דבר ידוע הוא כי את סדר התפילה תיקנו לנו אנשי כנסת הגדולה עוד בתחילת ימי בית שני, באותה התקופה נהגו לאומרה על פה, כפי שנהגו בזמנם אף בלימוד, כך שלא ערכו את התפילות בספר כתוב בפני עצמו.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
אך כבר אז, בימים ההם, ניתן היה למצוא סידורי תפילה בכתב, אמנם לא היה זה מחזה נפוץ אך היה זה דבר קיים. בגמרא בשבת (קטו:) נאמר "ת"ר הברכות והקמיעין אע"פ שיש בהן אותיות של שם ומעניינות הרבה שבתורה אין מצילין אותן מפני הדליקה" וכתב רש"י (ד"ה הברכות) מטבע ברכות שטבעו חכמים כגון י"ח ושאר ברכות", רואים כי כבר בזמן חז"ל היו שכתבו את סדר התפילה על קלף והשתמשו בו בתפילתם.
הסידורים הראשונים שצורתם היא הצורה המוכרת לנו כיום הינם מתקופת הגאונים, כאשר הסידור הראשון הידוע לנו הוא סידורו של רב נטרונאי גאון, סידור זה נכתב ונשלח עבור קהילת אליסאנו שבספרד (התשובות שיש בידנו מרב נטרונאי עוסקות בין היתר בשאלות של סדר התפילה שהוראה לקהילה זו), לאחר מכן הופיע סידורו של רב עמרם גאון שכיהן כראש ישיבת סורא, גם סידור זה נכתב עבור קהילה שמקומה היה בספרד, הפעם קהילת ברצלונה, סידור זה נשלח לקהילות רבות נוספות והוא למעשה מהווה את הבסיס לכך שישנו 'נוסח תפילה' מסודר.
כמו סידור זה אלו ידוע גם סידור תפילה של רב סעדיה גאון, שממנו נותרו עותקים שונים שאוחדו לעותק אחד כך שהמהדורה שבידנו הינה שונה מהנוסח המקורי שהודפס בזמנו, וכן סידורו של הרמב"ם המופיע בסוף חלק אהבה מהי"ד החזקה להרמב"ם, נוסח זה התקבל בכל קהילות תימן והוא הנהוג אצלם עד היום למעט קהילות השאמים מבני תימן שהחלו לנהוג כנוסח הספרדים לפני כשלוש מאות שנה לערך
כמו כן ישנם סידורים ידועים מאשכנז כאשר המפורסם שבהם הוא 'מחזור ויטרי' לתלמידו של רש"י רבנו שמחה בן שמואל מוויטרי, מחזור זה הינו מלבד סידור אף ספר הלכתי מקיף ואחד הכתבים הגדולים שנותרו מבית מדרשו של רש"י, רבים ממנהגיו והלכותיו של רש"י ידועים לנו בזכות חיבור חשוב זה.
בזמנים עברו הסידור היה משמש שימוש נוסף מלבד לנוסח התפילות עצמן, הוא היה ספר שבו כתבו פסקי הלכות והנהגות, הסידורים שהוזכרו קודם, סידורי הגאונים ומחזור ויטרי בין היתר, הם ידועים ומפורסמים בחלק זה שבהם, אך אפילו אצל רבותינו האחרונים בתקופה מאוחרת יותר מצאנו זאת, הידועים מבניהם הם סידורו של ר' יעקב מליסא זצ"ל בעל נתיבות המשפט הנקרא 'דרך החיים' שאף זכה להערות על סדר הסידור מאת הגאון ר' עקיבא איגר זצ"ל וכן להשלמות דינים מאת הגאון ר' שלמה גאנצפריד זצ"ל בעל קיצור שולחן ערוך.
כמו כן ידועים סידוריו של הגאון ר' יהודה שמואל אשכנזי זצ"ל הנקראים 'בית עובד' ו'בית מנוחה' שהרבו הפוסקים האחרונים להביאם בחיבוריהם ולפסוק כמותם באלו מקומן.
בתחילה הופיעו סידורים שכללו את התפילות למועדים, מה שאנו קוראים היום 'מחזור', שכן הן היו תדירות פחות ומשכך זכורות פחות בע"פ, אך עם הזמן התווספו תפילות נוספות עד לסידור בצורתו המוכרת לנו כיום שבו יש אף את תפילות החול והשבת מלבד שלושת הרגלים והמועדים.
עם השנים נוצרו נוסחי תפילה ייחודיים שהיו מקובלים בקהילות שונות ואף נשאו את שם הקהילות מהן הגיעו, הידועים לנו ביותר הם 'נוסח אשכנז', 'נוסח ספרד' ו'נוסח עדות מזרח-ק"ק ספרדים', אך למעשה קיימים נוסחים נוספים שונים שההבדלים בניהם מהותיים והם-פרובנס, איטליה, רומניה, מרוקו, צפו"א- מצרים הקדמון, פרס, סוריה (אר"צ-דמשק), מצרים הארוך ותימן הקדום. (על השתלשלות הנוסחים ותולדותיהן תוכלו לקרוא במאמרו המקיף של הרב אהרן גבאי, בירחון 'המעין' תמוז תשפ"ב).
יהודים רבים מסרו נפשם על מנת להתפלל מתוך הסידור, שבכך תפילתם סדורה לפניהם, מעשה מרגש ביותר סיפר בנושא זה שמעון ויזנטל, הידוע כ"צייד הנאצים", כנשא דברים בכנס רבנים אירופאי בברטיסלבה. בגיל 91, בשעה שקיבל ויזנטל פרס מהרבנים על פעולו. נרגש מהמחווה, שיתף עימם את הסיפור הבא:
לאחר שחרור מחנה מאטהאוזן, ביקר במקום הרב אליעזר סילבר, ראש 'אגודת אחים', אגודת הרבנים האורתודוקסים של צפון אמריקה. מטרתו הייתה לסייע למי שיכל ולנחם את הניצולים. הרב סילבר ארגן תפילה מיוחדת והזמין את ויזנטל להשתתף, אך זה סירב.
ויזנטל הסביר: "במחנה, יהודי דתי אחד הצליח להבריח סידור. תחילה הערצתי את אומץ ליבו, אך למחרת גיליתי שהוא 'משכיר' את הסידור תמורת מזון. אנשים נתנו לו את פרוסת לחמם האחרונה עבור דקות ספורות של תפילה. האיש, שהגיע למחנה רזה ורעב, אכל כל כך הרבה עד שגופו לא עמד בכך והוא נפטר לפני כולם".
ויזנטל המשיך: "אם כך מתנהגים יהודים דתיים, לא אשתמש שוב בסידור".
כשפנה ללכת, נגע הרב סילבר בכתפו ואמר ביידיש: "מדוע אתה בוחר להתמקד באדם שניצל את הסידור לרעה? מדוע לא תראה את היהודים הרבים שמסרו את מעט מזונם כדי להתפלל? זוהי אמונה אמיתית. זה כוחו של הסידור". הרב חיבק את ויזנטל בחום.
"למחרת", סיים ויזנטל, "הצטרפתי לתפילה".
הסידור היה קרוב לליבם של יהודים רבים, החל מגדולי הצדיקים ועד לכל יהודי פשוט באשר הוא, כולם מצוא בו חבר נאמן. תופעה מעניינת שניתן למצוא היא שיהודים של צורה מדורות עברו נהגו לכתוב בעמוד הראשון או האחרון של הספר את תאריכי הלידה של בניהם וברבות הימים גם את של נכדיהם, כך הם יכלו גם להתפלל על כל אחד ואחד מהצאצאים וגם לזכור את תאריכי הלידה ולשלוח את ברכתם בבוא העת.
ברבות השנים נעשה הסידור לספר הנפוץ ביותר מבין ספרי הקודש והודפסו ממנו אלפי מהדורות בצורות שונות והוא נעשה לחלק מהותי ביותר ממדף הספרים היהודי. אין כיום מי שלא מחזיק ברשותו סידור אחד משלו, ואפילו כמה סוגים שונים. את הסידור, בכדי לשמר מפני היד הממשמשת בו בכל עת, נהגו לכרוך בכריכות איכותיות למען יעמוד ימים רבים, כריכות עור עבות או בבד קטיפה איכותי לקיים 'זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ' וכך קרה שרבים מסידורים מדורות עבר נשתמרו מאות שנים.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
בימים הבאים עלינו לטובה, בהם נעסוק שעות רבות בתפילות ונבקש לנו ולכל ישראל אחינו שנה טובה, עלינו לזכור כי הסידור אותו אנו מחזיקים עומד לצד עמנו כולם כבר מאות ואולי אלפי שנים, עם מחשבה זו אולי נוכל לכוון ליבנו יותר לאבינו שבשמים ולזכות שיתקבלו תפילותינו ברצון. אמן.