"נבואתו" של כותב השורות שפורסמה פה לפני כשבוע, התבררה כנכונה בהחלט (ראה, מסכת בבא בתרא י"ב ע"א "חכם עדיף מנביא"), ובשל אירועי המלחמה בחזית הצפונית שההמונים לא יכלו לעלות לאתרא קדישה ציון הרשב"י במירון - מעמדו של "קבר מתתיהו" נסק, והמוני מתפללים, חסכו נסיעה ארוכה לצפון, וביקרו בקבר מתתיהו ביער בן שמן, והתפללו לישועת הפרט והכלל ביום המסוגל "זאת חנוכה".
כך, בבוקר יום שישי ביקרתי במקום עם בני משפחתי, ולנגד עיני המתעגלות בתדהמה באמצע יער עבות לצד עצי עד, נראה שולחן ארוך ערוך במטעמים כיד המלך. סלטים, בשרים, ואף בקבוקי יין, ולצידו ישובים קבוצת מקובלים העוסקים בלימוד הזוהר הקדוש.
ברוכים הבאים למעמד "סיום ספר הזוהר" על "קבר מתתיהו ובניו" ביער בן שמן ביום המסוגל "זאת חנוכה".
מבירור שערכתי, נאמר לי שלתפילת שחרית נץ הגיעו תלמידיו של המקובל הרה"צ ר' מרדכי יצחקי המכונה בפי רבים 'הרב מפורת' (על שם המושב בשרון בו הוא מתגורר), והתפללו תפילת שחרית בין העצים, ממש כפי הנאמר על יצחק אבינו (לפי חלק מהפרשנים): "וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה", (בראשית כ"ד ס"ג).
לאחר התפילה, נערכה סעודה חגיגית, ובשיאה דרש הרב מפורת על מעלת מצוות הביטחון, ועל החיוב שלנו לבטוח רק על הקב"ה שיביא לנו את משיח בן דוד, וזה מה שהיו משפחת החשמונאים שבטחו רק בהשם בקריאתם המפורסמת "מי להשם אלי".
הרב מפורת התייחס לטקס סיום הזוהר בקבר מתתיהו בחיוב, ואמר שאין מקום יותר טוב לערוך את הסיום ממקום זה.
בסיום דבריו, אמר הרב מפורת ש"התפללנו ביער וזה יותר טוב מבית כנסת, כי אין חשש של עוון של 'שיח בבית הכנסת'...".
במקביל לסעודת הסיום תחת כיפת השמים ביער, בפנים הציון הצטופפו גברים ונשים וקראו תהילים - ומחוץ לקבר, סביב מדורה, עם כלי נגינה, ישובים בני נוער שרים ומפזמים שירי חנוכה.
סביב הקבר פזורים אוהלים וציליות, ושולחנות הכנסת אורחים, המשמרים את המנהג המקורי של "חי רוטל", ואנשים מגיעים למקום עם אוכל ושתיה מביתם, ומכבדים את מבקרי המקום.
במהלך תפילתי במקום, אחת הנשים מבאי המקום הקבועות זיהתה אותי ('קבר מתתיהו' טרם מופרד במחיצה), כ"שליח כיכר השבת לקבר מתתיהו", ושואלת אותי "מה קרה השנה שמגיעים לפה אלפי איש?!" - ולאחר שהיא שומעת את ההסבר אודות אי פעילות קבר הרשב"י השנה - היא מהנהנת בראשה.
אתר "קבר מתתיהו" צר מלהכיל את ההמונים, ואלו התפרשו על כביש הכורכר החוצה את היער, המשמש בעיקר את המטיילים הרבים המסיירים בחלק זה של יער בן שמן, כך שקריאות רמות מעיבות על הסעודה החגיגית, וקבוצת רוכבי אופניים צועקים לעבר קהל המסובים" "תנקו אחרי זה!", וחלקם נגררו והחזירו בצעקות, אולם הרוב ענה בחיוך לרוכבי האופנים "חג שמח", ותו לא.
ראוי לציין שבעיני ראיתי קבוצות אחרות של רוכבי אופנים שבאמצע הנסיעה, עצרו ליד המתחם, ונכנסו לתפילה קצרה כיאה ליום המסוגל "זאת חנוכה".
כפי שהזכרנו בכתבה הקודמת, הרשויות השונות לא עוסקות בהנגשה וניקיון של מתחם הקבר, ולמרות עשרות אלפי המבקרים בשנים האחרונות, כך שהמתפללים הקבועים, מנקים במו ידיהם את המקום, והם משתמשים לצורך זה בין היתר, בשקיות של ארגון זק"א שמראיהם מצמרר ובפרט בימים אלה.
לסיום, נזכיר את המסורת מאת 'מקובלי הספרדים' שאם יהודים יבקרו בימי חנוכה בכפר מודיעים ויתפללו בקברות החשמונאים, ומקום זה יהיה מיושב ביהודים - אז תבוא הגאולה. (ראה: 'שערי ימי חנוכה' [מ' ס' י עמ' שמב], לגר"י טשנזנר בשם הגר"י וויס הי"ד).
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com