פרק ו': אנו עסוקים בפולמוס מעשה שהובא ב'תפארת ישראל' על המשניות מאת הגאון ר' ישראל ליפשיץ, אודות משה רבנו שנולד עם מידות מקולקלות ובעמלו תיקן את מידותיו. המגיד מווילקומיר רבי חיים יצחק אהרן הכהן רפפורט התנגד בחריפות לסיפור זה ופרסם קונטרסים רבים כנגדו.
- האם משה רבינו נולד עם מידות מקולקלות - ותיקנם? | פולמוס מרתק
- פולמוס ציור פני משה רבנו: "סערה אדירה" או רק "קליקבייט"?
- עשרות התנגדו, מאות צידדו: משה רבינו נולד עם מידות רעות?
- פולמוס פני משה: מדוע המגיד לא הצליח לקבל הסכמות רבות על ספרו?!
- תלמידי הבעש"ט והמעשה שלפי המגיד מווילקומיר מתנגד לדברי חז"ל
דוד המלך ע"ה ועוד מגדולי האומה נולדו עם תכונות רעות ותיקנום
הרבנים שצידדו באמיתות המעשה על פני משה רבנו, הציגו כראיה שגדולי עמנו חלקם נולדו עם טבעים רעים, ועבדו על מידותיהם וגדלו וצמחו לגדולי האומה, ואין דינו של משה רבנו שונה.
דוד המלך ע"ה טבעו היה רע: כך כתבו ב'בינה לעיתים' (דרוש א, דף ו סוף ע"א); ייטב לב (פ' לך לך, דף לד ע"ד); הגר"א (משלי כב, ו); אור החיים הקדוש (דברים לג, א, וכן לבראשית מט, ה); החיד"א (פתח עיניים ליומא כב, ע"ב) בשם האר"י; וכן כתבו עוד רבים. כעין זה כתב אף המגיד מווילקומיר.
במדרש בראשית רבה (סו) הובא: "כיון שראה שמואל את דוד אדמוני נתיירא, אמר זה שופך דמים כעשיו. אמר לו הקב"ה 'עם יפה עיניים' – עשיו מדעת עצמו הוא הורג, אבל זה מדעת סנהדרין הוא הורג".
האבות היו עם יצר הרע: כך כתב ב'פלא יועץ' לרבי אליעזר פאפו[1]: "ובודאי הגמור שגם אברהם יצחק ויעקב ומשה רבנו וכל קדושים היה להם יצר הרע כמונו כמוהם, אלא שעל ידי עמל ויגיעה רבה כפו את יצרם לידבק ביוצרם עד שלבסוף נעשה להם לאוהב"[2].
אברהם ויעקב אבינו נולדו בטבע רע: כך הובא ב'סידורו של שבת' לצדיק החסידי רבי חיים טִירֶר ועוד[3].
ר' עקיבא נולד בטבע רע: כך מובא ב'בית אלהים' למבי"ט[4] ועוד מקורות רבים.
מקורות על שלימות משה רבנו מרגע לידתו כשיטת המגיד כנגד שיטת התפארת ישראל
הסיבה המרכזית להתנגדותו של המגיד מווילקומיר כנגד הסיפור שבתפארת ישראל היא משום שהדבר מנוגד לדברי חז"ל על מעלת משה רבנו מאז לידתו. בקטע זה נביא את דברי חז"ל והראשונים על כך.
גדולי עולם עמדו לעם הקודש במשך הדורות, גאונים ראשונים ואחרונים, שרפי קודש צדיקים וחסידים, שהעניקו חמה בקומתם עד שקשה לנו להשיג משהו מרום מעלתם. למעלה מהם התנאים ואמוראים, ולמעלה מהם דוד המלך ושלמה, ישעיהו ושאר הנביאים. למעלה מכולם עומד משה רבנו עליו השלום, אב לנביאים ואב לחכמים, איש האלוהים, אשר את גדולתו וקדושתו מי יוכל למלל.
במעלות רבות נתעטר משה רבנו: התורה מכנה אותו "איש האלהים", "אשר ידעו ה' פנים אל פנים", "בכל ביתי נאמן הוא", "והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה", וחז"ל וגדולי ישראל עסקו הרבה בשגב מעלתו.
מעלה יתירה נקשרה לו למשה, שכבר משעת לידתו היה קדוש וטהור. ועל אמו שראתה אותו מיד לאחר לידתו "כִּי טוֹב הוּא" (שמות ב, ב), חז"ל למדו על מעלתו הרוחנית מרגע לידתו: "ר' נחמיה אומר: הגון לנביאות. אחרים אומרים: נולד כשהוא מהול[5]. חכמים אומרים: בשעה שנולד משה נתמלא כל הבית כולו אורה"[6].
בזוהר הקדוש מובא ש"מיום שנולד שלם היה...[7] מיד שנולד אספקלריא המאירה היתה עמו" "מיום שנולד לא זזה ממנו רוח הקודש... כשנולד משה ייחד הקב"ה שמו עליו[8]".
עוד מאמרים בחז"ל עוסקים במעלתו כבר מקטנותו: בת פרעה ראתה את משה בתוך התיבה, ודרשו חז"ל "אמר ר' יוסי ב"ר חנינא: שראתה שכינה עמו"[9].
חז"ל הביאו שמשה סירב לינק מהנשים המצריות (סוטה יב ע"ב), ובמדרש מובא שלפני פטירתו אמר "בו ביום שנולדתי מצאתי פתחון פה והלכתי ברגלי ודיברתי עם אבי ואימי... וכשהייתי בן שלשה חודשים התנבאתי ואמרתי שעתיד אני לקבל תורה..."[10].
מקורות על יופיו מרגע לידתו: מראה פניו של משה רבנו היה יפה ונפלא מעת לידתו, כמו שביארו כמה מפרשים את הפסוק "ותרא אותו כי טוב הוא"[11], ובמדרש מובא "רבי נתנאל אומר: "ראו אבותיו של משה תוארו של משה כמלאך אלוהים"[12].
כתב רבי מיימון אבי הרמב"ם: "בראו הקב"ה בריאה יחידה במינה, וברא אותו בצורה היפה ביותר, כמו שהעיד עליו הכתוב ותרא אותו כי טוב הוא... יפה צורה ואור ה' הופיע עליו מראשיתו..."[13].
המשך יבוא...
- לקריאה נוספת: ירחון האוצר, גליון 90, אייר תשפ"ד.
[1] ערך 'עמל', נדפס בחיי המחבר בשנת תקפ"ד.
[2] ומ"מ הפלא יועץ לא כתב שיצרם היה מיוחד לרעה, אלא רק שהיה להם יצה"ר רגיל כמו לכל בני האדם.
[3] ח"א, שורש ו, ענף ג, עלה יד
[4] שער התשובה סוף פרק ד, וחילק שהוא דווקא בעניינים שמעיים שאינם שכליים.
[5] יוער שבאבות דר' נתן ב, ה, מובא ששלש-עשרה אנשים נולדו מהולים, ובמדרש שוחר טוב מזמור ט' רשימתם שונה במעט, ויש עוד מקורות בזה, ואכמ"ל (ראה באורך בספר עפר האילים).
[6] סוטה יב ע"א, וכ"כ רש"י, וכעי"ז ברמב"ן.
[7] זוה"ק ח"ג קלח ע"א, בניגוד לאברהם אבינו שהושלם רק אחר שעמד בי' נסיונות וכו'.
[8] זוה"ק ח"ב יט ע"א, זוה"ק ח"ג קפז ע"ב, זוה"ק ח"ב כא ע"א, וראה זוה"ק ח"ב דף נג ע"ב שר' יהודה דרש עליו את הפסוק "בטרם אצרך בבטן ידעתיך, ובטרם תצא מרחם הקדשתיך" עי"ש באורך, וראה שם יא ע"ב, וכן יב ע"א.
[9] סוטה יב ע"א.
[10] דברים רבה, פרשה יא, י.
[11] רס"ג, ראב"ע, חזקוני בפירושו השני, דעת זקנים בפירושם השני, רבנו מיוחס, ספורנו, אברבנאל בפירושו הראשון, טור בפירושו השני, מדרש החפץ בפירושו הראשון, וכעי"ז ברלב"ג בפירושו הראשון ובפירוש ר"א בן הרמב"ם.
[12] פרקי דר"א פרק מח.
[13] אגרת הנחמה מהד' מה"ק ה'תשס"ח עמ' כז, וראה שמו"ר פרשה א, כו, שם נזכר שכשהיה בילדותו בארמון "לפי שהיה יפה הכל מתאווים לראותו"
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com