כיכר השבת
"אין לך ביזיון יותר מזה"

סערת קבורת הנוצרים: בתי הדין במכתבים חריפים וחריגים

סערת בית הקברות היהודי בראשון לציון, שנחשפה ב'כיכר השבת': הבד"צים; 'העדה', 'ר' ניסים' והרב וואזנר, וכן החיד"ו וייס, יצאו במכתבים חריפים נגד הקבורה ונגד עריכת טקסים פולחן נוצריים: "ואנשי הח"ק, הם בשלהם, שאין בזה שום איסור, וכמובן שהכסף יענה את הכל" | מטעם הח"ק נמסר: "מחזור מכתבי עבר של 'העדה' לצד מכתבים מצד בתי דין שנתנו במעמד צד אחד" (חרדים)

|
28
| כיכר השבת |
החיד"ו וויס בודק את הטענות בבית הקברות בראשון לציון

סערת בית הקברות בראשון לציון - הרבנים נגד הקבורה: בשבוע שעבר ולפני יומיים נחשפו תיעודים קשים לצפייה ב'כיכר השבת', מבית הקברות היהודי בראשון לציון, שם קוברים נוצרים ואף מאפשרים להם לערוך טקסים נוצריים בתוך בית ההלוויות, כעת 'כיכר השבת' חושף, מכתבים שכתבו הבד"צים הנחשבים בציבור החרדי, את המכתב של ראב"ד אנטוורפן החיד"ו וייס ומכתבו של הגאון רבי עזריאל אוירבך.

כזכור וכפי שדווח בשבוע שעבר ב'כיכר השבת', הסיפור מתחיל בחברה קדישא של ראשון לציון, כאשר תקופה לאחר שהגיע למקום המנכ"ל החדש החלו להיקבר נוצרים בחלקות קבורה בבית העלמין היהודי בעיר, כאשר החברה קדישא טוענים ואף מוכיחים שיש להם תמיכה של מספר רבנים.

כעת כאמור אנו חושפים את דעתם של בתי הדין השונים בנושא, וכן את מכתבו החריף של אחד המומחים בתחום בתי הקברות, הגאון רבי חיים יוסף דוד וויס, ראב"ד אנטוורפן שבבלגיה, שביקר במקום וכן את מכתבו של הגר"ע אוירבך.

החיד"ו וייס

בפתח מכתבו כותב הרב וויס: "הראוני, יחד עם עסקנים נאמנים, בית הקברות, שהוקדש כהלכתו בז' אדר תשי"ב ע"י רבנים חשובים, ובדקתי שם וראיתי שמקברים נכרים יחד עם יהודים, (מגן דוד סמוך לשתי וערב רח"ל), ומזמינים כומרים ללויות הנכרים, ועובדים שם (במקום מיוחד להספד) עבודתם, ומתפללים שם לפעמים, ומקטירין קטורת שם (לכבוד הע"ז שלהם), ומקרוב, (מחמת מחאות), עשו גדר בין השטח שנקברו שם נכרים, לבין יהודים. ואנשי הח"ק, (ר"ל ר"ת חברה קלים), הם בשלהם, שאין בזה שום איסור, וכמובן שהכסף יענה את הכל".

בקדושת בית הקברות תשובה: בגמרא (מגילה דף כ"ו ע"א), הרחוב אין בו משום קדושה, הגם שמתפללים שם באקראי, ושם (דף כ"ז ע"ב) קדשתינהו לכולהו שבילי דנהרדעי בתמיה. ואמנם הרי המקום שעובדים שם הוא בתוך ביה"ק, (שהוקדש כנ"ל), ובגמרא (מגילה דף כ"ט ע"א) ת"ר ביה"ק אין נוהגין בהן קלות ראש וכו', וביו"ד דאסור אפילו לעשות שם קפנדריא, וקדושתו חמורה כקדושת ביהכנ"ס".

עוד כתב החיד"ו וויס: "ואף להסוברים דשל ביה"ק דרבנן, הרי אין נוהגין בו קלות ראש, מפני כבודן של מתים, להזמין ולשכור כומר שיעבוד ע"ז (בבית הקברות) הנה מפורש בגמרא - דאסור לסייע לעכו"ם לעבוד ע"ז, ואסור לגרום עבודת ע"ז, וכ"ש להזמינו לזה, וכתבתי דכשמקטיר שם גרע מהכנסת ע"ז לשם".

לדברי החיד"ו שכאמור ביקר בבית הקברות: "לקבור נכרים בבית הקברות פשוט דאסור, ולא עדיף מקלות ראש, שהאיסור משום כבוד המתים, כ"ש לקבור נכרים שם, ואין לך בזיון יותר מזה, והרי אפילו להכניסו לסוכה יש מחמירין, ואם יש גדר ביניהם, סוף כל סוף הם נקברים במקום מקודש לביה"ק. לקבור נכרי ממש אצל יהודי הנה אפילו יהודי רשע אסור לקבור אצל שומר תו"מ וז"ל, דאין קוברין רשע אצל צדיק איסורא דאורייתא, מהלכה למשה מסיני, כפירש"י ופשוט דבהל"מ הולכים בספיקו להחמיר כמו בכל איסורין דאורייתא, ומסיק כהחת"ס דספק הל"מ לחומרא, ועכ"פ פשוט דאסור לקבור נכרי אצל יהודי". ו

בסיום מכתבו כתב החיד"ו: "בט"ז מוכח, דכשלא במקום דרכי שלום, אסור להתעסק עמו, וכ"ש דאסור מה שהח"ק עושין, ששולחין מודעות לערבים, בבקשה שיבואו לשם להקבר, וקובעים שתי וערב בתוך מקום מקודש זה, ור"ל מחברה קדישא כזו, ופשוט שרב המתיר זאת אינו נאמן ליתן הכשרים על מאכלים וכו', (וכגון בבתי מלון)".

בד"צ העדה החרדית

תחת הכותרת: "חרפה וביזיון בראשון לציון", כל חברי בית הדין של העדה החרדית חתמו לפני כחצי שנה על מכתב חריף כנגד הקבורה במקום.

במכתב נכתב: "בבית ישראל ראינו שערוריה כאשר הגיעה אלינו ידיעה מזעזעת על הנעשה בבית הקברות בראשון לציון, שקוברים גויים לצד יהודים בבית קברות יהודי בטקסי קבורה גויים בהנהגת כומרים נוצרים רח"ל. וכל זה היא התדרדרות נוספת בשינוי דרך וצורת הקבורה היהודית מקדמת דנא אשר כמה וכמה פעמים כבר התרענו והזהרנו ע"כ".

עוד כותבים הדיינים: "חובת כל איש יהודי באשר הוא למחות נגד מזימת הרשע, ובעבר התרענו על קבורה בצבא וכעת מתירים זאת בבית קברות יהודיים, שהוא נגד הלכה למשה מסיני שלא לקבור רשע אצל צדיק ובוודאי לא גוי אצל יהודי.

הדיינים מוסיפים וכותבים: "ויש לעמוד על המשמר בכל דרך ואופן שלא לשנות מדרכי הקבורה וחלילה להיכנס לפרצות דחוקות, מאלו אשר מקלם יגיד להם כי אין להם שחר ודרכם להזיק לכל יסודות היהדות בפלפולים של הבל".

בסיום המכתב נכתב: "ומן השמים ירחמו עלינו שנזכה בקרוב לקיום היעוד המקווה מתים יחיה 'א ל ברוב חסדו ויקוצו וירננו שוכני עפר בבוא לציון גואל בב"א".

הגאון רבי עזריאל אוירבך

בפתח מכתבו כותב הגר"ע: "שמועה שמענו וימס לבבנו ע"ד בית הקברות יהודי בא"י הקדושה בעיר ראשון לציון אשר ליד במרחק מה קיים בי"ק אזרחי ומימים ימימה היה הפרדה גמורה בין בי"ק הנ"ל לבין בית הקברות של ישראל. ועתה נחרדנו לשמוע על ערוב של קברות הנוצרים בתוך בית החיים שבו קבורים אחינו מבית ישראל תושבי המקום".

הגר"ע כותב עוד: "אשר מדורי דורות רעשו גדולי הדורות שהדבר אסור באיסור חמור עפ"י דת תורתנו הקדושה והדבר מהוה פרצה נוראה בארץ הקדושה. ויתרה מהנ"ל כי הח"ק בראשון לציון מאפשרים טקסי הכומרים במקום המקודש להספד ולאמירת קדיש ודברים שבקדושה".

"וע"כ", ממשיך וכותב הגר"ע: "אנו פונים בקריאה נחרצת לנוגעים בדבר להסיר חרפה זו וחלילה לערבב קברות הדתות השונות בתוך קברי ישראל, והיהודים הכשרים הטמונים בחלקה זו אין להם מנוחה. ולשומעים לתיקון הדבר יונעם ותבוא עליהם ברכה".

בד"צ בני ברק

בית הדין של הגר"נ קרליץ, בראשות הדיינים הגאונים רבי שריאל רוזנברג ורבי יהודה סילמן, כתבו במכתבם: "כבר הודענו צערנו ברבים כי דווקא בארץ הקודש נפרצו הגדרות וקוברים נוכרים עם יהודים שלא כדת".

"וביותר נצטערנו לשמוע, כי הח"ק בראשון לציון ובעוד מקומות מאפשרים קיום טקסי פולחן נוכרי בבית הקברות ובמקום הקבוע להספד ולאמירת קדיש ודברים שבקדושה עומד ומדבר כהן לעבודה זרה. וע"כ אנו מצטרפים למחאת הבתי דינים כנגד תופעה חמורה זו, ואנו פונים לראשי חברה קדישא העוסקים במצווה וחסדי של אמת, שלא יכשלו בדבר זה ולא תהא זאת להם לפוקא".

בד"צ זכרון מאיר

הדיינים כותבים במכתב שהוציאו בנושא: "להסיר מכשול ידוע ומפורסם שאין קוברין גויים בקברות ישראל. וכמו שכתב הבית יוסף בטור יורה דעה. והנה יש שמטרתם להסיר את ההבדל שבין ישראל לעמים, ועל כן פועלים לקבורת גויים בקבורת ישראל ובטקסי קבורה גויים".

עוד כותבים הדיינים: "ועתה ראינו ושמענו בצער ובכאב שבעיר ראשון לציון בבית קברות יהודי קוברים גויים לצד יהודים, וכבר קדם מרן בעל שבט הלוי זצ"ל למחות בעובדה הידועה באותו ביה"ק – ומחה על כך בתוקף גדול. וכעת מחו בזה בד"צ העדה החרדית בעיה"ק ירושלים ת"ו. והננו מצטרפים בזה למחאה ולקריאה לעמוד על המשמר, שלא יקברו מתי גויים בבתי קברות יהודיים בשום פנים ואופן. וזכות שמירת גדרי ההלכה תעמוד לנו לגאולה שלימה ותחיית המתים במהרה בימינו אמן".

מחברה קדישא ראשון לציון נמסר: ״החברה קדישא פועלת בהתאם להלכה והנחייתו של מרן הרב הראשי לישראל ונשיא ביה"ד הגדול הגאון רבי דוד לאו, והגאון הרב יעקב רוז'ה חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל אשר מכתביהם בנושא, לאחר שעמדו מקרוב אחר המצב העובדתי בשטח, מדברים בעד עצמם".

המכתבים שנותנים היתר לקבורה
המכתבים שנותנים היתר לקבורה

עוד נמסר מהחברה קדישא: "צר לנו על הניסיון למחזר מכתבי עבר של העדה החרדית לצד מכתבים מצד בתי דין אשר נתנו במעמד צד אחד, ולמרות בקשתנו כי יואילו להגיע למקום ולהתרשם בעצמם ולא מפי מוציאי דיבה לא זכו למענה. נדגיש כל פעולתנו בתחום הקבורה נעשים בהתאם לכלל פסיקות ההלכה של מרנן ורבנן זצוק״ל ולבחל״ח רבני ישראל היושבים על מדין, שהורו לנו את הדרך הנכונה - ברוח ההלכה ומסורת ישראל סבא. כל טענה שקרית אחרת נדחית על ידנו מכל וכל כטענת כזב ודיבה. אנו נמשיך לפעול במסירות למען נפטרי העיר בהתאם להלכה״.

כזכור וכפי שדווח בשבוע שעבר ב'כיכר השבת', הסיפור מתחיל בחברה קדישא של ראשון לציון, כאשר תקופה לאחר שהגיע למקום המנכ"ל החדש החלו להיקבר נוצרים בחלקות קבורה בבית העלמין היהודי בעיר, כאשר החברה קדישא טוענים ואף מוכיחים שיש להם תמיכה של מספר רבנים.

על פי המידע שהגיע לידי 'כיכר השבת', בבית העלמין בראשון לציון, החלו לקבור לאחרונה נוצרים, ואף עורכים בבית ההלוויות טקסים נוצריים של קבורה עם כומר וצלבים.

הכומר עורך מיסה בבית ההלוויות היהודי | תיעוד מזעזע

תושב ראשון לציון סיפר ל'כיכר השבת': "הייתי בהלם של חיי, עד עכשיו אני לא מצליח להתאושש מהזעזוע שפקד אותי, כאשר לפני מספר חודשים, הזדמנתי לבית הלוויות של החברה קדישא בראשון לציון, וכשנכנסתי לאולם חשכו עיניי".

אותו תושב סיפר כשהוא נחרד: "ראיתי את הכיתוב היהודי הנחרט בבתי הלוויות - "והלך לפניך צדקך", כשלפתע אני מבחין בכומר הלבוש בבגדי הכמורה שלו, ומחזיק בידו סמל נוצרי ליד גופה של מת נוצרי ועורך ממש טקס נוצרי בתוך הקודש - מעין מיסה כזו. שפשפתי שוב את עיניי ושלפתי מיד מצלמה כדי לתעד את המקרה, כי ידעתי שלא יהיה אדם בעולם שיאמין לי שיכול לקרות כזה מקרה במדינת היהודים, 74 שנים אחרי הקמתה".

מצבות נוצריות בתוככי בית העלמין

עוד סיפר התושב ל'כיכר השבת', "החלטתי לערב כמה מכרים שלי בסיפור והתחלנו לעקוב אחר המתרחש בשטח בית העלמין ואם חשבנו שהשיא היה עם הכומר, מתברר שזה הסיפור הקטן".

לדבריו: "החברה קדישא בראשון לציון החלה מסיבה תמוהה להתחיל לקבור בבית העלמין היהודי נוצרים, לשם כך הם אפילו שינו את שמם והחלו לפנות גם לתושבי ערים סמוכות, בהצעה - בואו תקברו את המתים הגויים שלכם אצלנו".

עוד תושבים מהעיר סיפרו ל'כיכר השבת': כל מי שמגיע לבית הקברות יכול להבחין ליד שער הכניסה מספר 1, בחלקה מצד שמאל, בסמלים נוצריים ליד הקברים ובקברים בהם טמונים נוצרים, עכשיו תבין, יש ממש קרוב לבית העלמין היהודי, בית קברות אזרחי בשם 'מנוחה נכונה', זה לא שיש פה בעיה של פגיעה באומות או במחסור, ראש החברה קדישא פשוט החליט לקבור? מה הסיבה? ייתכן והיא תחשף בימים הקרובים כשיהיה לנו את המידע המאומת".

"עכשיו תבין", מוסיפים התושבים ומספרים: "מדובר בקרקע שהוקדשה לקבורת יהודים ע"י רבנים חשובים ובראשם האדמו"ר מסדיגורא פשעמישל זצ"ל, ויש איסור מוחלט לקבור בחלקות שהוקדשו - לגוים, במיוחד שאנחנו חיים במדינת ישראל ואין פה שום חששות. אך גם אם נניח לסוגיה הזו, החברה קדישא קוברת בלי בושה את הנוצרים סמוך לקברים היהודים, בלי מחיצה ובלי שמירת ההרחק המתבקש על ידי ההלכה - של ח' אמות, והראיה הגדולה היא שרב החברה קדישא שהוזז, התנגד נחרצות לקבורת נוצרים".

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

22
למה לא כותבים את שם המנכ"ל ? בגלל שמפחדים ממנו ??
מנכל
21
יא אלה לאן הגענו
מישו
20
רבני ופוסקי א"י אינם זקוקים לעזרה מרבני חו"ל - הרב חידו וייס אינו גאב"ד אנטוורפן !!!!
גאב"ד אנטוורפן
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות