לקראת שבת שירה, בה נקרא בבית הכנסת אחרי קריאת התורה, את ההפטרה של 'שירת דבורה' - המרצה הרב מיכאל סורוצקין, מסביר מי הייתה דבורה הנביאה ויָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי, שהצילה את ישראל במלחמתם עם סיסרא ויבין מלך חצור המוזכרת בשירת דבורה.
נקודות מהשיעור
● חידושו של רש"י בספר שופטים, כי גם יעל היתה שופטת ביחד עם ברק בן אבינועם ודבורה הנביאה, ואילו לדברי המדרש היתה גיורת.
● מאידך, דעת התוס' במסכת שבועות היא שלמרות שאשה פסולה לדון ולשפוט, דבורה בהיותה נביאה התקבלה ע"י הציבור כשופטת.
● הבעיה ההלכתית של מעשה יעל והריגת סיסרא בהיותה מנוגדת להלכה שאישה לא תצא בכלי מלחמה, והפירוש המוצע ע"י הראשונים שמקורן מהילקוט בספר שופטים שלכן נאמר - "ידה ליתד תשלחנה" ולא הרגתו בחרב.
● חידושו המדהים של הרמ"ע מפאנו בחיבורו "עשרה מאמרות", כי רבי עקיבא הוא צאצא של סיסרא ויעל, ופירוש האמור בשירת דבורה "בְּעַד הַחַלּוֹן נִשְׁקְפָה", אמור כלפי השכינה של התורה שבעל פה שרבי עקיבא היה המוסר שלה ברבות הימים.
● ה"מגלה עמוקות" בספרו משוה בין שני הפסוקים "לֹא נִשְׁאַר בָּהֶם עַד אֶחָד", שנאמרו לגבי פרעה בקריעת ים סוף ולגבי סיסרא במלחמת מדין שבשניהם נשאר שריד- פרעה- במצרים, ורבי עקיבא במלחמת סיסרא.
● חידושו של המהרש"א במסכת סנהדרין כי מבנה שירת הים בו משה אמר חצי פסוק ובני ישראל השלימו את החצי השני נכון גם לגבי שירת דבורה בהו החלק הראשון של הפסוק "תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי" נאמר ע"י דבורה ואילו החלק האחרון של הפסוק "מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ" נאמר ע"י בני ישראל, והנפקות ההלכתית הנגזרת מחלוקה זו.
ולסיום, מי היתה חמותו של משה רבינו - אמה של צפורה אשת משה?