
שאל אותו רבי נפתלי: "נתן, להיכן אתה רץ?"
אני? ישר לרבינו!... השיב מוהרנ"ת - תוך שהוא ממשיך בריצתו...
או אז, "הבין רבי נפתלי כי מוהרנ"ת איננו, והודיע זאת תיכף לאנשי שלומינו, עוד באותו שבת בבוקר, שליבם התחלחל ולא רצו להאמין לבשורה קשה זו..."
"אולם אחר השבת, נתאשרה כי אמנם אמת היא הבשורה המרה והנוראה" (שיח שרפי קודש א' תרנה).
והחידוש בדבר היה, שמוהרנ"ת הודיע שהוא רץ ישר לרבינו עוד לפני הקבורה...
לצדיק - אין מנוחה בעולם הזה ובבא
רבי נחמן הבהיר, ששיחותיו אינם מיודעים רק לתלמידיו ששומעים אותו ברגע זה, אלא: "כי אם את אשר ישנו פה, ואשר - איננו פה"
מוהרנ"ת מדבר על הסתלקות הצדיקים, שעושים תיקון בכל העולמות, בחיים, ועוד יותר לאחר מותם, מכיון שהם מתקנים את נשמות ישראל:
"ומכניעין הס"א והקליפות הנאחזין בנשמות הנפולות בעוונותיהם".
רבי נחמן הדגיש שהתיקון מיועד - לדורות הבאים, ובפרט:
לדור שיקבל את משיח צידקנו! כפי שנאמר:
"רבי נחמן כבר הכין רפואות למחלות שנתחדשו בדור הזה דייקא".
ועל כן, ראוי וכדאי להשתמש - ברפואות שהם בדוקות...
מגילת הסתרים – מה יקרה באחרית הימים?
ידוע שמוהרנ"ת כתב את 'מגילת הסתרים' מפי רבי נחמן, במגילה זאת כתוב מה שיקרה באחרית הימים:
קודם הגאולה ובעת הגאולה, ולאחר הגאולה.
פעם דחקו ברבי נפתלי שיגלה את הכתוב שם, ואמר:
"אני לא יכול לגלות כלום, כי הוזהרתי על כך מרבנו".
אך, המשיך ואמר, מה שאני כן יכול לגלות, שאמר רבי נחמן:
"אם העולם יקבלו את הספר ליקוטי מוהר"ן הקדוש והנורא, אזי יכולים כבר להכין את עצמינו לקראת ביאת המשיח"...
מי שמנסה לומר את התיקון הכללי שבוע רצוף, יותר לא מסכים לוותר עליו...
טעמו וראו - כל הברכות והישועות!
לע"נ רבי נפתלי מנמירוב בן רבי ישראל זכותו תגן על כל ישראל, ונזכה במהרה לגאולה ברחמים, אמן.