פרק ד': אנו עוסקים בפולמוס התורני סביב צילום ותמונות צדיקים. בפרק הקודם הבאנו את דעתו של הגרמצ"ה טננבוים שנקט שאף בתמונות של צדיקים יש רוח טומאה. ברם, הבאנו שמרנא החזון איש פסק שתמונות של צדיקים מחדירים ירא"ש כפי שסיפר המגיד רבי יענקלה גלינסקי זצ"ל.
- העילוי ממוטלהולהצטלם? 'העילוי ממוֹטֶלֶה' אוסר זאת בתוקף: "גורמים הרהורי עבירה"
- מותר להצטלם? הפוסק האוקראיני התיר, אחד מגאוני עדות המזרח אסר
- אלו התמונות בהן יש רוח טומאה - על פי המקובלים
כצפוי בחסידות חב"ד 'ציור פני הרב' נחשב לקדוש במיוחד, וכתחליף ל'התקשרות' כלשונם.
באתר חב"דפדיה צוטט הרבי מחב"ד שכתב לאשה: "תסתכל בתמונתו של כ"ק מו"ח אדמו"ר בעת שמרגישה חלישות רצונה הטוב ותזכור אשר גם הוא, בהיותו רועה אמתי של ישראל, מסתכל בה בשעה זו. ויועיל להנ"ל".
עוד ביטוי ישנו לרבי זי"ע שכתב לחסיד: "ובוודאי יש אצלו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר בפורמט כיס".
ברם, היו אדמו"רים בשושלת חב"ד שהתנגדו לצילומם, או לציורם אולם לבסוף אישרו לצלמם. כפי שמסופר שבשנים הראשונות הרבי לא רצה כלל שיצלמו אותו. ותדיר הוא עצר את הצלמים, ושאל שאלות כמו למדת כבר את החומש או התניא של היום.
המקורות לצילום של צדיקים הינם רבים ועצומים. בין השאר ישנם מקורות חז"ל, האריז"ל, החיד"א, ואף מרן ה'חפץ חיים' הביט בתמונת הצדיק ר' נחומקא מהורודנא זצ"ל כדי להתחזק בירא"ש.
איך אפשר לכתוב מאמר על תמונות של צדיקים ללא הזכרת שמו של הגה"ק רבי ישעיה שטיינר מקרסטיר שמסורת פלאים טוענת שתמונתו מבריחה עכברים כאילו חתול רודף אחריהם. יש לציין את דעתו של הגרב"צ מוצפי שבמענה לשואל ענה: "אני מכיר מי שקנה את התמונה [של הרבי מקרסטיר] ואחריה באו לו עכברים".
לסיום נביא מעשה מבהיל מתוך 'פורטל חב"ד אור אין סוף', על חייל ישראלי, שטייל סביב העולם. ובהגיעו לג'ונגל אפריקאי, התנפלה עליו כנופיית שודדים שבאו להורגו רח"ל. ורגע אחד לפני הסוף ראה מנהיג השודדים את תמונת הרבי, וחוורו פניו. הוא פקד על אנשיו להשאירם בחיים, תוך כדי שהוא טוען: "עם האיש הזה אני לא מעוניין להסתכסך".
בדורנו, הפולמוס על תמונות כמעט שלא קיים, ופרץ רק מבעיות פוליטיות. מצורף כרוז בחירות בחתימת הגר"מ אליהו זצ"ל שפסק על קמיע שיש בו צורת אדם: "אסור לקיימו".
הכרוזים הופצו באופן ישיר כנגד הקמיעות של תנועת ש"ס, שחלקו קמיעות עם תמונות של המקובל רבי יצחק כדורי זיע"א.
בכרוזים נאמר שהגאון רבי יוסף קאפח והגאון רבי מאיר מזוז פסקו לאיסור להחזיק תמונות בולטות.
נזכיר שגישה זו לאיסור תמונות הובאה בשו"ת דברי מלכיאל חלק ג' סימן נ"ח. ראה עוד ביערות דבש דרוש ב' דף י"ט עמוד ב', וכן בשו"ת ישכיל עבדי חלק ב' בקונטרס אחרון חלק יורה דעה סימן י"א).
•
[1] הרמב"ם כותב שצורת אדם שקועה מותרת ובולטת אסור ונחלקו הפוסקים האם רק צורת הראש בולטת מותרת או לא, הב"ח אוסר אבל רוב הפוסקים מתירים.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com