פרק ה': אנו בסיקור סיור בכפר סאג'ור אנוכי והמקובל רבי חיים פוקס ראש מכון 'סגולת אמת' והגברת סוהיר איברהים.
העץ הקדוש בסאג'ור
סוהיר איברהים: "יש לנו עץ מבורך שקוראים לו עץ לעבהרה, ומשתמשים בו לכמה תרופות. בעבר היה איש ששמר על העץ הזה, וכשהרחיבו את הכפר בשנת 1992 הגיעו כמה טרקטורים שניסו לעקור אותו, והם לא הצליחו, ומרוב קדושתו הם התקלקלו. אי אפשר להרוס עץ קדוש".
- תורת הגלגולים: התינוק מלמל ונפטר, והרב החל להאמין ב'גלגולי נשמות'
- מורת הדרך הדרוזית חשפה: "טבעתי בגיל 9 וזיהיתי את אמא שלי מהגלגול הקודם" | צפו
- הסוד של הדת הדרוזית וגלגולי נשמות במהלך הביקור בכפר - בשידור חי
- האם יש רוחות רפאים? | ביקור בבית המסתורי בסאג'ור
הרב חיים פוקס: "גם אצלנו בדת היהדות יש עצים מבורכים. אומנם יש כאלה שהמציאו והם לא אמיתיים. יש עצים ליד קברי צדיקים שתולים עליהם מטפחות וזה מזכיר את הודו ותאילנד. בפקיעין במערה המדומה של רשב"י יש עץ חרוב גדול שלא קשור לרשב"י, ואנשים לוקחים ממנו עלים בתור סגולה".
ישראל שפירא: "כבוד הרב אומר שיש כאלה 'עצים קדושים' ביהדות שבעצם הם לא נכונים. גם אם לא נתייחס בימינו ל'המון העם' שתולה פתקים ומטפחות על ענפי עץ האלה בקבר יונתן בן עוזיאל, והרי יש לנו מקורות רבנים שבהחלט התייחסו ל'עצים' מסוימים כ'בעלי ישועות'".
את זאת אנו למדים מדברי הקראי 'סהל בן מצליח' מלפני 1000 שנים, שביקר בחריפות את המנהג לתלות בדים על עץ תמר בקבר ר' יוסי הגלילי, וכך דבריו: "יא רבי יוסי בגלילי בדלתון, רפאני, הבטינני (תן לי הריון), ומדליקים הנרות על קברי הצדיקים ומקטרים לפניהם על הלבנים וקושרים עקדים (בדים) על התמר של הצדיק לכל מיני חלאים, וחוגגים על קברי הצדיקים המתים ונודרים להם נדרים וקוראים אליהם ומבקשים מהם לתת להם חפצם".
בספר 'תפארת ירושלים' (צפת תרע"ג) הובא מעשה מבהיל על ערבי שקצץ ענף מעץ ממערתו של הלל הזקן ונתרחשו בביתו אסונות רבים: "והנה כמעט ששב הערבי הביתה אחזהו השבץ ויפול ארצה ויאלם דום ועיניו חשכו מראות. גם אחד מבניו מת פתאום וגם סוסו כרע נפל ומת ובתו חלתה מאוד... ויתאמצו להוציא הגה מפיו לידע ממנו סיבת האסון הזה. אבל כוח הדיבור לא היה בפיו... הראה להם כי שבר ענף אחד במקום הקדוש הנ"ל ולכן באה עליו הצרה הזאת".
הסיפור מסתיים כשאשתו האומללה מיהרה להחזיר את הגניבה, והענף הוחזר לעץ הנ"ל: "ותבקש מחילה וסליחה וכפרה מהצדיקים הקדושים".
על עץ האלה בקבר יונתן בן עוזיאל עד ימינו נוהגים עמך ישראל לתלות מטפחות ופתקים. כבר הרשב"ש מתאר בביקורו בשנת 1210 "ועליו אילן גדול והישמעאלים מביאין עליו שמן ומדליקים נר לכבודו". מחבר יומן במסע "תוצאות ארץ ישראל" כותב בשנת 1272 "הלכנו לעמוקה, שם יונתן בן עוזיאל תחת אילן גדול ונאה לא ראיתי כמוהו". גם רבי משה באסולה המקובל אשר הרמ"ק נפל אפים במעמד קבלת הפנים שנערך לכבודו בכניסתו לעיר צפת כתב "לא נמצא כמותו בעביו וברוחב ענפיו ויפיו".
ישנם עוד "עצים קדושים" ברחבי הגליל: האלה האטלנטית שמעל קבר רבי טרפון בקדיתא. עץ אלון התבור שמעל קבר רבי אבא חלפתא בחנניה, ועץ האלה העתיק שמעל קבר רבי חנינא בן דוסא שבעראבה.
אז ילמדנו רבינו האם הסיפור של העצים קדושים הוא חלק בלתי נפרד מהיהדות, או שהוא אמונה דרוזית שחלק מעמינו הקדוש נטל?!
הרב חיים פוקס: "צריך לחלק סגולה רפואית לסגולה רוחנית. סגולה רפואית כבר מהעת העתיקה אנחנו יודעים שעץ לבונה (העץ הקדוש בכפר סאג'ור) יש בו רפואה טבעית. לבונה הוכחה מדעית כפי שגילו במצרים גולגולות של אנשים שהיו חסרות להם שינים, ודחפו להם עלי לבונה לפה כי הם היו מפרות את השיניים. גם נשים שרצו להיכנס להריון השתמשו בלבונה".
ממשיך הרב חיים פוקס: "יש סגולות רוחניות כגון קח גזיר עץ מרוזמרין, שים אותו על הלב ועל הזרוע והוא יושיע אותך".
ישראל שפירא: "כל עץ או עץ ספציפי?".
הרב חיים פוקס: "יש ויש. יש עצים שגדלו ליד קברי צדיקים שישנה מסורת ארוכת שנים שיש להם סגולה אצלינו ביהדות. אומנם קופות הצדקה מבני ברק, לא משתמשים בהם כהבטחה לישועה לתורמיהם, וכנראה הדבר שנוי במחלוקת".
המשך יבוא...
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com