מורות 'בית יעקב' של 'החינוך העצמאי' בצפון, התכנסו ליום עיון מיוחד, במהלכו נערך שו"ת חינוכי על ענייני השעה עם הגאון רבי אברהם משה קירשנבוים, מראשי ישיבת 'נחלת הלווים'.
במהלך השו"ת, התייחס הרב קירשנבוים, מחשובי הר"מים בעולם הישיבות, לדיון המתנהל בציבור החרדי על היחס הראוי לצבא ולחיילי צה"ל – בימי המלחמה ובכלל, והביע עמדות חד משמעיות תוך שהוא הודף בחדות את הבלבול ההשקפתי שחל בציבור.
"כיכר השבת" מביא את הדברים בפרסום ראשון:
"לא יתכן שמורות בבית יעקב ישאלו בכלל האם יש הכרת הטוב לחיילים, מה השאלה בכלל?", שאל הרב קירשנבוים בכאב את המורות, "ברור שיש הכרת הטוב, הם עוסקים במצוות הצלת נפשות, הבלבול שלנו הוא כי אנחנו לא בטוחים בעצמנו, אנחנו לא מבינים שאם אנחנו אומרים טוב על מישהו אחר, זה לא אומר שאנחנו לא בסדר?".
כאשר המורות ניסו להצטדק ולטעון שהילדות הופכות את הצבא ל"אלילות", הרב קירשנבוים התקומם: "תפקידנו הוא לחנך, ואם אתן לא מצליחות להסביר שיש הכרת הטוב בלי אלילות זו בעיה שלנו, צריכה להיות הכרת הטוב בלי להתנצל על כך".
השיחה הקשה נאמרה בטון תובעני שדרש מהמחנכות "תתבגרנה" כלשונו של הר"מ, "צריכה להיות הכרת הטוב לכל אחד שעושה דבר טוב, לחיילים, לאנשי זק"א שעושים עבודת קודש. אם לרופא שמקבל כסף על עבודתו יש לנו הכרת הטוב קל וחומר במקרה הזה שחיילים מוסרים את נפשם על הגנת עם ישראל. מי שחושב שאין חילונים שעושים דברים טובים, מי שחושב שאין גויים שעושים דברים טובים, זה כי הוא לא בטוח בעצמו, הוא חושב שאם יאמר משהו טוב עליהם, זה כאילו הוא לא בסדר.
"זו הבעיה, שהתחנכנו בעיתונות שפלה, שאם אומרים מילה טובה על מישהו אחר - אז אני כבר לא קיים. העבודה שלכן היא לייקר את עולמה של תורה, לדעת מה זה תלמיד חכם, לדעת שאין כמו לבנות בית של תורה, ואם יש אנשים שיש להם זכויות, ברוך השם! מה אנחנו מחפשים שלא יהיה לאנשים זכויות? זה מה שעושה לי טוב?".
הרב קירשנבוים המשיך ואמר: "מי שמחפש לראות שלאנשים אחרים אין זכויות זה בגלל שהוא מאמין שהוא לא עושה שום דבר טוב. הוא לא מאמין בעצמו, הוא שווה מילימטר, אז אם מישהו אחר גם שווה מילימטר אז מי אני? אם אני אגיד מילה טובה על חייל אז מי אני? זאת הבעיה! אם הייתן מבינות שאתן שוות קילומטרים, אתן אמהות לבתים חשובים, מן הסתם ברוכי ילדים, מקימות בית אחרי בית של תורה ויראת שמים ותלמידי חכמים, אם הייתן יודעות קצת את הערך של זה לא היה מפריע לכן להודות לחייל".
"יהודי עושה טובה – אומרים לו תודה! איפה למדנו את הדברים האלה, שמחפשים איך לא להגיד תודה? מחפשים תירוצים מתחת לאדמה אולי לא מגיע לו? מי המושחת שחינך אותנו כך? כל כך צריכים להתפתל כדי להגיד תודה בשביל יהודי שמתאמץ בשבילי? אז ברוך השם יש לו זכויות! אבל אם יש לו זכויות אז מה אני כבר שווה? סליחה שאני אומר, זה מגעיל, והגועל נפש הזה מגיע מחולשה. אנחנו לא אנשים מגעילים. זה מגיע מזה שאין לנו מושג מה זו תורה ומה זה בית של תורה".
"זה שיש לחייל זכויות גדולות, ברוך השם יש לו זכויות גדולות! אני אומר לו תודה מכל הלב, הוא מוסר את נפשו, זה קשור במשהו לתלמיד חכם? הוא נהיה תלמיד חכם בגלל זה?"
"כמו שאין לי שום בעיה לומר תודה למנתח שהציל את אבא שלי. אז למה אני לא מנתח? כי אני רוצה להיות תלמיד חכם. הכבוד שאני מכבד את הרופא לא מבלבל אותי. אין קשר בין השניים. מפחדים לומר תודה לבן אדם! אפילו לנהג האוטובוס את אומרת תודה. ופה מדברים על בחורים צעירים שמוסרים את נפשם, שמסתכנים, מתים ואנחנו עוד שואלים האם צריך לומר להם תודה? מה המקום של השאלות האלה?".
יש גם הורים שהם אברכים, ואם נדבר דברי הערכה על החיילים אולי זה יוריד מהערך שלהם?
הרב קירשנבוים: "החיילים בסכנה! אם את חוששת שהערכה לחיילים תוריד מההערכה ללומדי תורה תלמדי שוב את המקצוע. אם את תהיי בטוחה בעצמך - לא תהיה לך שום בעיה להביע הערכה לחיילים. הפוך, לא בימי מלחמה, בימים כתיקונם צריך לשים לב לא לפגוע בילדים של החיילים. כשמדברים כל הזמן על האבא שלומד תורה ואז הילד מרגיש שאבא שלו לא שווה כלום. זאת בעיה חינוכית".
"יש בחורי ישיבה שמתביישים שאבא שלהם עובד והם לא מכבדים את האבא והם נכשלים באיסורי דאורייתא. לא נעים להם שאבא שלהם לא שווה כלום. מה יעשה ילד שאבא שלו חייל ולא תלמיד חכם? זה תפקידה של מורה, שילד יכבד את אבא שלו, לא משנה מה אבא עושה, אבא תמיד גדול. אז ברוך השם יש לנו עכשיו הזדמנות גם לרומם אותם".
"השיטה הזו שכולם צריכים להיות אפסים - היא חינוך מאוד מאוד דל. אם הדרך שלך לשרוד היא רק ע"י שהכל אפס, זה מאוד דל. זה עיתונאים. ככה עובדת עיתונות חרדית: כל מה שאתה לא אוחז ממנו זה אפס אפסים. אדם גדול לא עובד ככה, הכל שווה ותלמיד חכם הוא בשמיים".
"העבודה צריכה להיות הערכה לתורה, הערכה לבתים של תורה ומצוות. לכולם יש זכויות, ברוך השם. ובזמן שעם ישראל נמצא בכזאת צרה אז האנשים האלה יש להם זכויות גדולות מאוד. אם אני רק אפתח את הפה ואומר מילה טובה על מישהו מיד נזעקים 'בילבול השקפתי!'. סליחה? זה חינוך של עיתונים, לא של תלמידי חכמים. לי אין בעיה השקפתית מזה שפגשתי אדם טוב. גם אם הוא גוי. אולי לימדו אותנו ש"כל הגויים מאחורי הגב רוצחים וגנבים", ואם פגשתי פעם אחת גוי הגון אז אני כבר לא מאמין יותר… קצת להתבגר! יש גויים נחמדים מאוד וזה לא יוצר לי בעיה אמונית והשקפתית. יש אנשים טובים בעולם".
האם ההערכה לצה"ל לא תיתן אישור ביחס לצבא?
הרב קירשנבוים: "צה"ל הוא מוסד ואני רוצה להתייחס לחיילים דווקא, כל חייל הוא יהודי, הוא נשמה, כל פעולה שהוא עושה להציל את עם ישראל אי אפשר לתאר את גודל המצווה שלו, זה הכל".
"זה שהילדים סולחים לכם על השחור-לבן הזה שחינכתם אותם אליו, זה לא אומר שאתם צודקים. 'הכל מצוין אצלנו והכל דפוק אצל השני', זה לא אומר שזה נכון. צריכים להתבגר ואפשר להגיד מילה טובה על מישהו אחר מכל הלב".