כיכר השבת
היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שניחן בזיכרון פנומנלי, שכל עצום ומוח חריף

סופר מפורסם היה לעם היהודי בשם ר' יעקב מארק, שחיבר ספר ביידיש "גדולים פון אונזער צייט", בכרך הראשון של ספרו, סופר רק על רבנים וגדולי ישראל בהם הגאון הליטאי ר' מתתיהו שְׂטרָאשוּן | ישראל שפירא בסדרה מקיפה חדשה מנסה לפענח את דמותו השנויה במחלוקת של ר' מתתיהו, שאין חולק שהיה אחד מגאוני וחכמי ישראל, אלא שיש שסברו שהיה עם רגל אחת אצל "המחדשים – המשכילים" (היסטוריה)

|
11
| כיכר השבת |
דיוקנו החודר של ר' מתתיהו שטראשון. הופק במאה התשע עשרה סמוך לפטירתו. בגב ההדפס, הוטבעה חותמת המעידה כי הוא נתרם לבית הספרים הלאומי על ידי ד"ר יוסף חזנוביץ', ביאליסטוק

פרק א': סופר מפורסם היה לעם היהודי בשם ר' יעקב מארק, שחיבר ספר ביידיש "גדולים פון אונזער צייט" (ניו יורק תרפ"ז), שתורגם לעברית "במחיצתם של גדולי הדור" (גוויל תשי"ח).

בספר זה הביא ר' יעקב מארק סיפורים מכלי ראשון על מרנן ורבנן, ראש ישיבת טלז רבי אליעזר גורדון, ראש ישיבת וולאז'ין רבי חיים סולובייציק, אבי תנועת המוסר רבי ישראל סלנטר, רשכבה"ג רבי יצחק אלחנן ספקטור, גאון תנועת המוסר רבי יצחק בלאזר, הגדול ממינסק רבי ירוחם ליב פרלמן, הגאון מלבי"ם ועוד.

"גדולים פון אונזער צייט" (ניו יורק תרפ"ז), והתרגום "במחיצתם של גדולי הדור" (גוויל תשי"ח) (צילום: אוצר החכמה)

ספרו של מארק מופיע כמקור בעשרות ומאות ספרי מונוגרפיות על גדולי ישראל, שכן מארק היה עסקן ציבורי דגול, והיה בעל האכסניה של גדולי ישראל שסמכו גם על הכשרות שלו, וממנו יצא לראשונה ספר אודות גדולי ישראל שאינו קשור למפלגה או לעניין אינטרסנטי, כפי שמהדיר הספר כתב בהקדמתו:

"כתיבתו של מרק היא חיה ובהירה ובדבריו נשתמר המגע הקרוב והאישי של המחבר שהיה מצוי במחיצתם של גדולי הדור שהוא מתאר, ולפיכך אין תימה שרבים מדבריו נתפרסמו כל כך".

במוסף שבת קודש של עיתון 'יתד נאמן' ר' יעקב מארק מוזכר לעיתים בתואר "הסופר ר' יעקב מארק".

בכרך הראשון של ספרו סופר רק על רבנים וגדולי ישראל מפורסמים ומובהקים. למרות שמארק רצה להכניס את תולדות הגאון הליטאי ר' מתתיהו שְׂטרָאשוּן בכרך השני עם העסקנים - המהדירים הכניסוהו לחלק הראשון, ומכך נראה היחס והערצה לר' מתתיהו של מהדירי הספר.

בסדרה מקיפה ננסה לפענח את דמותו השנויה במחלוקת של ר' מתתיהו, שאין חולק שהיה אחד מגאוני וחכמי ישראל, אלא שיש שסברו שהיה עם רגל אחת אצל "המחדשים – המשכילים" שצאצאיהם נמנים עם התנועות הרפורמיות. ישנם שטוענים שהוא היה כנגד הלבוש היהודי המסורתי, ואף דרש מהשלטונות שיגזרו על היהודים להורידו (ספוילר: זה לא נכון. פרטים בכתבות הבאות).

דיוקנו החודר של ר' מתתיהו שטראשון. הופק במאה התשע עשרה סמוך לפטירתו. בגב ההדפס, הוטבעה חותמת המעידה כי הוא נתרם לבית הספרים הלאומי על ידי ד"ר יוסף חזנוביץ', ביאליסטוק

ר' מתתיהו חי ופעל  בין השנים תקע"ח – תרמ"ו  (1817- 1885) בנו של הגאון ר' שמואל שטראשון (הרש"ש בעל ההגהות), נולד בכפר שטארשון בפלך וילנא, ונפטר בוילנא רבתי.

לא שייך לתקופתנו

הסופר יעקב מארק העריץ ביותר את ר' מתתיהו, ובמשפט הבא הוא פותח את המונוגרפיה הקצרה אודותיו:

"בכל דור ודור יש אנשים גדולים שאנו מדמים בנפשינו – ואפשר שכך הדבר במציאות – שהם לא שייכים לתקופתם, ונדמה לנו שאילו היו אנשים אלה בעלי הכשרונות הגדולים חיים בדור אחר היו מגיעים למדרגה יותר גבוהה והיו ממלאים מקום יותר נכבד בהיסטוריה היהודית".

ישנם חוגים הטוענים בימינו שיש להשמיט את הגהותיו של ר' שמואל על הש"ס שבעלי דפוס וילנא הביאום בסוגרים לאחר דברי אביו, גם מחמת דבריו המפורסמים על גלגולי נשמות: "מכאן סתירה קצת לבעלי דעת הגלגול" (ראה: בבא מציעא קז, א)[1].  

בסדרה מקיפה שתפורסם בבמה זו אי"ה, שתבוסס על דברי הסופר המפורסם ר' יעקב מארק, מחבר "גדולים פון אונזער צייט" (ניו יורק תרפ"ז), נפרסם מעט על פועלו וגאונותו של ר' מתתיהו שטראשון[2].

האם להכניס את ביאורי ר' מתתיהו שטראשון על המדרש?

כדי להבין את הפולמוס אודות דמותו של ר' מתתיהו והיחס בימינו אליו, נפרסם פה בפרסום ראשון אודות מכון תורני חשוב שמהדיר בימינו מחדש את 'מדרש רבה', והם מסתפקים האם להכניס את ביאורו של ר' מתתיהו שטראשון על המדרש, כפי שנדפסו אחר פטירתו בספר "מתת י-ה". (נקוה שסדרת מאמרים זאת, תהיה לתועלת, והם יקבלו החלטה נכונה).

שכלו ומוחו עצום

וכך מספר מארק: ר' מתתיהו שטרשון היה שייך לסוג האנשים שנבחנו במבחר המעלות שבן תמותה יכול להגיע אליהם. כח זכרונו היה פנומנלי, ושכלו היה עצום ומוחו חריף.

תפיסתו הייתה מהירה והיה בעל עמקות מימי נעוריו ועד פטירתו. כשישים שנה היה עוסק בתורה בכל יום בין עשר לחמש עשרה שעות, ובגאונותו הרבה היה בקי בכל התורה מראשוני הראשונים ועד אחרוני האחרונים. הוא היה פילוסוף חוקר ומקובל, וביחד גביר גדול ומיוחס.  

המשך יבוא...

[1] בנוסף הזכיר האחרון את המשכילים מנדלסון, ווויזל כמקור תורני, אולם צעד זה לבד לא אומר מאומה. שכן ישנם עוד גאונים (ליטאים), שהזכירו אותם ואכמ"ל.  

[2] הסדרה מבוססת על הגרסה המאוחרת בעברית. יצוין שישנם הבדלים בין שני הגרסאות.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

7
מעניין גם על אדמור"י חב"ד מרננים שהיו להם דעות של מחדשים ומשכילים!!!
chabad
6
מעניין
משה
5
כי גם בימינו אנו חיה משפחת משכילים מחופשת לחרדים והחשוב שבהם י.ע שעונה לכל התיאורים הנזכרים בכתבה ת"ח עצום מח מבריק וכולי מחבר ספרים הרבה אבל הוא משכיל! ופירושו מי ששם את שכלו באותו הספסל עם גדולי ישראל גם הראשונים וסבור שכשרונו מאפשר לו להביע פרשנות ודעות לא פחות מרש"י הקדוש וזוהי הבעיה של המשכילים
יש לציין
להצדיק את דברי מו"ר בעל היש לציין, אני בעצמי ראיתי את הספסל הזה ששם הניח את שכלו, ואכן ראיתי שם על אותו הספסל את רש"י הקדוש, ולדידי חזי לי כל זה, וידוע שגדולי ישראל סמכו את ידיהם עלי ואמרו פי כפיהם וידי כידם.
יהודה הערשקוויץ
המשך: לכן הייתי רוצה לעשות מחאה נוירואה נגד קיקר השבת, אבל קיבלתי מרבותי שניה לפני שנפטרו שאין לעשות שום שינויים בהכיכר, אז אחדל קנצי למלין בזה. וכן שמעתי ג"כ מהגאון הינוקא, ועת לחשות.
יהודה הערשקוויץ
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות