היסטוריה ואקטואליה

רבי עקיבא לא לחם בפועל במלחמת בר כוכבא // מאמר תגובה

במאמר העוסק בעיר בני ברק העתיקה, היכן שרבותינו חגגו את ליל הסדר המפורסם, הזכרנו את הדעה שרבי עקיבא שישב בראש המסובין, היה נושא כליו של בר כוכבא, והיה לוחם בפועל במרד זה | תגובה שלישית מתלמיד חכם ירושלמי נודע דוחה את הטענה שרבי עקיבא לחם בפועל במרד בר כוכבא (היסטוריה)

|
2
| כיכר השבת |
מחילות מסתור מימי מרד בר-כוכבא בשמור עדולם (צילום: שאטרסטוק)

בימים האחרונים פרסמנו שתי תגובות של אנשי מחקר לכתבה שפורסמה בחול המועד שעסקה בעיר בני ברק העתיקה היכן שרבותינו חגגו את ליל הסדר המפורסם.

בכתבה הזכרתי את המפורסם שהתנא רבי עקיבא היה נושא את כליו של המורד שמעון בר כוכבא, כמפורסם והובא בדברי הרמב"ם.

"שני חוקרים הגיבו בסגנון אחד"[1], ושני המומחים ד"ר יצחק אשל והסופר ומורה הדרך נתן רועי טענו שאין בדברי הרמב"ם המפורסמים שרבי עקיבא היה נושא את כליו של בר כוכבא, כפשוטם. אלא המדובר שהיה מורו ורבו ותמך בו במלחמה זו, וטעה בכך.

תגובה שלישית קבלנו והפעם מתלמיד חכם ירושלמי נודע (שביקש להישאר בעילום שמו), שהגיב לשתי הכתבות ששניהם עסקו באותו נושא של רבי עקיבא והטענה שלחם בפועל (כפשט דברי הרמב"ם), ושנשא את כליו של בר כוכבא. 

הכתבה ראשונה עליה הגיב עסקה בגדולי ישראל שסגרו את ספרי הלימוד שבסיומה נכתב: "נסיים עם דברי הנשר הגדול הרמב"ם שסבר שהתנא האלוקי רבי עקיבא היה נושא כליו של שמעון בר כוכבא במלחמה".

הכתבה השניה בה הזכרנו זאת עסקה בבני ברק העתיקה, שם נכתב: "רבי עקיבא שישב בראש המסובין, היה נושא כליו של בר כוכבא, והיה לוחם בפועל במרד זה".

לדברי הרב המגיב, ר"ע לא לחם בפועל במלחמת בר כוכבא, והוא מסתמך על גדולי ישראל האברבנאל (ישועות משיחו ח"ב העיון הראשון פ"ד), והמהר"ץ חיות (אמרי בינה סוף ס' ו' בהערה) מהם מובן שרבי עקיבא לא השתתף כלל במלחמה זו של בר כוכבא.

לגבי המפורש שהבאתי בכתבה 'ספרא וסייפא' מבעל 'תפארת ישראל' הגאון רבי ישראל ליפשיץ שכתב בפירושו על המשניות (נגעים ז' ד'): "מר רבי עקיבא, שאלתי את רבן גמליאל ואת רבי יהושע הולכין לגדוד" (נגעים ז' ד'),שהמדובר שחכמי ישראל שלחמו "בגדוד" עם בר כוכבא ולא פסק פיהם מלימוד התורה: "דאפילו בעת צאתם לקראת נשק, ונפשם בכפם תמיד אפ"ה היה ליבם קשור בהקב"ה ותורתו כשלהבם בגחלת", טען הרב המגיב שהתפארת ישראל מסייג את דבריו, שהינם לפי גרסה אחת בלבד, וכן שגדול פרשני המשנה רבי עובדיה ברטנורא לא גרס כן. ו"א"כ ודאי שדבריו של התפארת ישראל הם רק בדרך אפשר לפי אותה גרסה שנדחית".

בנוסף טען הרב המגיב בספר 'תולדות עם עולם'[2] (ח"ה עמ' תכח) כתב שפשוט שלא היה רבי עקיבא נושא כליו במלחמה שהרי זקן היה וישיש מופלג היה, ורק לכבוד המלכות עשה זאת ודייק כן מלשון הרמב"ם שהיה "נושא כליו של בן כוזיבא המלך", שמפני כבוד המלכות עשה כן.

דבריו המלאים של הרב המגיב:

שלום וברכה.
קראתי את מאמרך "ספרא וסייפא" העוסק בתיאור רבנים שסגרו את ספרי הלימוד ויצאו להילחם במלחמות ישראל, בסוף המאמר כתבתם כך : "נסיים עם דברי הנשר הגדול הרמב"ם שסבר שהתנא האלוקי רבי עקיבא היה נושא כליו של שמעון בר כוכבא במלחמה" ע"כ.
כמו כן, בכתבה שפורסמה על אתר חירייה עליו טענת שהוא בני ברק העתיקה, הזכרת זאת שוב.
אני חוקר זמן רב את תחום זה ורציתי להעיר על דבריכם כדרכה של תורה על פי מה שהעליתי במחקר זה.
האברבנאל (ישועות משיחו ח"ב העיון הראשון פ"ד) פריש שרבי עקיבא היה מנשאו על שהיה מצליח במלחמותיו וזהו "נושא כליו" כלומר שתמך בו עבור כלי מלחמתו שהצליח בהם.
המהרצ"ה חיות (אמרי בינה סוף סי' ו', בהערה) פירש שנושא כליו היינו שהיה תומך בו בכל עוז.
א"כ ברור שרבי עקיבא לא השתתף במלחמה.
אומנם כתב התפארת ישראל וכבר הבאתם את דבריו כך:  ובביאורו של הגאון רבי ישראל ליפשיץ בעל ה'תפארת ישראל' שעל המשנה "מר רבי עקיבא, שאלתי את רבן גמליאל ואת רבי יהושע הולכין לגדוד" (נגעים ז' ד'), כתב שהמדובר שחכמי ישראל כשלחמו "בגדוד" עם בר כוכבא ולא פסק פיהם מלימוד התורה: "דאפילו בעת צאתם לקראת נשק, ונפשם בכפם תמיד אפ"ה היה ליבם קשור בהקב"ה ותורתו כשלהבם בגחלת".
המעיין שם יראה שגם הוא מסייג את דבריו שהינם לפי גריסא אחת וגם אותה דחה גדול מפרשי המשנה רבי עובדיה ברטנורא, גם שאר המפרשים על המשנה לא גרסו כך, א"כ ודאי שדבריו של התפארת ישראל הם רק בדרך אפשר לפי אותה גרסה שנדחית.
בנוסף על כך כתב בספר תולדות עם עולם (ח"ה עמ' תכח) שפשוט שלא היה רבי עקיבא נושא כליו במלחמה שהרי זקן היה וישיש מופלג היה, רק לכבוד המלכות עשה זאת ודייק כן מלשון הרמב"ם שהיה "נושא כליו של בן כוזיבא המלך", שמפני כבוד המלכות עשה כן. ע"כ.
אשמח אם תפרסמו את מה שהעלתי, זה אחרי מחקר רב.

[1] אנולוגיה לדברי המלבי"ם בהקדמה לנביא ירמיהו

[2] 'תולדות עם עולם' הוא ספר היסטוריה על ימי הבית השני ותקופת האמוראים בשמונה כרכים, שנכתב על ידי רבי שלמה רוטנברג (נפטר בג' בתשרי תשס"א). הכרך האחרון יצא לאור לאחר פטירת המחבר, והושלמה ונערכה על ידי בנו רבי חיים דוד רוטנברג, ראש ישיבת מאור עיניים של חסידות רחמסטריווקה. הספר זכה להסכמות של מרנן ורבנן הגר"י קמינצקי, הגר"מ פיינשטיין, ושה"ת הגר"ח קניבסקי.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

2
נו באמת... אולי כבוד הת"ח נטול השם יכול להסביר למה אף עיר לא הייתה מוכנה לארח ללילה את רבי עקיבא עד שהיה צריך לישון ביער? ברור שרבי עקיבא תמך/לחם זה לא משנה, הוא תמך בלוחמים ותלמידיו השתתפו בלחימה.
1
סברות כרס של פלפולי ת״ח שאין מהם כלום. ברור שכפשוטו רבי עקיבה היה תומך וממש נושא כליו של בר כוזיבה וחשב שהוא המלך המושיע את ישראל.
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות