פרק א': הודעה שחרכה את הרשת, על טיול שנתי לעזה לילדי בית ספר ישראלי, שהתרחש שנה לפני פרוץ "הסכם אוסלו", אשר שיאה ארוחת צהרים במסעדת "אבו חצירא" בנמל עזה, עוררה אותי לחקור את הנושא, מנין הגיע שמה של "שושילתא דדהבא - אבוחצירא" למסעדה על חוף ימה של עזה?!
מקורות משנות ה-90 טוענות שתמונתו של המקובל המפורסם לבית משפחת אבוחצירא הגה"ק הבבא סאלי זי"ע מתנוססת בקירות מסעדה זו, לצד תמונתו של... יאסר ערפאת ימ"ש, וכך גם במסגד מקומי של בני משפחת אבוחצירא.
הדבר נובע, משום שערביי המקום מעריצים את הבבא סאלי בתור קדוש יהודי.
לא רק מסעדה על שם "אבוחצירא" יש בעזה, אלא גם "כיכר אבוחצירא", ובטוחני שגולשי 'כיכר השבת' מסוקרנים עד עמקי נשמתם, מהיכן הגיע שמה של המשפחה המפורסמת לעיר המרצחים?!
בני משפחת אבוחצירא בעזה מדליקים נרות שבת
בעבר פורסם[1] עדות של תושב עזה על משפחת אבוחצירא העזתית: "זו משפחה מוכרת מאוד בעזה. הם גרים פה שנים רבות. יש להם סממנים יהודים. הם מאמינים שהם חלק מהמשפחה הידועה של הרבנים מישראל. חלקם מדליקים נרות בשבת".
האם מדובר בצאצאי יהודים שהתאסלמו כפי שמוכרת לנו חמולת מַחַ֫'אמְרַה מאזור חברון, או שבסך הכל מדובר על משפחה מוסלמית שאמצו את השם אבוחצירא?!
נרחיב מעט על המידע שיש לנו כיום על חמולת מַחַ֫'אמְרַה (בערבית "עושי היין"), המתגוררים בכפר יטא בהרי חברון, עליהם רבו המסורות שהם יהודים שהתאסלמו.
ישנם אומרים שמוצאו של השבט הוא מח'ייבר, והם גורשו משם בידי מוחמד מייסד דת האסלאם. מי שעסק בכך הוא ההיסטוריון הנודע יצחק בן צבי, לימים נשיאה השני של מדינת ישראל, אשר במהלך מחקרו הוא גילה מנהג סודי של בני החמולה להדליק נרות בשבוע מסוים בחורף (באזור חנוכה). בנוסף זקני השבט לא אוכלים בשר גמלים, כפי מנהג העם היהודי.
בשבט הסווארקה ממזרח לחברון קיים מנהג דומה להפרשת חלה. כמו כן ברית מילה מתקיימת אחרי היום השביעי, בניגוד למנהג המוסלמי. אף על טקס חליצה יודעים זקני הכפר לספר.
רועה צאן מקומי אף סיפר על מנהג הדלקת נרות על קבר של שייח', ובבית קברות עתיק בו נקברו בני השבט, נמצאו מצבות עם מדף מיוחד להניח נר נשמה, כמנהג היהודים.
הערוץ הראשון בכתבה מצולמת בשנת 2011 הביא ראיות מצולמות על בית מתושבי יטא בו נמצאו מזוזה מוסתרת, ותפילין בתוך גרבים בארון - כסגולה לשמירה. בני המשפחה התראיינו בפנים מוסתרות מחשש שיבולע להם.
למעשה, שם שבט מַחַ֫'אמְרַה הוא "עושי היין" – דבר שמוסלמים אדוקים לא שותים, נותן לנו אינדיקציה שמוצאם הוא לא מוסלמי.
מסורת זו שתושבי כפר יטא הינם צאצאי יהודים, הביאה לכך שלאחר מלחמת ששת הימים, מדינת ישראל חיברה לראשונה את המקום לחשמל ומים. היה זה לאחר שמשלחת של זקן השבט הציגה למושל הצבאי הישראלי חנוכה עתיקה, והוא לא יכל לעמוד מול הוכחה זו, וסידר להם זכות ראשונים ("משפחה"...) לחיבור לתשתיות מים וחשמל.
הערוץ הראשון בעבר חקר את מוצאם של שבט זה, שלמרות שהם רואים עצמם כמוסלמים לכל דבר, הם מודים בכך שמוצאם הוא יהודי.
הארכיאולוג והעיתונאי צבי אילן, בסוף שנות ה-70, גילה שרידי בית כנסת קדום בכפר יטא. אילן העריך בזהירות שאבותיהם של בני שבט מַחַ֫'אמְרַה בשעה שגלו למקום זה, הם המשיכו להתפלל בבית כנסת זה.
נחזור לעזה לחמולת אבוחצירה. האם משפחה זו הינם צאצאי משפחת אבוחצירה היהודים?
כפי שהובא בראשית הכתבה, ישנן עדויות שבעזה, במסגד ובמסעדה של חמולת אבוחצירא, תלויה תמונתו של הבאבא סאלי, ומי שהעיד על כך הוא ד"ר זאב זיוון שביקר בעזה בשנות ה-90. זיוון ניסה לחקור את הנושא, אולם לא הצליח להגיע לתשובה מספקת לפשר מוצאם של אבוחצירא העזתים.
לעומתו, אלי פרץ חוקר יהדות מרוקו, סבור שאין מדובר בצאצאי משפחת אבוחצירא שהתאסלמו. לדבריו, מדובר באימוץ שם יהודי בידי מוסלמי לצורך סגולות. אחת ההצעות שהמדובר על מוסלמי שנושע על קברו של האביר יעקב שנקבר בדמנהור, ואימץ את שמו.
למרות הערפול בנושא הקשר בין אבוחצירא המוסלמים, למשפחת אבוחצירא היהודים. אגדיות עזתיות טוענות, שכל הפוגע במשפחת אבוחצירא המקומית, משלם בחייו, או נהפך לנכה.
עוד על אבוחצירה העזתים, ראה בספר מעשה ניסים לרב מוגרבי. חלק ד (שכתב [כנראה בטעות] שהם "אוהבי עם ישראל", ולא כן הוא, שכן נציגים ממשפחה זו, ישבו בכלא הישראלי שנים רבות)
נספח:
גם אם האגדות על שבטים שונים מקרב ערביי עזה והגדה, שהם צאצאי יהודים (מעשרת השבטים, צאצאי דלת העם שנשארו בארץ ישראל לאחר חורבן הבית כפי שמראים מחקרים גנטים), נראה שעליהם סברתו של רבי עקיבא הוכחה כמציאותית כדבריו במסכת סנהדרין (פרק י' משנה ג'): "עשרת השבטים אינן עתידין לחזור שנאמר 'וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה' (דברים כ"ט כ"ז), מה היום הולך ואינו חוזר אף הם הולכים ואינן חוזרים – דברי רבי עקיבא".
שבטים ערבים אלו במקרים רבים הוכחו כקיצונים אף יותר משבטים אחרים, ורובם מזדהים עם חמאס הנאצים.
•
[1] שמעון איפרגן באתר Mako. פורסם בתאריך 27/09/21
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com