לקראת קריאת פרשת פינחס בשבת הקרובה, המרצה העולמי הרב מיכאל סורוצקין בשיעור אקטואלי, בו הוא מתחקה אחר אישיותו של פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן.
הרב סורוצקין יוצא למסע, מימי הקמת המשכן בשנה השניה ליציאתם ממצרים דרך הסיפורים שלמלחמת השבטים בימי יהושע ושל מעורבותו בפילגש בגבעה ועד להיותו מוסר התורה לעלי הכהן תלמידו בהיותו בן למעלה משלוש מאות וחמישים שנה.
השיעור המלא | צפו (אילנה אינפו)
נקודות מהשיעור
- השאלה שמתחבטים בה הראשונים, כיצד הורג פנחס את זמרי ומטמא את עצמו למת, והלא היה משבט הכהונה המוזהר על הטומאה?
- פנחס מופיע בסוף ספר יהושע בתואר "פינחס הכהן", בעשותו שלום בין השבטים ראובן, גד וחצי שבט המנשה שהתנחלו בעבר הירדן המזרחי לבין תשעה וחצי השבטים שכבשו את ארץ ישראל שממערב לירדן.
- לדעת רב אשי במסכת זבחים, למרות שלפינחס ניתנה ברית כהונת עולם לאחר הסיפור של זמרי בן סלוא בפרשת השבוע, עדיין לא "נתכהן", עד ש"שם שלום בין השבטים" לאחר כיבוש הארץ. בעת המלחמה עם זמרי כעסו עליו השבטים על שהרג שבט מישראל ולא נתרצו לו לכהנו ולאפשר לו להקריב מנחת חביתין לחנכו לכהונה.
- מחלוקת בין הראשונים המסתמכת על מדרשים שונים האם פינחס זה אליהו הנביא? הרד"ק בספר מלכים ובספר דברי הימים מביא את השיטות השונות ביחס לאליהו הנביא, אם היה משבט גד או משבט בנימין או שהיה משבט לוי כי אליהו הנביא הוא פנחס הכהן. מסקנתו של הרד"ק היא "ואנחנו לא ידענו האמת".
- התעלומה לא נפתרה אבל ברור שפינחס הכהן היה בעל אישיות רב גוונית שזכה לאריכות ימים מופלגת.