לקראת השבת הקרובה - פרשת וארא העוסקת בנישואי עמרם ויוכבד, יפרוש המרצה הנודע הרב מיכאל סורוצקין, את הסיפור העלום של אחי משה רבינו. יעמוד על מחלוקות הראשונים בנוגע לייחוסם של אלדד ומידד ועוד.
על עמרם, אבי משה רבינו מסופר בפרשתינו "ויקח עמרם את יוכבד דודתו לו לאשה", בדברי חז"ל והמדרשים מובא כי עמרם גירש את אשתו יוכבד פעמיים בנסיבות שונות. בפעם הראשונה, כפי שמובא במדרש, עשה זאת בעקבות גזירת פרעה להשליך כל בן זכר ליאור.
באותה עת טען עמרם, כי אין טעם להמשיך בהעמדת צאצאים שגורלם נחרץ למוות. לאחר שפרשה ממנו, יוכבד נישאה שוב לעמרם בעקבות דברי מרים, בתם, שהוכיחה את אביה על המעשה.
עם זאת, לדברי בעלי התוספות ב"דעת זקנים", עמרם גירש את יוכבד בשנית לאחר מתן תורה, כאשר נאסרו העריות על בני ישראל, משום שהייתה דודתו. לאחר מכן נשא אישה אחרת, וממנה נולדו לו שני בנים נוספים – אלדד ומידד, שהיו אחי משה ואהרן מאביהם בלבד.
הסוגיה המרכזית העולה כאן היא: כיצד ייתכן שכשנה לאחר מתן תורה, בפרשת "בהעלותך", שם נאמרה הפרשה של "קח לך שבעים זקנים" נבחרו אלדד ומידד בניו, לשמש כחלק משבעים הזקנים שתמכו במשה רבינו בהנהגת העם? כיצד ייתכן שהם כונו "זקנים" בתקופה זו בה היו בני שנה בלבד?
מרן הרב חיים קנייבסקי זצ"ל מספק תובנה מפתיעה לעניין זה. בשיעור זה, נבחן מחדש את דברי בעלי התוספות ונעמיק בהבנת הקשר בין עמרם, מעשיו, וייחוסם של אלדד ומידד.
לפי תרגום יונתן בן עוזיאל, אלדד ומידד היו אחי משה ואהרן מצד אמם. זאת בעקבות גירושי עמרם מיוכבד, שבמהלך פרידתם נישאה לאליצפן בן פרנך, נשיא שבט זבולון, וילדה לו את שני הבנים.
לעומת זאת, לשיטת "דעת זקנים מבעלי התוספות", אלדד ומידד היו בני עמרם מאשתו השנייה, שנשא לאחר גירוש יוכבד.
שאלות אלו מאירות את הסיפור באור חדש, ומאפשרות להבין את פועלו של עמרם ואת מקומם של אלדד ומידד בהיסטוריה של עם ישראל.