דוח מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מר מתניהו אנגלמן המתפרסם היום (שלישי) מצביע על חולשה של תלמידי החינוך החרדי בלימודי האנגלית. המבקר כותב כי במגזר הלא יהודי בולטת חולשתם של המגזר הבדואי.
עפ"י נתוני הדוח, משרד החינוך החל להפעיל בספטמבר 2017 תוכנית רב-שנתית - "התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית" - שנועדה לחזק את האנגלית המדוברת בפי התלמידים, להגדיל את שיעור הנבחנים ברמות המוגברות של בחינות הבגרות ולשפר את איכות הוראת האנגלית.
לטענתו של אנגלמן, התוכנית נועדה להימשך חמש שנים, אולם צומצמה מאוד במהלך שנת 2020, ולמעשה הופסקה באופן בלתי רשמי. לתוכנית לא הוכנה תוכנית תקציבית ליישומה השנתי והרב-שנתי.
על פי הנתונים בשנת 2022, רמת האנגלית של תלמידי המגזר היהודי, כפי שהיא משתקפת בבחינות הבגרות, הייתה גבוהה במידה ניכרת מרמת האנגלית בקרב תלמידי המגזר הלא-יהודי: שיעור הנבחנים בבחינות הבגרות ברמת 5 יח"ל היה 54% בקרב תלמידי המגזר היהודי לעומת 27% בקרב תלמידי המגזר הלא-יהודי, ושיעור המצטיינים מקרב הנבחנים מהמגזר היהודי ברמת 5 יח"ל היה 71% לעומת 59% במגזר הלא-יהודי.
במגזר היהודי בולטת חולשתם של תלמידי החינוך החרדי בלימודי אנגלית: יותר ממחציתם (55%) אינם נבחנים כלל בבחינות הבגרות באנגלית, ורק מיעוטם נבחנים בבחינות הבגרות ברמות המוגברות (11% נבחנים ב-5 יח"ל ו-12% נבחנים ב-4 יח"ל).
במגזר הלא-יהודי בולטת חולשתם של התלמידים במגזר הבדואי בלימודי אנגלית - קרוב לרבע מהם (23%) אינם נבחנים בבחינות הבגרות באנגלית, כשליש מהם (33%) נבחנים בבחינת הבגרות ברמה של 3 יח"ל, ומקרב הנבחנים ברמת 5 יח"ל שיעור המצטיינים נמוך במידה ניכרת מזה שבמגזרים הלא-יהודיים האחרים (30% מצטיינים במגזר הבדואי לעומת 66% במגזר הערבי ו-49% במגזר הדרוזי).
בדו"ח המבקר נטען כי משרד החינוך קבע יעד לגיוס 1,000 מורים לאנגלית בכל שנה בשנות הלימודים התשע"ח - התש"ף, והוא עמד בו ואף גייס מספר גדול יותר של מורים חדשים. למרות זאת לא נפתרה בעיית המחסור הכמותי במורים, ובכל שנה לקראת פתיחת שנת הלימודים חסרים במערכת החינוך מאות מורים לאנגלית.
מחסור זה מצביע על כך שבקביעת היעד האמור לעיל לא הובא בחשבון מלוא הגידול העתידי בביקוש למורים לאנגלית ומעלה ספק בדבר התשתית העובדתית שעל פיה קבע המשרד את היעד הזה. לקראת שנה"ל התשפ"ג (שהתחילה בספטמבר 2022) חסרו 711 מורים לאנגלית, מהם 375 מורים (יותר ממחציתם) במחוזות ת"א והמרכז. גם המחסור האיכותי במורים לאנגלית נותר גבוה, ועל פי הנתונים ביוני 2023 כ-26% מהמורים לאנגלית (כ-3,300 מורים) לא עמדו בדרישות ההכשרה להוראת המקצוע.
המבקר אנגלמן ממליץ לשר החינוך - בשיתוף גורמי המקצוע במטה משרד החינוך ובראשם המפמ"רית לאנגלית - לגבש תוכנית המשך לתוכנית הלאומית שתתבסס על הפקת לקחים מקיפה. יש לקבוע לה יעדים לצמצום הפערים בהישגים של אוכלוסיות התלמידים השונות, להקצות את המשאבים הנדרשים ליישומה ולעקוב אחר ביצועה.