פרק ג': את הברכה "ברוך דיין האמת" שמברכים כאשר רואים את אשת לוט שהובאה במסכת ברכות נ"ד, הביא ופסק מרן רבי יוסף קארו, בספרו 'שולחן ערוך', (אורח חיים, סימן רי"ח, סעיף ח').
לעומת ה'שולחן ערוך', ברכה זו לא הובאה להלכה ב'משנה תורה' של הנשר הגדול הרמב"ם.
נשאלת השאלה, מדוע הרמב"ם השמיט את הלכה זו של "אשת לוט"?
בחמלת ה' עלי, את שאלה זו מצאתי שלושה גאונים שניסו לתרץ, כדלהלן:
רבי דוד לוריא - הרד"ל (מגאוני ישראל ואחד הבולטים שבהם בדור שלאחר הגאון מווילנה), שואל מדוע לא רואים את "אשת לוט" כיום?
עוד בנושא >>
עונה הרד"ל שיש לו ראיה מדעית שהיתה רעידת אדמה וים המלח המיס אותה, ועל זה "רושמי הארץ" ("ההיסטוריונים" כדבריו) כתבו שיש בניינים שקועים בים. מבאר הרד"ל שהבניינים הללו לא מסדום עצמה, אלא מרעידת אדמה - שנים רבות לאחר הפיכת סדום, שהיא זו שמחקה את זכר אשת לוט.
וכך מבאר הרד"ל שהטעם שהרמב"ם השמיט הלכה זו, ולמרות שבדרך כלל הרמב"ם מעתיק כל הלכה בגמרא גם במקרה שהיא לא רלוונטית לימינו, כיון שרעידת אדמה הפילה את "אשת לוט" (ראה פרקי דרבי אלעזר סוף פרק כ"ה).
לעומת הרד"ל, הגאון רבי יצחק אריאלי מחבר ספר 'עינים למשפט', רבה של שכונת כנסת בירושלים, ומשגיח ישיבת 'מרכז הרב', תירץ שהרמב"ם אומנם לא כתב דין מיוחד ל"אשת לוט", אלא כלל אותה בסעיף העוסק בברכות שמברכים במקומות בהם נעשו ניסים לעם ישראל.
ראיה לתשובתו של הגר"י אריאלי, יש לציין שאחת התשובות להשגת הרמב"ן על ספר המצוות להרמב"ם, בו השמיט הרמב"ם את מצוות ישוב ארץ ישראל, אומרת שהרמב"ם הכליל את מצווה זו של ישוב א"י, במצוות אחרות שקשורות בבית המקדש (וכפי שכתב בבית הבחירה פ"א), שכן לא יתכן שהרמב"ם סבר שישנם מצוות הקשורות לבית המקדש, ללא מצות ישוב ארץ ישראל.
גם במקרה זה סבר הגר"י אריאלי בסוגיה של "אשת לוט" - הרמב"ם הכניס את ברכה זו של "אשת לוט", בברכות הראיה האחרות, ולא הקדיש לה הלכה בנפרד.
ברם, יש לציין שהרמב"ם השמיט את ענין השמיר המופלא עליו ביארו חז"ל פלאים עצומים שחתך בכוחות עלומים סלעים עצומים, ואתו שלמה המלך ע"ה בנה את בית המקדש. רבותינו האחרונים מיישבים שאלה זו עי"ש.
נסיים עם דבריו של הגאון רבי יוסף קאפח מהדיר מתרגם ומפרש כתבי הרמב"ם שסבר שהרמב"ם ציין דווקא מקומות אלו, והשמיט את "אשת לוט", כיון שהוא לא רצה לכלול מקרים שאינם מופיעים במפורש במקרא ותלויים בפרשנות חז"ל לנאמר במקרא.
המשך יבוא...
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com