חוק הגיוס החדש צפוי לעלות השבוע, או מקסימום שבוע הבא לאישורה של הממשלה, אמש (שני) נחשף ב'כיכר השבת' פרטים חדשים ממתווה החוק וצוטטו ראשי ישיבות ורבנים, שזועמים על ההסכמות החריגות בחוק, הבוקר, הגיע לידי 'כיכר השבת' בפרסום ראשון, מכתבו של זקן הרבנים הספרדים הגאון חכם משה צדקה, ליו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי.
"לכבוד ידידנו מזכה הרבים יו"ר תנועת ש"ס ר' אריה דרעי הי"ו", פתח הגר"מ את מכתבו, "לדאבון לב כידוע קמו משנאי ה' בארה"ק והכריזו מלחמה כנגד ה' ותורתו, וכנגד בני התורה מקיימי העולם. והנה מגמתם היא ברורה להכניס תחת שליטתם את הציבור החרדי, על מנת לקלקל ולדלל את ציבור שומרי התורה בארה"ק רח"ל. אך הם יודעים שהדרך לממש את מזימתם הזדונית היא לפעול בתהליך ושלבים, ולזנב תחילה בנחשלים ובחורים חלשים כדרכו של עמלק".
"ומקובלנו", הוסיף חכם משה צדקה: "שמול גזירות שמד כעין אלו אין לעשות חשבונות של רווח מול הפסד, אלא יש להילחם במסירות נפש על כל בחור אפילו אם אינו במסגרת לימודים, ולעמוד בתוקף מול גוזרי הגזירות ומול כל מי שמבקש להתפשר עמם אפילו בהסכמה שבשתיקה או בשב ואל תעשה. וגדולה מזו אחז"ל (סנהדרין עד:) שבשעת השמד אפילו על מצוה קלה יהרג ואל יעבור, כדי שלא ירגילו העכו"מ להמריך את הלבבות לכך, כדיעו"ש. ואין לך שעת השמד גדולה מזו".
חכם משה צדקה כותב לדרעי: "וכידוע, בעת גזירת לימוד השפות בישיבת וולאז'ין, פסקו הבית הלוי והגאון הנצי"ב ושאר גדולי הדור זצוק"ל שיש לסגור את הישיבה ולא לעשות אף פשרה או חשבונות של רווח מול הפסד. ואנו צריכים לעשות את המצווה עלינו ללא מורא, וה' יעשה הטוב בעיניו".
"והרי", טוען הגר"מ, "אם היו מבקשים מכסה של גיוס בנות או העברה על חילול שבת, האם היה אדם יהודי מעלה בדעתו או מעז להתפשר על יעדים ומכסות בזה?, ועתה הרי לעקור את כל התורה הם באים כפי שהם אומרים ופועלים בעצמם. זאת מלבד מציאות העבירות החמורות שבצבא ה"י, שמחמת כן פסקו הגאון חזון איש והגרי"ז מבריסק שעצם השירות בצבא הוא ביהרג ואל יעבור אפילו לבנים".
"כמו כן", מוסיף וכותב הגר"מ: "עצם ההסכמה אפילו על מכסה של בחור אחד, תתן גושפנקא לצבא - אשר אותה הם מבקשים. והיא חילול ה' נורא, ואף תגרום להפיל בחורים חלשים. זאת מלבד העובדה שבמשך הזמן הם ידרשו להוסיף עוד ועוד במכסות המתגייסים ע"י הטלת סנקציות, ופשרה גוררת פשרה, וכן ידרשו להכניס פיקוח בישיבות עד שימסר בידם לבד הסמכות לחרוץ את גורל הבחורים, מי לומד ומי לא לומד, מי לחיים ומי למוות ושמד רח"ל. ואפילו שתיקה ועמידה מן הצד תהווה הסכמה לכך, וכן תתפרש בקרבינו ובקרבם כנתינת גושפנקא לכך, ואין לך חילול ה' ועקירת התורה גדולה מכך. ומחוייבים אנו חיוב גמור לקום ולהילחם על שמירת הדת, ואם לא נלחם ונעצור בעד המשחית עכשיו, אימתי?"
בשלב זה מתייחס הגר"מ למכתב החריג שפורסם לראשונה ב'כיכר השבת', "והנה כבר התפרסמה דעתם הברורה של כל גדולי הדור (במכתב מתאריך כח אדר ב' תשפ"ד) שעל פי התורה הקדושה אסור באיסור חמור להוביל פשרות או הסכמה (שבשתיקה) לאיזו "מכסה", יעדי גיוס, או פיקוח כנגד הישיבות וכדו' בתואנה שבא להציל את יבנה וחכמיה או להרוויח זמן מול השלטונות, או טענה שהם ממילא היו הולכים לצבא. והנה אנו משועבדים לדעת התורה "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו", וחייבים לשמוע את דעת התורה ולבטל דעתינו כנגד דעת התורה הקדושה, וזהו אשר מקובלנו מרבותינו גדולי ישראל ואין לשנות. ובשום אופן לא נוכל לראות כבלע את הקודש ולהחריש".
הגר"מ מוסיף וכותב: "ומחמת קלא דלא פסיק על אנשים מתוכנו שפועלים בתחכום ותואנות שווא לעשות פשרות איומות ומחרידות, ומבקשים להטיל מורך בלבבות כאילו בימים אלו ניטלה סגולתה של אומה זו למסור נפשה על שמירת התורה הקדושה משוש חיינו, ומשחקים בנשמות ישראל אשר תצלינה כל נפש יהודית לשמוע כזאת, על כן חובתינו להעמיד הדת על תילה ולפרסם את דעת התורה הקדושה כי לא תהיה שום הסכמה לפשרה קטנה כגדולה ולא תהיה כזאת בישראל. רק הכרה בערך לימוד התורה והסדר הדיחוי כפי שנהגו כל השנים. ואם למלחמה פניהם אף אנו נעמוד כצור חלמיש במסירות נפש, ונחנך ונחזק את כל הלבבות לכך כאשר נצטווינו".
כזכור אמש נחשף ב'כיכר השבת', כי בפעם הראשונה בחוק הגיוס, היעדים יקבלו שיניים אמתיות, על ידי שימוש בסעיף של חוק ליברמן - ההתניה, כלומר שאחרי שלוש שנים במידה והציבור החרדי לא יעמוד ביעדים שהוקצבו לו, מלבד כך שהתקציב יישלל, תחול חובת גיוס על כלל תלמידי הישיבות.
יודגש, כי התניה שכזו ליעדי גיוס מתוך המגזר החרדי מעולם לא נעשתה, ומדובר בהסכמה אקטיבית לגייס אחוזים ניכרים לצבא מתוך עולם התורה, באיום של ממש על עתיד עולם הישיבות בארץ – במידה ולא יעמדו ביעדים, שכן אז תחול חובת גיוס על כלל תלמידי הישיבות, על כל המשתמע.
בנוסף, כחלק מסעיפי החוק, שעדיין נמצא בהכנה ובדיונים, הצבא אמור לבנות מערך פיקוח מיוחד, שיפקח על כך שלא יהיה מצב שיהיו בחורי ישיבה, שיצהירו כי תורתם אמונתם, וכן על שעות לימוד שבועיות ספציפיות, ובפועל, הם לא יהיו במדויק באתם הזמנים בישיבות.