הפוסק הגאון רבי בן ציון קוק, ראש בית הוראה ירושלים ורב ביהמ"ד 'אבי עזרי' - מרכז פתח תקווה, התייחס במכתב לבני קהילתו לאפשרות של הפסקת חשמל בשבת קודש בשל עומס החום הכבד, ולהלכות הרלוונטיות.
בשל חשיבות הנושא, 'כיכר השבת' מביא את המכתב המלא, למען תדעו כיצד לנהוג, במקרה כזה.
"במענה לשאלת רבים בדין הפסקת חשמל כשחברת החשמל מחדשת את הזרם בעיצומה של שבת קדשינו באמצעות פועלים יהודים.
הנני להשיב בקצרה: מותר ליהנות מהחשמל לאחר חידוש הזרם. כיון שבמציאות של זמנינו יש לסמוך שהחיבור לחשמל יש בו פיקוח נפש, כי איננו מכירים את כל הגרים בסביבה הנצרכים מכשיר חשמלי לצורך פיקוח נפש כגון חמצן, הנשמה וכיו"ב. וכיון שהחיבור לכולם הוא במעשה אחד לכן מותר להנות מהחשמל לאחר חיבורו ולא נאסר משום מעשה שבת.
יודגש: אם כבר בערב שבת הופסק הזרם אין לחבר מכשירים חשמליים לשקעים בתקוה שיחודש הזרם בשבת כדי שלא להכשיל הפועלים בריבוי בשיעורים, אך לא חייבים לנתק מכשירים שכבר מחוברים קודם ניתוק הזרם.
כמו כן מותר להשאיר הקדרות על האש. אע"פ שהצטננו ולא נאסר התבשיל (אפילו מרק) משום בישול בשבת ולא משום איסור נתינה מתחילה על האש בשבת כיון שעובדי החברה אינם מתעסקים לא בקדרה ולא באש שתחתיה, אלא ההתעסקות היא כללית בחשמל המרכזי. וגם המרק כבר התבשל מערב שבת והוא רק לח שנצטנן.
פלטה שכבתה מותר להעביר הסיר שעליה לפלטה אחרת (בבית השכנים וכיו"ב) ע"י נכרי. אך ע"י ישראל דעת מו"ר מרן הגרי"ש אלישיב שאינו מותר אלא בב' תנאים:
א] הפלטה שכבתה עדיין חמה במקצת (אפילו רק תחת מקום הסיר) באופן שניתן לחמם עליה איזה מאכל.
ב] הפלטה של השכן קטומה בשבר הממעט החום, כגון נייר כסף עבה או כמה שכבות של נייר דק (ניתן לעשות זאת בשבת) תבנית הפוכה וכיו"ב.
ויש מתירים בכל אופן.
בתפילה שלא תופרע מנוחת השבת ועל מנוחתם יקדישו את שמך ובקרוב נוכל כולנו להשתמש בחשמל כשר שאינו מיוצר בחילול שבת כלל.