אנו באמצעיתו של חודש תמוז, המוזכר בספר יחזקאל "הִנֵּה שָׁם הַנָּשִׁים יֹשְׁבוֹת מְבַכּוֹת אֶת הַתַּמּוּז" הבכי אכן מתאים עם תקופת האבלות, בשבוע הבא יחול "צום יז' בתמוז" ותחילת ימי "בין המצרים". במפרשים משתמע שמשמעות ה'תמוז' הוא גם החום, כך משתלב לו מזג האוויר הלוהט, עם מצבנו בארץ ישראל, הכל בוער. אך בעומק הדברים יש כאן משמעות רחבה יותר, נבאר.
•
בשבוע שעבר ביקרתי בבית חברי מר ברק סרי, יועץ אסטרטגי ופרשן פוליטי, איש של מילים ואנשים, באופן קבוע הוא מוצא את המילה הנכונה במקום הנכון, ותמיד מוקף באנשים טובים.
נזכרנו יחד בחופת בנו בכורו ידידי רון , שמרוב ריבוי האח"מים שהשתתפו בה, נאלצתי ליצור כיבודים ייחודים ומחודשים, לצורך העניין... אחד הנכבדים קיבל בחופה את הברכה השמינית(!), בהזדמנות נסביר איך עושים את זה...
לצערי הפעם היה הביקור בנסיבות אחרות, ניחום אבלים על מותה הטראגי של בתו יובל ז"ל.
יובל הייתה מתמודדת נפש, במשך כעשור! ברק לא סיפר לאף אחד ממקורביו על ההתמודדות שלה, ועל ההתמודדות האישית שלו עם מצבה.
ברק אמר לי, כי יש צורך להעלות את המודעות לקושי שחווים המתמודדים ובני משפחותיהם, לצאת מהסטיגמות השונות, ולפרוץ את מעגל הבושה וההסתרה שמטבע הדברים נקשרים במקרים כאלו, בתקווה ששינוי התפיסה והמוסכמות השגויות יאפשר לאנשים לגלות בתוכם כוחות ודרך התמודדות.
•
יובל ז"ל הייתה בעלת נפש גבוהה ונדירה, שהגוף לא יכול היה להכיל את עוצמתן. בעיניי, המורכבות הזאת בניסיון להכיל את עוצמת רגשות הלב שרדף אחרי פעולות חסד כבירות ועזרה לחלשים, היא זו שהכריעה אותה.
ברק כתב לי ש"יובל דאגה למאות אנשים במצוקה. חילקה אוכל מדי שבוע למשפחות נזקקות, קנתה שמלה לכלה שלא היה לה כסף, שילמה לבר מצווה לילד... ועוד ועוד. מאות סיפורים שמענו עליה בשבעה. ידענו חלק מהדברים, לא ידענו את הרוב. הייתה צדיקה שלקחה את כל מצוקות העולם על גבה".
רון אחיה תיאר אחד מתוך מאות הסיפורים שנחשף אליהם, על דר רחוב שעזרה לו בזמן שאחרים אפילו לא ראו אותו... וזאת במסירות ודאגה שאין כמוה. אותו אחד נכנס לנחם בימי השבעה ותיאר כיצד העזרה הזו הצילה את חייו בעת משבר! מה שהוא נדהם לגלות, שבאותה תקופה עצמה שיובל דאגה לו, היא חוותה בעצמה משבר נפשי ועברה ייסורים קשים.
•
במדרש מובא ש"בתקופת תמוז יוצא השמש מתוך תיקו בשביל לבשל את הפירות, ואין העולם יכול לעמוד בו מפני שאורו קשה"
מרוב חוזק האור, אין הבריות יכולות לעמוד בו. למרבה האבסורד, ריבוי האור מסנוור ומסתיר את הראות! עוצמות חזקות שאין לנו את הכלים להכיל אותן, עלולים לגרום לשבר ולהפסד.
חשבתי, כי גם הבכי מספר יחזקאל, הוא משל וביטוי לחוסר היכולת להכיל, ואז פורץ הבכי. אותן נשים שביכו את התמוז היו עובדות אלילים, והבכי הביע תסכול בחום התקופה. אך לעומת זאת, עם הנצח יודע שדווקא ממקום קשה של צרה ובכי, כמו ב...אבלות על החורבן, ניתן להפיק תועלת וצמיחה.
בעם ישראל הבכי מציין את הנקודה החיובית הפנימית, את הקשר העמוק עם העבר, מתוך חתירה ותקווה להגיע אל העתיד המובטח לנו בגאולה, בקרוב.
ומתוך גישה חיובית זו, כאשר התבשרנו כעת על סיפוח גן נוסף למשפחת "מדעים ויהדות", בהנהלת גב' טליה אלוש קבענו את שמו 'תמוז'.
בתקווה שתקוים במהרה נבואת זכריה: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹ-ת צוֹם הָרְבִיעִי ...יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ"