כיכר השבת
היסטוריה ואקטואליה

אלו התמונות בהן יש רוח טומאה - על פי המקובלים

העילוי ממוטלה, נקט לאסור אף תמונות של צדיקים שכן יש בהם רוח טומאה כפי המקובלים | ומה הדין לבקש תמונה של הבחורה בשידוכים? (היסטוריה)

|
50
| כיכר השבת |
תמונות רבנים | אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

פרק ג': משנתו ההלכתית של 'העילוי ממוֹטֶלֶה', הגאון רבי מלכיאל צבי הלוי טננבוים רבה של העיר לוֹמְזָ'ה (נפטר בשנת תר"ע 1910).

הגרמצ"ה טננבוים ענה על אלפי שאלות מכל רחבי מזרח אירופה שהודפסו בשו"ת דברי מלכיאל שבעה כרכים.

בפרק הקודם כתבנו אודות פסקו כנגד צילום של גברים שעלולים להביא לידי כך שיצולמו נשים רח"ל לדבריו, וכן ציטטנו דעות שונות של רבנים מתקופה זו בעד ונגד.

אם אתם גולשי אתר 'כיכר השבת' בעוברכם במיקום הגיאוגרפי 'כיכר השבת'  בצומת הרחובות מאה שערים ומלכי ישראל, ליד חנויות רבות שמוכרות תמונות גדולי ישראל בעשרות ומאות שקלים, סבורים שכל כוונתו של הגרמצ"ה טננבוים לאסור תמונות של אנשים פשוטים, זהו שלא.  

מסתבר שמרא דאתרא דלומז'ה נקט לאיסור אף תמונות של צדיקים (ולמרות פסקו של הגר"ה, פוסק אותו הזכרנו בפרק הקודם). לדברי הגמצ"ה טננבוים יש בתמונות של רבנים רוח טומאה כפי שהמקובלים פרשו, וכך לשונו של הגרמצ"ה טננבוים בשו"ת דברי מלכיאל' חלק ג', סימן נ"ח:

"ואף צורות צדיקים ודאי לא ניחא להו לתלות צורותיהם בבתים. ובפרט לפי מה שפרשו המקובלים שנמשך על הצורות רוח הטומאה, ולמה לגרום שישרה רוח הטומאה על צורת הצדיק, וגם דהא איתא בשבת דף קמ"ט שאסור להסתכל בדיוקנאות ופירש רש"י שם והתוס' בע"ז דף נ' אף בדיוקנאות העשויות לנוי ע"ש.

שו"ת דברי מלכיאל חלק ג', סימן נ"ח, אוצר החכמה

יש לציין שפסקו של הגרמצ"ה טננבוים שבתמונות של צדיקים יש 'רוח טומאה' לא התקבל כלל וכלל אצל תפוצות עם ישראל, וכפי המסופר על רבי יעקב גלינסקי שהיה גר בחדרה, ולא היה שם גן חרדי אלא רק דתי לאומי.

הלך רבי יענקלה למרנא החזון איש לשאול האם יכול לשלוח את ילדיו לגן דת"ל? מתאר רבי יענקל'ה גלינסקי שהחזו"א בתשובתו "בדבר אחד התמקד", ושאלו "אלו תמונות תלויות על הקיר?", וענה לו: "חיות, וגמדים". פסק החזון איש: "אם הגננת תסכים להחליפם בתמונות של רבנים, תוכל לרשום את ילדיך לגן". הגננת סירבה, ומשפחת גלינסקי עברה להתגורר בבני ברק.

מספר רבי יענק'לה גלינסקי: "למדתי, מה כוחה של ראייה!". (הובא ספר 'והגדת' לראש השנה, ובאתר דרשו).

• • •

בעניין תמונות ראוי להביא את המליצה שהובאה בשם הגה"ק רבי ישכר דב רוֹקֵחַ מבעלזא זי"ע כנגד הנוהג של בחורי ישיבה שמבקשים לראות תמונה של המיועדת לשידוך בתמונה לפני הפגישה.

הרבי מבעלזא התבטא בדרך צחות: "לא יעשה כן במקומנו לתת הַצִּירָה לפני הבחירה", על דרך אמרתו של לבן ליעקב אבינו: "לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ לָתֵת הַצְּעִירָה לִפְנֵי הַבְּכִירָה" (בראשית כט כו), ובכך הורה לבני דורו שאין לפרוץ גדר, ויש לתת לזוג להיפגש ולהתרשם האחד מהשני ולא לשלוח תמונות קודם לכן. (ספורים וחיזוקים ח"א עמ' 33).

את המעשה הנפלא הזה, כתב הגאון רבי אשר אנשיל מילר זצ"ל רבה של טרנסילבניה בשם 'גדול אחד'. (ראה שו"ת חיי אשר סימן כג ב).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

40
דעות קדומות
שון
39
בארחות רבנו הקה"י מובא: שהחזו"א והקה"י לא תלו תמונות בביתם גם לא של צדיקים:
לעשות ש"ב
הר המור לא שמים תמונות כי הרב אמר...
ר' אהרלך זה אנחנו!!!!!!!!
38
למה א סור. לתלות. תמונות ש ל צדיקים. שנפטרו?
א.ל
’לא תעשה לך כל פסל וכל ”תמונה” כך אנו קוראים בתורה ”וכל תמונה”
הנרי
ההמשך חסר בפסוק הבא : לא תשתחווה להם ולא תעבדם .. ז"א לא לעשות פסל \תמונה כדי לעובדו .
משה
לפעמים אפשר לפרש לא תעשה לך וכו כדי שלא תשתחווה להם וכו'
אני
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות