זה קורה בדרך-כלל בהפתעה מוחלטת, ובזמן הכי לא מתאים. השאלטר נופל וחושך משתרר בבית. בעצם, אין זמן שמתאים לזה, להפסקת חשמל.
>> למגזין המלא - כנסו
הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לגשת ללוח החשמל, להרים את הכפתור הראשי ולקוות שהחשמל ישוב לפעול כבתחילה. לפעמים זה עובד – עד לפעם הבאה – ולפעמים הפסקת החשמל אינה קשורה רק לבית שלנו – אלא התרחשה בכל השכונה כולה.
תמיד כשנופל החשמל זה לא נעים. על אחת כמה וכמה כשהוא נופל לכמה שעות, קל וחומר בערב שבת, בשיא ההכנות לשבת.
זה מה שקרה לתושבי בית שמש בשבוע האחרון ובעוד ערים נוספות ברחבי הארץ. אלא שתושבי העיר בית שמש, בפרט ברמת בית שמש ג,' היו תקועים ביום שישי האחרון למעלה משלושים שעות ללא חשמל! בשיא ההכנות לשבת ירד השאלטר והתושבים נשארו כל השבת ללא אור, מזגנים, פלטות ועוד.
בשכונת רמת בית שמש ד' הייתה הפסקת חשמל החל משעה לפני שבת ועד השעה 5:00 בבוקר, כאשר לחלק מהשכונה חזר החשמל כבר בשעה 22:00 בלילה.
תושבים בשכונה ג' מספרים ל'כיכר השבת' על הסיוט המתמשך: "היה בשכונה מקרה של אדם שהתייבש לאחר שבת בלי חשמל, והוא פונה לטרם. היו מכשירי חשמל שהתקלקלו בעקבות ההפסקה, היו כאלו שנשארו בלי מים בגלל שהמשאבות הפסיקו לפעול, וכמובן, אנשים מבוגרים ונכים שלא יכלו לצאת מהבית בגלל מעליות השבת שהפסיקו לפעול".
תושבים שדיברו איתנו ביקשו להבין, האם הרבנים הם אלו שמחליטים האם וכיצד לתקן את רשת החשמל גם בשבת, איך חברת החשמל קובעת את סדרי העדיפויות – לאיזה עיר תתוקן החשמל ראשון ואיך דואגים שתקלות כאלה לא ישנו עוד להבא.
"יש מישהו בעיר שפתח קבוצות וואטסאפ לשתי מטרות", מספר אבי, תושב בית שמש, ל'כיכר השבת', "הראשונה, לתבוע את חברת החשמל על הנזקים והצער, השנייה, להביא להתנתקות המונית מחברת החשמל לטובת חברות מתחרות".
נגד חרדים? בדיוק להיפך!
כדי להבין טוב יותר איך חברת החשמל מתמודדת עם תקלות חשמל בכלל ובעיר בית שמש בפרט, אנו פונים לשוחח מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר.
איך התרחשה התקלה ביום שישי האחרון?
"מדובר היה במאסה של תקלות", עונה שפיגלר, "הייתה צריכת אנרגיה גדולה שהתרחשה בעיקר אחרי הצום. הטמפרטורות הגבוהות, עומס יתר ישר אחרי הצום וביקוש שיא של צריכת חשמל – יצר עומס יתר על הקווים והשנאים והיו המון תקלות.
"אני יכול לספר לך כי בנקודת זמן אחת היה לנו למעלה מארבעים תקלות בעת ובעונה אחת. שכונות רבות נותקו מהחשמל. צוותים הגיעו למקום והתחילו לתקן הכל. אך בגלל ההיקף הגדול לקח זמן לתקן אותם ולצערי הרב חלק מהם קיבלו הזנה רק אחרי כניסת השבת".
מה קרה בעצם בבית שמש?
"היו שתי תקלות בקו ראשי במתח גבוה. ראשית לקח זמן עד שאיתרו אותם ולאחר מכן עד שתיקנו אותם לתוך הלילה, כאשר במקום אחד עד חמש לפנות בוקר, על מנת לתקן את הנדרש".
מה תענה למי שיאמר 'לחרדים הם דואגים אחרונים'?
לתשובה הבאה אני לא מצפה. שפיגלר נזעק. "לא היה ולא נברא", זועק שפיגלר מדם ליבו. "אנחנו מתייחסים לכולם באותה צורה. יודע מה, יותר מזה, אני זה שנתתי הנחייה ברורה להחזיר אזורים מנותקים מחשמל קודם כל לשומרי השבת, לעומת הציבור הכללי שיכול להשתמש בחשמל שחוזר אליהם גם לאחר כניסת השבת.
"מי שחושב שחברת החשמל עושה דווקא לחרדים שיידע לו כי זה מחשבה מעוותת ומשוללת כל יסוד. היא נובעת מתחושת בטן שאין לה אחיזה במציאות. לא היתה ולא נבראה מחשבה כזאת לעולם בחברת החשמל, לעולם".
ריבוי יחידות – עומס וקריסה
אני עובר לשאול את שפיגלר על יחסה של חברת החשמל עם רבני הערים החרדיות. איך אתם עם הרבנים? יש שיתוף פעולה? הם נותנים להיכנס בשבת?
"כן. אנחנו בקשר ישיר איתם", עונה שפיגלר וממשיך: "והם הוציאו הודעות קוליות שנשלחו לתושבים לומר שמדובר בפיקוח נפש והם קוראים לציבור 'תאפשרו לצוותי חברת החשמל לבצע עבודות נדרשות, מדובר בפיקוח נפש'".
פעם זה לא היה ככה, אני מעיר.
"נכון", עונה שפיגלר, "שינינו את זה. עשינו עבודה יסודית ואנו בקשר מלא עם הרבנים".
שפיגלר חוזר לדבר על מי שחושב שחברת החשמל עושה 'דווקא' לחרדים: "אנחנו משרתי ציבור בתחום החשמל. האינטרס המובהק שלנו לתת לכולם חשמל באופן רציף כדי שלא נדרש לתקן תקלות. העדפה הברורה שלנו היא לספק לכולם חשמל תקין, ככה נוכל לדאוג לפתח את הרשת מאשר לטפל בתקלות שוב ושוב".
"כאילו אנחנו מחפשים לחזור למקומות כדי לתקן אותם חדשות לבקרים", מפטיר שפיגלר בציניות.
מה עשיתם בבית שמש בעקבות המחדל שהתרחש?
"ממוצאי שבת ועד ימים אלו התלבשנו בצורה אגרסיבית על הקווים שלנו בית שמש. הוספנו עוד קו שייתן את האפשרות להזין את האנרגיה של התושבים באמצעות קו נוסף שיחלק את העומס. ברגע שיש שני קווים על שכונה זה מוריד בחצי את העומס".
מה עושים בחברת החשמל כדי למנוע תקלות להבא?
"הוספת שנאים וקווים והשארת צוותים בשטח לכוננות, אם חלילה תהיה תקלה יוכלו להגיע ולתקן לפני כניסת השבת. וכמובן, אנחנו עושים הפקת לקחים ממה שקרה ולומדים איך להתנהל מהר יותר וטוב יותר להבא".
בוא נחזור רגע אחורה, איך בכלל מתרחשות כאלה תקלות?
"אהיה הגון ואני אגיד גם את הדברים הפחות נעימים", עונה שפיגלר לעניין, "ישנם אזורים שיש בהם המון פיצולי דירות וחיבורים פיראטים. אני מבין מה זה ואני גם לא זה שאאכוף את זה. כיוון שאנחנו לא יכולים לדעת את ההיקף של החיבורים שאינם כדין ופיצולי דירות שאיננו יודעים על קיומן – ייתכן מצב שאנחנו מודעים על היקף צריכה קטן ובפועל הוא גדול בהרבה. זה פוגע בשנאים וכל החשמל קורס.
"לאחרונה הוספנו עוד שנאים שמזרימים לשכונות פי חמש אנרגיה ממה שהייתה מזורמת בערב שישי האחרון".
שפיגלר ממחיש את המצב על ידי דוגמה: "תאר לך שיש צינור מים שמוביל את המים לשכונה מסיימת בבית שמש אך 'מקורות' או 'התאגיד' לא יודע שאין מאה ברזים אלא מאתיים, אם כולם יפתחו מאתיים ברזים בבת אחת – לא נוכל לספק מים לכולם באותה עוצמה ובאותו נפח.
"בחשמל זה אחרת. אם יש צריכת יתר – הקו יתנתק. בכלל לא יהיה זרם. עם הקו נצרב – יש נתק. לכן, אנחנו עושים הכל להוסיף קווים ושוב, אני הוא זה שנתן את ההוראה קודם כל להחזיר חשמל לאזורים שומרי שבת".
מה קורה שיש הפסקת חשמל בשבת ואין מי שידווח?
"בעיה", מסכים שפיגלר, "ברגע שיהיו מונים חכמים נדע את התקלות לבד. כרגע זו אכן בעיה. אני יכול להגיד כי אנחנו מאיצים את התקנת המונים החכמים בקצב. היינו אמורים לגמור את התקנתם בכל הארץ בשנת 2036 ולמעשה אנחנו נגמור ככל הנראה בשנת 2028. הכל על מנת כדי שנדע את התקלות בעצמנו מבלי שידווחו לנו".
מילה לסיום?
"עצם המחשבה שחס וחלילה אנחנו מזלזלים בחרדים, כואב לי. לומר שחס וחלילה היה כאן מעשה זדוני ומכוון – בוודאי כלפי החרדים - מוציאה אותי מדעתי.
"אדרבה, חברת החשמל ערה לצרכים הייחודים של האוכלוסייה שומרת השבת. אנחנו נותנים על זה את הדעת, בצורה שוטפת יום יומית ופועלים כל הזמן למצוא את הדרך לספק את החשמל בצורה איכותית ואמינה.
"אנחנו מזדהים לחלוטין עם הצרכים הייחודים של האוכלוסיה שומרת המצוות ועושים הכל כדי לאפשר לה לחיות חיים שוטפים מלאי אנרגיה ואור.
"אני מצר על כך שתושבים רבים נשארו ללא חשמל זמן רב כל כך. ליבי איתם. עם רוב התושבים שפנו אלי בוואטסאפ ביום שישי, אני דיברתי ועם מי שלא – התכתבתי איתו. והיו כאלה שאחרי השיחה שלנו אף אמרו 'תודה'".