מוצאי שבת, קרוב לחצות. אני פונה ימינה בשילוט לקברות המכבים, ונכנס בכביש 443 ליער החשוך והקפוא, לא ברור מה יותר.
נסיעה של 5 דקות בכביש סלול שנהפך לכורכר, ובאמצע האפילה והעצים החשוכים, משני צידי הדרך אני מבחין במאות רכבים חונים בחושך גמור בסדר מופתי, ללא שוטרים המסדירים את התנועה.
פתאום, בצד ימין, באמצע היער - חגיגות, מדורות, ואוהלי ענק סביב מבנה בן 500 שנים עם מצבה מחודשת, שמסביבה להקת רוקדים/מתפללים מפזמים תיקון הכללי.
ברוכים הבאים לקבר מתתיהו ובניו - חורבת הגרדי, קבר שייח' ערבאווי - בעל המרכבה בערבית.
היסטוריונים יושבים קבורים בהררי ספרים, ודולים מסמכים מצהיבים בארכיונים, ולאחר שנים רבות בתנוכה זו - ביום בהיר הם כותבים מאמר בסגנון של "עליית קרנו של קבר תנא קמא בימי הביניים", (שם בדוי כמובן), ובמאמר זה הם מוכיחים כיצד בגלל סיבות צדדיות, יהודים החלו לעלות לקבר ספציפי בתקופה נקודתית אי שם ברחבי ההיסטוריה והסיבות נראות לקורא בן ימינו מוזרות, אלא שהחוקר לאחר שעיין באין ספור מקורות ויומני נוסעים, הוא בטוח במסקנתו.
אם מקבלים דוקטורטים על כאלה "מחקרים", אנו נתרום תרומה צנועה ל"חקר הקברים" בכך שנחשוף את הלוט מעל האתר המפורסם בימים אלה "קבר מתתיהו" ובניו ביער בן שמן, שמזה שנים רבות אני מסקר.
לפני מספר חודשים יצר איתי קשר יהודי יקר כבן 42 מאחד הריכוזים החרדים בחוץ לארץ ואמר לי בהאי לישנא: "שמעתי שאתה אוהב סיפורים מעניינים וחקרת לעומק את קברות המכבים ביער בן שמן. תדע לך שאני בתור בחור חסידי בישיבת... אני וחברי השקענו כסף וקנינו את המצבה שנמצאת שם".
אכן, לא מצאתי ולו אדם אחד שמעיד שלפני עשרים וחמש שנים הוא ראה במקום מצבה עם שמו של מתתיהו, וגם לאחר ש"חרשתי" את כל ספרי המכבים (4 חלקים) ושאר ספרים היסטוריים, לא ראיתי שכתוב את הנוסח שנכתב על קברי המכבים, ומנין הטקסט שנכתב בימינו על מצבת מתתיהו.
(כאגב יצוין שבמצבה זו יש מילה שלא כתובה בשום מצבה בעולם! בשביל לגלות איזו מילה מדובר, על הגולשים היקרים לצאת מהמסך, ולפקוד את המקום בתקוה שימצאו חניה בימים עמוסים אלו. "קבר מתתיהו ובניו". בווייז).
מסתבר שקרוב למאה חסידים עשו את שבת חנוכה בקבר מתתיהו, ומשיחות שערכתי עם באי האתר, נמצאתי למד שמסורת שבת חנוכה התחדשה בימי הקורונה, כשלא היה חוקי לנסוע למרחקים, ואז החלו חסידי ברסלב לפקוד את המקום שנמצא על ציר נסיעה ראשי בין ירושלים ובני ברק.
בימים אלה של לחימה עזה, ובפרט שפורסם על איסור עלייה ב'זאת חנוכה' לקבר רשב"י במירון, ניתן לשער שאתר קבר מתתיהו יתחזק, ורבים מהמתפללים יגיעו לפקוד את המקום.
בקשתי ממקבלי ההחלטות במדינת ישראל, וארגוני הקברים הרבים לבל יזניחו את אתר קבר מתתיהו, ויבנו חניון מתאים ויערכו שיפוצים במבנה העתיק המט ליפול. מספיק אסונות היו לנו בגלל צפיפות.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com