היסטוריה ואקטואליה

רב או כופר? העיתון שצנזר את תמונתו של רבי דוד ניטו

הזקן המסוגנן, הפאה הנוכרית שלראשו והגלובוס שלצידו מעידים על השתייכותו התרבותית למשכילי אירופה, כך טוען היסטוריון | מי העיתון שכינה את רבי דוד ניטו "רבינו" ומי צנזר את תמונתו? (היסטוריה)

|
10
| כיכר השבת |
רבי דוד ניטו

פרק ב': אנו עוסקים בהגותו של הרב דוד ניטו, רב ואב"ד בליוורנו ובלונדון, הפולמוס על תורתו, ופסק החכם צבי בעדו.

ההיסטוריון חן מסיקה[1] מעלה השערה שדמותו הרבגונית והמודרנית של רבי דוד ניטו משתקפת גם בדיוקן שצייר דוד אסטבנס מדנמרק. הזקן המסוגנן, הפאה הנוכרית שלראשו והגלובוס שלצידו מעידים על השתייכותו התרבותית למשכילי אירופה, לדברי מסיקה.

נוסיף על דברי החוקר חן מסיקה שבכתבה ב"המבשר תורני" שבאה להגן על ר' דוד ניטו מאת מתנגדיו, תמונתו לא הובאה.

תחת הכותרת "רב או כופר" המבשר תורני סיקר את פרשת הרב דוד ניטו ללא הבאת תמונתו (אוצר החכמה)

אנו נתהה האם בכוונה תחילה עורכי "המבשר" השמיטו את תמונתו החריגה של רבי דוד ניטו כיון שאילו קוראי "המבשר" היו נחשפים לדמותו, אלו לא היו מבינים כיצד החכם צבי הכשירו לבוא לקהל כאחד מגאוני ישראל?![2].

ברם, יתכן שב"המבשר" משיקולים אחרים לא הוסיפו לכתבה את תמונתו, ולא משיקולים כפי שכתבנו, אלא פשוט העורכים לא השיגו זכיות יוצרים לתמונה זו.

המעניין שבמגזין "קולמוס" של "משפחה"[3] בכתבה שסיקרה את דמותו של רבי דוד ניטו תמונתו הובאה, ויתכן שהוספה משמעותית זו לכתבה היא בגלל הרוח החדשנית שמאפיינת את קולמוס (בניגוד להמבשר המפלגתי).

במחשבה שניה נראה שעורכי קולמוס לא פספסו זאת, מפאת הרמה הגבוהה והמקצועית שמגזין קולמוס מתאפיין עם כותבים ת"ח חוקרים ירא"ש משכמם ומעלה[4].

"לוחם מלחמות ה' על משמר התורה שבעל פה". הכתבה במוסף 'קולמוס' של שבועון 'משפחה' אודות דמותו של הרב דוד ניטו כולל תמונתו חבוש בפאה נכרית (אוצר החכמה)

האמת היא שכבר מהכותרות שבחרו עורכי העיתונים הנ"ל, ניתן להבין את יחסם לרבי דוד ניטו.

אם מגזין "קולמוס" של השבועון "משפחה" בחר כותרת "האור שזרח בלונדון" ועל הדרך סיקר את המחלוקת על הגותו של רבי דוד ניטו, בעיתון "המבשר" הכותרת הייתה "רב או כופר", והכתבה עסקה ברובה במחלוקת על דמותו. עוד יצוין שקולמוס התחיל את הכתבה במשפט הבא: "רבנו זה נולד בוונציה..." לעומת המבשר שלא הכתירו כ"רבינו" (ואמנם מסקנתו הייתה שהמדובר בגאון ירא"ש כפסק החכם צבי).

ספריו של רבי דוד ניטו ויחסו לתושבי אירופה

ספריו התורניים של ר' דוד ניטו הם "מטה דן" ו"שער דן" מעין אנציקלופדיה לתלמוד שהחל לכתוב, אולם לא הספיק לסיים בחייו.

הערצה רבה הייתה לרבי דוד ניטו לתרבותה של יבשת אירופה, בספרו הידוע ביותר "מטה דן" המכונה גם "כוזרי חלק שני" הוא כותב עליהם שבחים גדולים, וכך דבריו:

"שיושבי האירופה הם חכמים מכל שאר בני אדם והולכים מסוף העולם ועד סופו וחוקרים בטוב טעם ודעת בשכלם הזך והחריף מה שראוי לידע במדינות הרחוקות, הן מחכמת הטבע הן מחכמת הרפואה", (מטה דן וכוזרי חלק שני, לונדון תע"ד, פ ע"ב).

המשך יבוא...

לקריאה נוספת:

  • חן מסיקה. סגולה מגזין ישראלי להיסטוריה, 136 חשון תשפ"ב
  • המבשר תורני (ט"ו טבת תש"ע), הרב יוסף ויכלדר
  • 'קולמוס' מגזין 'משפחה', תשרי תשס"ה, הרב יהודה אהרן הורוויץ.

[1] סגולה מגזין ישראלי להיסטוריה, 136 חשון תשפ"ב

[2] יצוין שהכותרת בהמבשר הייתה "רב או כופר", וצע"ג כיצד ניתן להעלות הווה אמינא שהמדובר בכופר, לאחר שרבינו החכם צבי הכשירו לבוא בקהל. יתכן שהתשובה היא במושג העיתונאי "קליקבייט".

[3] תשרי תשס"ה, מאמר מאת הרב יהודה אהרן הורוויץ.

[4] ביתד נאמן לא נכתב על רבי דוד ניטו מאמר על פולמוס האם היה כופר או לאו, אלא באחת הכתבות הוא צוטט בתואר "רבי דוד ניטו" מחבר ספר "מטה דן הכוזרי השני".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

3
ראה בספר חיי עולם לסטייפלר שמציין ללמוד ספרו כוזרי שני כספר יסוד באמונה כמו"כ רבים משתטחים על ציונו בלונדון בביה"ח הפורטוגזי
2
גזען אבל צודק
ממש "צודק". הם השמידו מיליוני יהודים בשואה, ואתה עדיין חושב שהם נאורים?? פולנים, גרמנים, אוקראינים וכו' חיות בני חיות ימ"ש
כמדומני הוא שיבח את התכונות ה חיוביות שלהם. שזה נכון,שיש להם גם תכונות אכזריות זה לא החידוש,הבנת? רב יהודה לא שיבח את הרומאים תגיד ? מה הוא לא הכיר אותם?
רבי יהודה שיבח אותם במעשים ולא בתכונות. הם עשו מרחצאות ושווקים וכו' אבל מצד התכונות לא שיבח אותם. כי תכונותיהם וכוונותיהם רעות מאוד. וזו הסיבה שרשב"י חלק על ר"י
1
למגיבים בתגובות 1, אין קשר בין חכמה בינה, חריפות שכל, ולמידות טובות וראויות, הוא שיבח את החכמה האירופאית הידועה, וזה לא אומר שאין לחלק מהם טבע רע ואכזרי.
בודאי שיש קשר בין חכמה למידות. הרמבם קרא להלכות מידות הלכות דעות. כי המידות של האדם נובעות מדעותיו. הטבע הרע של האירופאים הוא תוצאה של דעות רעות ופרימיטיביות, דעות קדומות.
מערב אירופה זה הכי לא פרימיטיבי (והרבה יותר מתימן למשל), אלא שיש כל הסוגים שם, ויכול להיות פרופסור חריף שכל שמקנן בו תאוות שנאה ורצח לעם פלוני, רק לימוד תורה (באופן שלא לקנטר) בכחה (היינו זה אמור) לשנות המידות הרעות לטוב.
יש פרימיטיבי טכנולוגית כמו תימן ויש פרימיטיבי בדעות כמו באירופה שהם בעד גילוי עריות כמו בימי סדום ועמורה. הם בעד הרס המשפחה ועוד דעות אנטי אנושיות. הם מחזירים אותנו 3,000 שנה אחורה
הוא דיבר על הגויים של אירופה שהם חכמים. לצערינו, היהודים החרדים באירופה לא למדו מחכמתם. לעומת זאת, בתימן הגויים טיפשים והיהודים חכמים. ראה איך הגאון הרב קאפח ותלמידיו היו משכילים ההיפך מהמוסלמים הנבערים
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות