פרק ח': דבריו של הגאון רבי בן ציון בוארון ששר הביטחון משה דיין הושפע מחמת שיר "המתמיד" שכתב המשורר חיים נחמן ביאליק, ולכך החליט שלא לגייס את בני הישיבות (ראה שו"ת 'שערי ציון' ח"ג בהקדמה), הדהימו את העולם התורני.
- רב העיר שחזר בתשובה בזכות שירי חיים נחמן ביאליק
- יחסו של מרן החזון איש לספר 'מולדת' שכתב ביאליק
- כך התגלגלה ההמצאה שהחזון איש ציטט את... ביאליק
- האם הנצי"ב מוולוז'ין נתן "הסכמה" ל"שיר המתמיד" של ביאליק?
- הפולמוס על ביאליק; מחלוקת בין תלמידי הגר"מ מאזוז לגר"י יוסף
- הסופר החרדי טען: זה הנזק שעשה "שיר המתמיד" של ביאליק
- כך "שיר המתמיד" של ביאליק מנע גיוס בחורי ישיבות
רבים הגיבו לכותב השורות ושאלו האם עדות זו מקבלת אישוש ממקורות נוספים.
מתברר שישנן עדויות נוספות כפי שיחשף במאמר זה.
בשיחה עם הרב הגאון רבי שמעון יוסף מלר – מחבר הספרים הנפלאים על "בית בריסק" אודות גאוני משפחת סולובייצ'יק הוסיף לנו דבר מופלא.
רש"י מלר: "לפני כמה שנים התקשרו אלי מאמריקה כמה תלמידי חכמים וסיפרו לי שהגאון רבי אליהו ברודני שליט"א - ראש ישיבת מיר בניו יורק, דיבר בדרשה אודות הספרים שזכיתי להו"ל. וכך אמר:
'הגאון רבי יצחק הוטנר זצ"ל – ראש ישיבת רבינו חיים ברלין באמריקה סיפר, שלאחר שראש ממשלת ישראל מנחם בגין ושר הביטחון משה דיין פטרו בשנת תשל"ז (1977) את בני הישיבות מחובת הגיוס לצבא, הזדמנו השניים לארה"ב לביקור רשמי שם, והגאון רבי משה פיינשטיין – יו"ר מועצת גדולי התורה באמריקה הזמינם לביתו לקבלת פנים, ואף הוא עצמו (הג"ר יצחק הוטנר) היה שם עם כל חברי מועצת גדולי התורה דאז.
'באותו אירוע שאל רבי משה פיינשטיין את שר הבטחון משה דיין איך הגיע אליו (חילוני גמור) ענין זה להבין שיש לפטור את בני הישיבות מן הצבא?
'ענה לו מר משה דיין שכאשר למד בתיכון בקיבוץ 'גינוסר', נתנו לו לכתוב חיבור על השיר "המתמיד" שכתב חיים נחמן ביאליק. ושם כתובים משפטים מרגשים מאוד אודות גודל מעלת הלימוד ועוצמת לימוד התורה, והוא הבין מתוך הדברים שם, שכפי שאי אפשר לזרוק אבן אל מחוץ לעולם, כך אי אפשר לנתק בחור ישיבה מן הגמרא...
'המשפטים ב"המתמיד" חדרו לליבו והוא עסק בהם שנים רבות, ועתה כשהגיע לידי דיון בפטור לבני הישיבות החליט לנהוג עפ"י מה שהבין בשיר 'המתמיד'.
עד כאן מה שסיפר רבי יצחק הוטנר זצ"ל.
"והנה לאחרונה, הוסיף הגאון הרב ברודני – ראש ישיבת מיר, ראיתי את מה שחיבר רש"י מלר מירושלים בספרו החשוב "רבן של כל בני הגולה" – תולדותיו של רבינו חיים הלוי מבריסק, (חלק א' עמ' 279) ושם הוא מביא מעשה נורא, שכאשר זרקו את חיים נחמן ביאליק בבושת פנים מישיבת וולוז'ין בשנת תרל"ז (1877) לאחר שלמד שם שש שנים, כיון שהתבררו בישיבה מעשיו ודעותיו, הוא יצא בחרי אף מהישיבה, ומרן רשכבה"ג רבי חיים מבריסק הלך אחריו וליווהו עד לתחנת הרכבת בוולוז'ין, ופייסו בדברים, עד שהוציא ממנו הבטחה שלעולם לא ישתמש בכישרונותיו הגדולים בכתיבה, כדי לנגח את בני הישיבות באשר הם.
"ואכן, חיים נחמן ביאליק הבטיח זאת לרבי חיים מבריסק שלעולם לא יכתוב נגד בחורי ישיבות.
"לפי זה, יוצא שמה שביאליק כתב את דבריו ב"המתמיד" ובשיריו, היה זה בעקבות הבטחתו לר' חיים מבריסק שלא יכתוב לעולם נגד בני ישיבות. אם כן יוצא שבזכות פעולתו של ר' חיים בריסקער לפני מאה שנה בהוציאו את ההבטחה הנ"ל, פטרו עתה את בני הישיבות מהצבא!
"אם כן נמצא שכל עולם התורה בארץ ישראל עומד היום בזכותו של ר' חיים! רואים גם, מה יכול לצאת ממעשה שעושה אדם מאה שנה קדימה". עד כאן דבריו של הגאון רבי אליהו ברודני מניו יורק.
רבי שמעון יוסף מלר הוסיף לנו בשיחתו עמי, שכאשר שמע הגאון רבי משולם דוד הלוי סולווייצ'יק זצ"ל – ראש ישיבת בריסק, את כל הנ"ל, נהנה מאוד מעצם המעשה, אך התבטא באופן חמור על משה דיין: "הוא הרי כתב על עצמו שהיו גונבים תרנגולים מקיבוצים אחרים"...
לאחר מכן אמר: "אתה רואה שר' חיים ידע מה הוא עושה. הוא ידע את כוחותיו של ביאליק ולכן עשה מה שעשה".
"עוד אגיד לך, שמשה דיין היה א גוואלדיקער בעל כשרון באופן כללי, לכן הוא גם הבין את הנקודות האלו בשיר של ביאליק!".
עוד מוסיף רש"י מלר ומספר, שאביו הגאון רבי אלימלך מלר זצ"ל – ראש כולל "מנחת חינוך", הוסיף על הדברים דבר נפלא, שהרי ידוע גם המעשה שכאשר ה'בית הלוי' נפגש בשעתו עם רבי ישראל סלנטר והראה (או אמר לו) מחידושיו של בנו הגר"ח הלוי, הגיב רבי ישראל סלנטר ואמר, שמשמים זימנו דרך לימוד זו שעל ידה יוכלו למשוך את בני הדור הזה לתורה!
אם כן, משמים שילמו לר' חיים מבריסק - לא רק שהעולם לומדים בדרך הלימוד שלו, אלא שגם עצם האפשרות ללמוד הוא בזכותו. ואפילו רבי חיים מבריסק בשעתו לא העריך ולא ידע עד להיכן הדברים מגיעים!
והדברים נפלאים ביותר ממש כנתינתם מהר סיני!
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com