בתחילת השבוע (ראשון) התקיימה פגישה בביתו של הרב דוד לייבל בבני ברק עם מפקד פיקוד ההכשרות בצה"ל אלוף דוד זיני ורח"ט תומכ"א תא"ל שי טייב, שמטרתה היתה לקדם "הקמת חטיבה החרדית בצה"ל", לאחר הפגישה התקיימה מהומה של פלג קיצוניים שקראו קריאות גנאי נגד הרב לייבל.
מאחורי הקלעים של המפגש נחשף שיתוף הפעולה ההדוק בין הרב לייבל לבכירי הצבא, הרואים בו משום מה כ"אורים ותומים" של המגזר החרדי וכמי שיכול להוביל לגיוס חרדים, בניגוד לדעת כל גדולי ישראל.
כזכור מוקדם יותר השבוע, הצבא הודיע כי ביום ראשון הקרוב, הוא ישלח אלפי צווי גיוס לבחורי ישיבות ואברכי כוללים, כאשר נחשפו גם הקריטריונים של מי הצבא רוצה לגייס, כפי שיפורטו בהמשך.
מי שתקף בחריפות את הקריטריונים, אך חשף את מאחורי הקלעים, הוא העיתונאי בן כספית, בכתבה הבוקר במעריב.
על פי בן כספית, מי שדחף את הצבא לכאורה לשלוח צווי גיוס לאלפי בחורי ישיבות, הוא הרב דוד לייבל, וכך הוא כותב: "בין הצדדים (הרב לייבל והצבא. ח"ש) גובש הסכם. הכוונה הייתה לגייס 1,200 חרדים במחזור הזה. העלו את זה ל־1,800. כדי שזה יקרה, ישגרו פי שלושה יותר צווים (בהערכה שכשליש יסכימו להתגייס). כלומר, 5,400 צווי גיוס. הצווים ישוגרו ביום ראשון. למי יישלחו הצווים? לצורך זה גובשו שלושה קריטריונים".
אם זה לא היה מובן שהרב לייבל עומד מאחורי הצווים, בן כספית כותב בהמשך הכתבה שלו: "זו הסגירה בין הצבא לרב לייבל", כאשר לאחר מכן, הוא תוקף את הצבא שהסכים לקריטריונים של הרב לייבל, שהוא לשיטתם, זה שמסוגל להוביל בכלל תהליכים בתוך הציבור החרדי, כאשר רק נזכיר, כי למרות הניסיונות הרבים, אף מהלך של הרב לייבל בנושא הזה, לא קיבל הסכמה מגדולי ישראל או מרבנים מוכרים.
יתרה מזו, כבר אתמול היו דיווחים בכלי תקשורת לא רשמיים, על כך שהרב לייבל הוא זה ששיכנע את הצבא להוציא את הצווים לבחורי ישיבות, שכפי שדווח בהרחבה, מהלך כזה זכה לגינוי נרחב וחריף שלא זכור כמוהו מכל שדרת הרבנים וגדולי ישראל.
בסביבתו של הרב לייבל מיהרו להגיב ולטעון, כי הם כלל לא עומדים מאחורי המהלך הזה, אך על פי הדיווח הרשמי היום של בן כספית, נראה לכאורה שהם כן עומדים מאחורי מהלך זה, מה שמעלה גם את החשד, כי מי שהביא את הנתון לחדשות 12, כי שני שליש מעולם הישיבות לא באמת לומד, גם מגיע מאותו אזור חיוג של ההפגנות הליליות ביום שני בבני ברק.
לפי דיווח של העיתונאי בן כספית ב'מעריב', בין הצדדים גובש הסכם. כאשר העיקרון הוא שהמתגייסים יבואו רק ממאגר אלה שלא לומדים באופן רשמי בישיבה או 'חצי רגל בחוץ', דבר שגם מרבית גדולי ישראל מתנגדים אליו בחריפות.
הקריטריונים שפורסמו כדי למלא את מאגר המתגייסים החרדי כוללים שלושה סעיפים חד משמעיים שלא ניתנים בשלב זה לביטול.
בשלב הראשון:
1. 750 צווי גיוס לבני 18־21, אבל רק נשואים, ובתנאי שנעדרו בשתי ביקורות לפחות שנערכו בישיבה או המוסד שבהם הם לומדים. משמעות הקריטריון הזה: נשוי שלא היה בישיבה, כלומר שאינו תלמיד ישיבה. 2. 480־500 צווי גיוס מגיל 21 עד 23. 3. 650 צווי גיוס (בערך) לחרדים עם רישיונות נהיגה לרכב משא. סך הכל, כאמור, כ־1800.
יוזכר כי כדי להגיע לתוצאה של 1,800 מתגייסים מהמגזר החרדי, בצבא מתכננים לשלוח 5,400 צווים כלומר פי 3 מהכמות כדי להגיע אחרי סיון ליעד שהוסכם.
לפי המתווה שפרסם עיתונאי גל"צ יואלי ברים, נקבעו סעיפים דרמטיים שמטרתם להניח את דעתם של הרבנים ולסלול את הדרך לגיוס צעירים חרדים ושירות צבאי לפי ההלכה.
בין הסעיפים הם כדלהלן ובתמצות:
1. בגדודי החטיבה החרדית לא יהיו נשים לאורך כל תקופת השירות.
2. יוקם גוף אזרחי-רבני בשיתוף משרד הביטחון שינחה את מפקדי החטיבה באשר לכללי הדת.
3. הכללים הרוחניים יעוגנו בפקודות מטכ"ל
4. הגוף האזרחי יקבל סמכויות ויהיה שותף מלא בקבלת החיילים לחטיבה וייבחנו פרמטרים מחמירים המוכיחים שאכן מדובר במועמד חרדי לגמרי לשירות הביטחון.
5. המפקדים יהיו שומרי תורה ומצוות.
6. הצו הראשון ושרשרת החיול יבוצע על ידי סגל חרדי.
הסעיפים האלו גם זכו לביקורת חריפה בדיוני ועדת חוץ וביטחון, שעסקו בנושא הגיוס והמתווה האמור והטענה הרווחת בחדר הדיונים הייתה כיצד הקריטריון של מחזיק טלפון סלולרי חכם יעיל לצורך הגיוס הדורש תכונות אפקטיביות לשירות בצה"ל
אלא שהבעיה הגדולה והמהותית מתחבאת בין שורות ההסכם שגובש בין ראשי הצבא לרב לייבל: מאחר ויש בו התחייבות מפורשת של צה"ל לא לגייס אף תלמיד ישיבה רשמי. זה מנוגד לפסיקת בג"ץ, שפסק שכל החרדים חייבי גיוס, ושיוטלו סנקציות כלכליות על מי שלא יתגייס, גם על המועמדים לגיוס וגם על הישיבות. אז כך וייתכן שהצבא טומן ראשו בחול, כאשר הוא מסתמך על הרב לייבל, שכאמור לא זוכה לגיבוי מאף רב.