עמוד ההוראה על הפולמוס המסעיר

הגר"י זילברשטיין הכריע: "מותר לנסוע ברכבת הקלה; הם לא יכולים לאסור דבר ציבורי"

הגאון רבי יצחק זילברשטיין הכריע לגבי הפולמוס האם ישנו חשש לנסוע ברכבת הקלה של גוש דן - שנבנתה בשבת? | בתשובתו משיב הגר"י כי הדבר מותר משום שאין להם אפשרות לאסור דבר ששייך לכלל הציבור, והוסיף לנמק שכיון שהודיעו שהרכבת לא תפעל בשבת, הרי שזה עצמו קידוש השם | הפסק המלא (חרדים)

|
45
| כיכר השבת |
הרכבת הקלה (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

הפולמוס ההלכתי על השאלה האם מותר לנסוע ברכבת הקלה בגוש דן שהחלה לפעול בשבוע האחרון, שכן בניית המנהרות וכל תהליך העבודה התבצע גם בשבת קודש, וההלכה אוסרת להשתמש וליהנות ממעשה שבת. כעת, חבר המועצת ורבה של שכונת רמת אלחנן, הגאון רבי יצחק זילברשטיין, מכריע כי מותר לנסוע ברכבת.

פוסקים ומורי הוראה רבים דנו בעניין והביעו את דעתם - כאשר חלקם אסרו לנסוע ברכבת למשך מספר ימים לצורכי מחאה, אך אברכים רבים שיגרו את השאלה לשולחנו של עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין.

בקו 'שיח יצחק' מתורתו של הגר"י, הובא כי כבר בחודש תשרי תשע"ח, כשאחזו עוד בתחילת עבודת החפירות עבור הרכבת הקלה, נשאל הרב בשאלה זו, מה יהיה כשבניית הרכבת הקלה תסתיים, האם יהיה מותר לנסוע בה או לא מאחר והבניה הייתה בשבת.

הגר"י הרחיב בתשובה שנדפסה בקובץ 'ווי העמודים וחשוקיהם' בפרטי ושרשי סוגיה זו ובשיטות הפוסקים, בסופו של דבר הביא בשם הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל (חוט שני שבת ח"א פרק כב סעיף טו) שדן מה ההיתר להשתמש בגשר שבנו אותו במזיד בשבת, וכתב שיתכן שאין אדם יכול לאסור את הקרקע המיועדת לשימוש הציבור. אך שם סיים שאפילו אם ימצא היתר הרי יש בזה חילול השם ולכן סיים שראוי ליראי ה' להמנע מלנסוע על פסים כאלו שנעשו תוך חילול שבת בפרהסיא.

כעת שהשאלה נהייתה מעשית ואקטואלית במיוחד, וכמעט בגדר 'גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה' שכן השימוש ברכבת הקלה מיקל מאד למשתמשים בתחבורה ציבורית במרכז הארץ, התפרסם בקו 'שיח יצחק' הקלטה בה נשמע הרב חיים מלין, נכדו של הרב, מציע את השאלה מחדש וזוכה להכרעה ברורה.

ההקלטה של הגר"י זילברשטיין מתוך קו 'שיח יצחק' (צילום: Shlomi Cohen/Flash90)

תמלול ההקלטה:

הנכד: "אברכים מהקו, משיח יצחק, ביקשו לשאול, עכשיו סיימו לבנות את הרכבת הקלה, עכשיו הם בנו את זה בשבת, גם בשבת ובעיקר בשבת, ממש חילולי שבת. לפני כמה שנים סבא כתב תשובה בווי העמודים על הנושא הזה, שמעיקר הדין אי אפשר לאסור, כי זה רכוש הציבור. סבא מביא בשם רבי ניסים קרליץ שדן על כל גשר שבונים בשבת איך מותר לנסוע בו, ור' ניסים אמר כי זה רכוש הציבור והם לא יכולים לאסור עלינו לנסוע בו. אבל שם סבא סיים שעדיין כיון שזה נבנה בחילול שבת, אז לא ראוי לנסוע בזה.

"עכשיו היום במצב הנוכחי, יש המון נשים של אברכים שעובדות במרכז, ובמקום נסיעה של שעה וחצי באוטובוסים בפקקים, ברכבת הקלה זה נסיעה של עשר דקות, עכשיו ביום שישי זה התחיל לעבוד, אנשים עומדים ושואלים, המון אברכים ביקשו ממני לשאול את סבא".

הגר"י זילברשטיין: "אני אומר שמותר, למה? כי זה קידוש השם... למה? כיון שהרי הממשלה אמרה שיותר זה לא יעבוד בשבת, בשבת לא עובדים, מכאן ולהבא זה לא יסע בשבת, הממשלה הביעה פה כבוד לתורה, שבשבת הרכבת לא תעבוד, בשבת סוגרים את התחנה".

הנכד: "וזה שבנו את זה בשבת?".

הגר"י זילברשטיין: "הרי אין אדם אוסר דבר שאינו שלו, ומעיקר הדין יש את ההיתר של רבי ניסים שזה רכוש הציבור והם לא יכולים לאסור עלינו. רק מה? זה מאד לא יפה, אבל כאן זה כן דבר יפה, שהם מודיעים שהרכבת לא תיסע בשבת. אז אפשר להגיד להם שמותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

35
גם הבגדים של החרדים נוצרו במפעל בסין שעובד בשבת וכך הלאה בכל דבר.
אז אתה אומר שחרדים פוסקים לפי אינטרס שמשרת אותם בראשונה?
מה הבעיה בין עבודת גויים ליהודים שעבדו בשבת ועוד מרוקאי סתום עורך קידוש. אבל זו תגובה של אשכנזי מצוי
זה נעשה בחול לרוב גויים ואין שום דמיון אם זה נעשה לרוב ישראל עיין רעו סעיף א ו ב
34
יש שני נושאים במלאכת שבת יש איסור הנאה שזה כנ"ל שלא יכולים לאסור עלינו רכוש ציבור (שהרי יש לכל אחד חלק ברכבת מכספי המיסים והארנונה). אך החלק השני הוא שצריך להמתין בכדי שיעשו ולזה לא מהני האי טעמא וכל ההולך נכוחה יראה שכן אלו הדברים והאמת והשלום אהבו.
המתנה בכדי שיעשו נאמר לגבי הנאה מחילול שבת של גוי בשל יהודי במזיד אינו מועיל כדי שיעשו ולכן הדיון אם נכלל בדבר שנאסר משום חילול שבת של יהודי ואם כן יאסר עולמית והגר"י הכריע שאינו נאסר כלל
שהחרדים לא ישתמשו במעלית שבת
בכדי שיעשו זה רק בגוי שעשה בשבת ופסק הרב רובין מהר נוף שפה זה ספק כמה זמן נקרא בכדי שיעשו וגם שמשעה שאפשרי ליסוע אפשר לחשבן וזה וודאי כבר עבר
33
זה פוסק. חד וברור.
חד וברור זה לא יש שם כמה תשובות באותה התשובה(של הסבא). הנכד קצת יותר ברור .אם באמת סינים הם שבנו את זה אז יותר אפשרי. למרות שלא יתכן כי תמיד צריך אנשים מסביב כמו כוחות המשטרה והביטחון
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות