בלב דמשק, בין סמטאות העיר העתיקה, מסתתר אוצר היסטורי בן אלף שנים - בית הקברות היהודי. כעת, על רקע הטלטלה בסוריה ונפילת שלטון אסד, מתעוררת תקווה בלב רבים לשוב ולפקוד את משכנם האחרון של הצדיקים, ולהתפלל על ישועת הפרט והכלל.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
במשך דורות שימש בית הקברות כמשכנם האחרון של גדולי חכמי סוריה, כשהבולט שבהם הוא המקובל רבי חיים ויטאל זצ"ל, מגדולי תלמידי האר"י, שנטמן שם בל' ניסן ה'ש"ף (1620). סביב קברו נרקם סיפור מרתק - המסורת מספרת שקבורתו נועדה לבטל את השפעתה של כנסייה סמוכה, שאכן נעלמה כליל.
בית הקברות שיקף את המבנה המיוחד של הקהילה היהודית בדמשק. הוא חולק בקפידה לחלקות נפרדות: למוסתערבים - היהודים הוותיקים דוברי הערבית, לספרדים, ולקראים. בחלקה מיוחדת, שכונתה "מדרש" או "בית מדרש", נטמנו גדולי הרבנים, ביניהם רבי יאשיהו פינטו (נפטר בשנת ת"ח-1648), רבי עזרא הכהן מסלתון טראב (תר"פ-1920), רבי יעקב הררי אלנעם (תרצ"ז-1937) ורבי נסים נדבו הכהן (תשל"ב-1972).
הפרק האפל בתולדות בית הקברות החל בשנים 1917-1918, כששמונה יהודים שנתפסו כעריקים מהצבא העות'מאני הוגלו לדמשק ומצאו שם את מותם. המכה הקשה ביותר הגיעה בשנות השישים, כשחלק גדול מבית הקברות נהרס לטובת סלילת כביש לנמל התעופה החדש. המצוקה הייתה כה גדולה, עד שנאלצו לקבור על גבי מצבות קיימות - דבר השנוי במחלוקת הלכתית, אך לא הייתה ברירה אחרת.
מחבר קונטרס 'בית צדיקים יעמוד' מספר סיפור מטלטל מאותה תקופה. בשנות השישים, כשרבו המהומות בקהילות היהודיות בארצות ערב, ניצלו השלטונות את המצב והרסו בתי עלמין רבים. כדוגמה הוא מביא את מקרה הקהילה הספרדית בלונדון, שמכרה את בית העלמין שלה לאוניברסיטה מקומית למרות מחאת הקהילה האשכנזית. באותה חלקה נחרשו קברים של צדיקים רבים, ביניהם קברו של המקובל רבי שלום בוזאגלו בעל 'מקדש למלך'.
סיפור מסתורי במיוחד קשור לקברו של המקובל רבי חיים ויטאל. רבי חיים שמעון פינטו, רב הערים אשדוד וקריית מלאכי ונשיא מוסדות "שובה ישראל" שהקים בנו אדמו"ר הרב יאשיהו יוסף פינטו, לפי הטענה העלה בחשאי את עצמותיו לישראל וקבר אותן בקריית מלאכי, ב"אוהל ארבעת הצדיקים"[1].
מנגד, חוקר הקברים המפורסם הרב ישראל מאיר גבאי, שתיעד את המצבה המקורית של מהרח"ו לפני כעשרים שנה, משוכנע שהקבר נותר בדמשק.
בקריית מלאכי מתקיימת הילולה רבתית בהשתתפות רבנים חשובים, ואף גאב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך הגיע למקום בעבר. לאור המחלוקת, ההמלצה של כותב השורות היא לפקוד את שני המקומות - בבחינת "והיה המחנה הנשאר לפליטה", כפי שנהוג במקרה של צדיקים אחרים כמו הבעש"ט, הבן איש חי, והאוהב ישראל מאפטא, שגם סביב מקום קבורתם יש מחלוקת דומה (ואכמ"ל).
בעת הזו, כשסוריה נמצאת בנקודת מפנה היסטורית, מתעוררות שאלות קריטיות הנוגעות לביטחון הלאומי של ישראל. התיעוד המטריד של קבוצות מורדים המאיימות על גבולות ישראל, לצד נפילת המשטר הסורי, מחייבים חשיבה אסטרטגית חדשה.
נדרשת מדיניות ביטחון תקיפה ועצמאית כמו שהצבא הישראלי ערך וכבש את החרמון ועוד אזורים שלא נוכל להרחיב עליהם במגבלות הצנזורה.
האם בית הקברות היהודי העתיק בדמשק, על אוצרותיו ההיסטוריים, יהיה נגיש בעתיד ליהודים? התשובה לכך תלויה במידה רבה בהתפתחויות הצבאיות והמדיניות בחודשים הקרובים.
בית הקברות הבריטי בדמשק
בלב דמשק העתיקה, בשכונת מאזה השקטה, שוכן בית קברות מיוחד המספר סיפור של היסטוריה, גבורה ואנושיות. זהו בית הקברות הצבאי של חבר העמים הבריטי, שהוקם בשלהי מלחמת העולם הראשונה, באוקטובר 1918, מיד לאחר שהבריטים כבשו את העיר מידי העות'מאנים.
בין הקברים והסיפורים, מצוי קברו של לואיס אלונוביץ, חייל יהודי אמיץ מהגדוד ה-38 של קלעי המלך. סיפורו של אלונוביץ הוא חלק מסיפור גדול יותר - סיפורם של היהודים שהתנדבו לצבא הבריטי ולחמו לצד בעלות הברית. קברו הבודד בדמשק מספר פרק מרגש בהיסטוריה של העם היהודי והמאבק לחירות.
בדומה לעיר עזה, שם בבית קברות מרהיב ביופיו נקברו עשרות חיילים יהודים ששרתו בצבא הבריטי, גם בדמשק המקום - שמונה דונם של גן פורח, עם דשא ירוק, פרחים צבעוניים ועצים מצלים, מרהיב ביופיו ומטופח בידי נציגי מדינת בריטניה.
בית הקברות מספר את סיפורה של המלחמה דרך 1,171 קברים. כל קבר הוא עולם ומלואו - חיילים מבריטניה, אוסטרליה, הודו, ניו זילנד ומדינות נוספות. רבים מהם היו מטופלים בשני בתי החולים הסמוכים, שם נאבקו לא רק בפציעות הקרב אלא גם במגפות השפעת והכולרה.
במלחמת העולם השנייה שב בית הקברות למלא את תפקידו העצוב, כשהתווספו אליו עוד מאות קברים. כיום הוא עומד כעדות שקטה לגורלם של חיילים צעירים מכל קצוות האימפריה הבריטית, שמצאו את מנוחתם הרחק מביתם, בלב המזרח התיכון.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
המבקרים בבית הקברות היום יכולים להתרשם מהטיפוח המתמיד של המקום בידי ועדת חבר העמים לקברי מלחמה, ולחוש את המסירות והכבוד שבו מתוחזק המקום, המשמר את זכרם של אלה שנתנו את חייהם למען החופש.
[1] ביניהם אף רבי שלום בוזאגלו בעל 'מקדש למלך'.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com