הרב אלישיב לא נסע למירון, הוא למד

במקום לנסוע למירון, הרב אלישיב היה יושב בבית ולומד, "רבי שמעון נמצא במשנה" היה אומר לסובביו. עו"ד הרב דב הלברטל על יום ל"ג בעומר, וההשקפה הליטאית (דעות, חרדים)

|
115
| כיכר השבת |
עו"ד הרב דב הלברטל (צילום: קובי ישעיהו)

בשנים האחרונות הולכת ומתפשטת התופעה הרואה בחגיגות ל"ג בעומר מצווה גדולה וכמעט מחויבת. לא ירחק היום, ובו נתבייש אם לא נטלנו חלק בעליה לקבר רשב"י ובהילולה הכרוכה בה. כל זאת בגיבוי מסיבי ואוהד של כלי התקשורת החילונים והדתיים.

איני בא לפגוע חלילה במסורת רבת השנים לעליה לקבר, להדלקות ולתפילות, אך בשנים האחרונות התופעה חורגת מרמת חשיבותה ומגבולותיה הראויים.

כל התייחסות לתופעה מעין זו, דורשת התבוננות בעמדתם של גדולי ישראל לה. באחת משיחותיו אמר הרב ש"ך כי חגיגת ל"ג בעומר אינה מצווה גדולה וכי החזון איש היה מהדר גדול במצוות ואם היתה זו מצווה גדולה, הוא היה מקפיד עליה והיה גם הוא עולה לקבר רשב"י. גם הרב אלישיב נשאל פעמים רבות מאוד על כך, בפרט בשנים האחרונות עם התגברות התופעה. תשובתו ניתנה בניסוחים שונים: אני מעודי לא הייתי שם; רבי שמעון נמצא במשנה ,וכדומה.

ל"ג בעומר במירון, הרב אלישיב לא היה שם (צילום: פלאש 90)

ואם החזון איש, והרב ש"ך והרב אלישיב וראשי הישיבות ועוד גדולים רבים אחרים ראו את ל"ג בעומר כיום שיש להדגישו רק בהתחזקות בלימוד, מה נענה אחריהם? מה כל הנהירה לשם וריבוי הטקסים שאין להם דבר עם עולמם של גדולי עולם אלה, שעיצבו את דרכה של תורה ואת עולם הישיבות בארץ ישראל?

ההמוניות המקיפה את היום - מאיימת על מרכזיות לימוד התורה

יש להניח שהסחף הגדול והמגמה המתפתחת הרואה בחגיגות ל"ג בעומר בקבר רשב"י כמצווה מחוייבת, נובעת במידה רבה גם מכך שהציבור החילוני, המחפש זהות יהודית ואינו מוצאה כראוי, מוצא לנכון לקיים מצוות על פי נטיות הרגש, שאינן תובעות מחוייבות אמיתית.

כמו כן, האפשרויות הקלות להגעה למקום ותיקונים שנערכו למכשולות רבים מעודדים ותורמים לתופעה. כלי התקשורת למיניהם נרתמים לטפח את הסחף, במישרין או בעקיפין, תוך תיאורים מתמשכים ומפורטים על חגיגות היום, וראיונות עם אישי ציבור ורבנים על החשיבות העצומה לעלייה לקבר ולכרוך בה.

ההמוניות המקיפה את כל חוגי הציבור הדתי בחגיגות אלה, מאיימת על מרכזיותו של לימוד התורה ועל ההבנה כי זה רצונו האמיתי של רבי שמעון בר יוחאי, ולא הפיכתו של היום ליום הילולה שאינו מקובל על מעתיקי השמועה ומעבירי המסורת.

אני כותב כל זאת, כי נדמה לי שאפילו הפסיקו לדבר על כך.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

115 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

72
א. מאוד מעניין אותי היכן הלברטל למד להיות עו"ד, האם באוניברסיטה עם חילונים וכו' או באחת המכללות וכדו' או לבד, מעניין שיכתוב פעם על זה ואיזה 'גדול' נתן לו גיבוי לכך. ב. לעצם הענין של היום הקדוש ל"ג בעומר, שיעיין בקונטרס 'הילולא דרשב"י' המופיע בתוך ספר טעמי המנהגים ויראה שהפוסק הגדול 'הבית יוסף' עלה
שלום
71
בעיצומם של ימי ספירת העומר בהם נוהגים מנהגי אבלות שונים, מופיע ל"ג בעומר – יום שמח וחגיגי. את ל"ג בעומר (החל כל שנה בתאריך י"ח באייר) מציינים בין היתר בהדלקת מדורות, במשחקי חץ וקשת ובעליה לקברו של רבי שמעון בר יוחאי שבמירון. בערים רבות בארץ ובעולם עורכים 'תהלוכות אחדות', אירועים בהם ילדים מכל החוגים
אחדות ישראל
70
זצל!
גיימס הטפילד
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות