היהודי שהמציא את ה'דיאטה' הראשונה בעולם.
היהודי שקידם שלום בין נוצרים למוסלמים.
היהודי שסייע בהקמת ישיבות, והפיץ עותקים של תלמוד בבלי בעולם היהודי.
היהודי שלמד לטינית מכמרים נוצרים שהתנהגו כמוסלמים (מוסתערבים).
היהודי הראשון שהתכתב עם ממלכת כוזר האגדית שהתגיירו.
מזהים את הדמות?
מדובר ברופא המדינאי ר' חַסְדַאי אִבְּן שַׁפְּרוּט חי במאה התשיעית בתקופת הגאונים (915 – 975) בקורדובה בספרד והיה יועצו ואיש אמונו של הח'ליף עבד אל רחמן השלישי.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
בשל כך שדמותו של חסדאי עד ימינו מוערצת על ידי שלושת הדתות, בעיר חאן במדינת ספרד במלאות 1100 שנים להולדתו (שנת 2015) נבנתה אנדרטה לזכרו.
באנדרטה נראית דמותו מעליה ירח (סמל מוסלמי), מנורה יהודית (כמובן עגולה) ודג (סמל נוצרי).
בשנת 915 לספירה נולד חסדאי לאביו יצחק בן עזרא שהיה עשיר ומלומד. אביו השקיע בחינוכו רבות, וחסדאי הצעיר למד עברית, ערבית ולטינית שאת האחרונה הוא רכש מאת כמרים נוצרים שהתנהגו כמוסלמים (מכונים "מוסתערבים" כמו היחידה הצה"לית שמתחפשת למוסלמים).
חסדאי הצעיר השקיע בלימודי רפואה, ומרוב עיסוקו כתנא יונתן בן עוזיאל הוא נותר שנים רבות רווק. כמה תרופות גילה חסדאי במהלך עיסוקו ברפואה. אחת מהם היא "המושיע", והוא פורסם כרופא מוצלח.
לכשגדל חסדאי, הוא בנה את בית הכנסת ברובע היהודי בקורדובה.
בתור מדינאי, חסדאי יזם שלום בין ספרד המוסלמית שכונתה אַל-אַנְדָלוּס (היה תחת שליטה מוסלמית בין השנים 711 ועד 1492), לספרד הנוצרית שכונתה רֶקוֹנְקִיסְטָה (שהייתה תחת שליטה נוצרית מסוף המאה השמינית ועד לסוף המאה החמש-עשרה).
לא לחינם בעיר באר שבע, רחוב חסדאי אבן שפרוט צמוד לרחוב מנחם בן סרוק. שכן חסדאי הזמין תלמידי חכמים מבבל ואפריקה שיחזקו את עולם התורה בספרד, ושנים מאלו היו ר' מנחם בן סרוק ור' דונש בן לברט. (לימים חסדאי תמך בדונש ותקף את ר' מנחם בן סרוק).
מאד מהר, עבד אל רחמן שליט ספרד המוסלמית מינה את חסדאי לתפקיד רופאו האישי, וכנראה המלך היה ה"שמן" הראשון לו הוצעה "דיאטה" מאת הרופא היהודי חסדאי.
מהר מאד טיפס חסדאי בשלל תפקידים בחצר המלך, והוא מונה למתורגמן, וממונה על תפקיד סחר החוץ. בזכותו הממלכה המוסלמית שדרגה את סחר החוץ שלה משמעותית.
חסדאי, שקיבל גם תפקיד של יועץ דיפלומטי נפגש עם שגרירים מרחבי העולם, והצליח לשכנע את שליטי ספרד הנוצרית לכרות ברית עם ספרד המוסלמית, ברית ששפרה רבות את היהודים משני הממלכות, ואלו היגרו לחלק המוסלמי, למה שמכונה "תור הזהב הספרדי".
חסדאי שהיה משכיל, ותאב דעת, ביחד עם המוסלמית האינטלקטואלית לֻבְּנַא הקימו את הספרייה של מדינה אזאהרה, שהכילה יותר מחצי מיליון ספרים.
ברבבות הימים מונה חסדאי לשר לענייני יהודים בממלכת ספרד המוסלמית, ובתפקיד זה סייע ועזר רבות לאחיו ולא רק בספרד. חסדאי קבל לשגריר ביזנטיון על היחס של הממלכה ליהודים, ואכן היחס שונה בימי כהונתם של הקיסר קונסטנטין ואשתו הקיסרית הלנה לקפנה. כך גם יהודי צרפת, איטליה הדרומית וגרמניה זכו לעזרה מאת חסדאי, ויהדות ספרד פורסמה כתחליף ליהדות בבל ששקעה.
חסדאי הקים ישיבות בספרד, ושילם הון לתלמידי חכמים מבבל ואיטליה שיעברו לגור בספרד על מנת ללמד את יהודי ספרד תורה. הוא שילם לסופרים שכתבו עותקים של תלמוד בבלי, וסייע ככל יכולתו לגשמיות והרוחניות של העם היהודי באותם השנים.
אחד מספרי היסוד במחשבת ישראל, הוא ספר הכוזרי (מכונה גם 'ספר הטענה והראיה לדת המושפלת'), שחיבר רבי יהודה הלוי בשנת 1139, בערבית יהודית.
הספר כתוב בצורת שיחה בין מלך הכוזרים וחכם יהודי על יסודות היהדות, ובנוי על סיפור גיורם של אנשי הממלכה.
לא רבים יודעים, שבזכות חסדאי שלנו ספר הכוזרי נכתב, והסיפור המרתק הוא כך:
כשחסדאי היה בן 33 שנים, הגיע נציג הקיסר הביזנטי לארמון המלוכה בספרד. חסדאי נכנס עמו למשא ומתן על מסחר, ותוך כדי הדברים דנו בקשרי המסחר בין מדינת ביזנטיון לכוזרים.
כך נסע שליחו של חסדאי, יהודי בשם יצחק בר נתן לממלכת הכוזרים. את זאת אנו למדים מאיגרת שכתב חסדאי למלכה הלנה מביזנטיון שתאפשר לבר נתן להפליג באוניה ביזנטית לממלכת הכוזרים.
מלך ביזנטיון לא אפשר לבר נתן לנסוע לכוזרים, אלא שבחסדי השם, במהלך ביקורו של בר נתן בקושטא, פגש יהודי מהכוזרים שכתב לו באיגרת בשפה היוונית את תולדות הכוזרים, התגיירותם ויחסיהם עם המדינות השכנות אליהם.
לימים חסדאי כתב אגרת תשובה ליוסף מלך הכוזרים (שנוסח על ידי הבלשן ר' מנחם בן סרוק), והלה החזיר לו אגרות תשובה, ואלו הבסיס לספר הכוזרי לרבנו יהודה הלוי.
בגיל 60 בלבד, הלך חסדאי לעולמו בשנת 975 לספירה, ועל שמו קיימים רחובות בירושלים, בני ברק, תל אביב באר שבע והרצליה.
תשואות חן לאחים מנדי ודויד שפירו על המקורות למאמר זה
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com