כיכר השבת
מקובל עם שק חצילים

אשת המקובל הספרדי הוזמנה לשולחן והאדמו"ר החסידי קם ועזב

האדמו"ר החסידי, חיפש אחר ביתו של המקובל, ולא מצאו. יום אחד פגש יהודי בשוק שנושא על שכמו שק חצילים, ושאלו היכן מתגורר המקובל? וענה היהודי עם שק החצילים על גבו: "אני הוא הקטן" | האדמו"ר הגיע לביתו, אך לאחר שאשת המקובל הוזמנה לשולחן - קם ועזב | וגם, המעשה עם ראש הישיבה והאם אברהם אבינו היה ראש ישיבה ליטאי? (מגזין כיכר)

|
47
| כיכר השבת |
שק חצילים | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מעשה מבהיל אודות הרה"ק משינאווא ה'דברי יחזקאל' זי"ע שביקר בארץ הקודש בשנת תרכ"ט (1869) ורצה להיכנס לבית המקובל רבי ששון משה פרסיאדו מחבר ספה"ק 'שמן ששון', שהדברי יחזקאל התפעל ביותר מספריו הקדושים.

>> המגזין המלא - פרשת אמור

בבואו לירושלים חיפש אחר ביתו של המקובל, ולא מצאו. יום אחד פגש ה'דברי יחזקאל' יהודי אחד בשוק שנושא על שכמו שק חצילים, ושאלו ה'דברי יחזקאל', היכן מתגורר המקובל רבי ששון משה פראדיסו מחבר הספה"ק 'שמן ששון'? וענה היהודי עם שק החצילים על גבו: "אני הוא הקטן".

"למנצח" בכתב ידו של המקובל רבי משה פראסיאדו זי"ע (מאת אוראל ישראל שניאור - CC BY-SA 4.0)

התפלא ביותר ה'דברי יחזקאל' על הופעה פשוטה זו של מקובל שהלך ברחוב עם שק חצילים ולא אמר מאומה. הזמינו המקובל 'שמן ששון' לביתו, שם היסב עמו והחלו לדבר בדברי תורה, לא לפני שהמקובל רבי ששון משה פראסידאו ביקש מזוגתו לכבד את האדמו"ר במיני מרקחת וכוס תה.

חתימת קודשו של המקובל רבי ששון משה פריסיאדו (מאת אוראל ישראל שניאור - CC BY-SA 4.0)

הזמנה זו של רבי ששון משה פריסיאדו את זוגתו, הייתה למורת רוחו של ה'דברי יחזקאל', שלא אבה לקבל מיני מרקחת מיד אשה, אולם לא אמר דבר. סוף המעשה היה, שכאשר הגישה האשה את המיני מרקחת וכוס התה, הזמינה רבי משה ששון פריסיאדו לשבת עמהם כדי שגם היא תתענג מאמרות צדיק זה, ולדבר זה כבר לא יכול ה'דברי יחזקאל', קם נפטר ממנו לשלום, ועזב את המקום.

קובץ ישורון שפרסם מעשה זה על פגישת הרה"ק 'דברי יחזקאל' והמקובל רבי משה ששון פראסידו. מפי הגר"ש דבליצקי זצוק"ל (אוצר החכמה | ישר כח לידידי מנדי שפירו על מקור זה)

מסתבר שישנו הבדל מהותי ביחס לצניעות האשה, בין ה'דברי יחזקאל' החסידי, למקובל הספרדי רבי משה פראסיאדו שבעטיו הפגישה ביניהם הסתיימה, ולא זכינו ל"בסוד שיח שרפי קודש".

גישתו של הרה"ק ה'דברי יחזקאל' שלא נהוג שאשה תסב באותו שולחן עם ידידי בעל הבית, לעומת המקובל הספרדי רבי משה ששון פריסיאדו שלא ראה בכך בעיה הלכתית.

יש לציין שבצעירותי התארחתי אצל משפחות בשכונת 'מאה שערים' בשבתות, ושם הנוהג היה שיש שני חדרים בסעודת שבת; הגברים והנשים בנפרד, ולא קרב זה אל זה. באחת מהמשפחות נאמר לי שנוהג זה תמיד כך הוא, אף שאין אורחים מבחוץ, שכן לא ראוי שהגיסים והגיסות יושבים בשולחן אחד.

• • •

המקובל האלוקי רבי ששון משה פריסיאדו (חי ופעל בין השנים תקפ"ה 1825 - תרס"ג) כיהן בראשות ישיבת המקובלים בית אל, וחיבר סדרת הספרים ש'מן ששון', בתורת האר"י ורבי חיים ויטאל זי"ע.

רבי ששון נולד באורג'וק שבבוסניה, למשפחה שיוחסה למרן רבי יוסף קארו. בגיל חמש משפחתו עלתה לארץ ישראל, לירושלים שם למד אצל המקובל רבי וידאל קואינקה מחבר הספר "חוק חיים" ומראשי ישיבת "חסד אל", ביחד עם אחיו רבי אפרים בכר האדיר והדפיס מחדש ספרי קבלה שלא היו נפוצים בירושלים באותם הימים.

בגיל 57 מונה רבי משה ששון לראש ישיבת המקובלים בית אל, ובמשך 21 שנים השפיע על תלמידיו את תורת הקבלה. גם בעסקי ציבור השפיע רבי משה ששון, ונסע פעמים רבות לעיראק ולהודו כשד"ר.

בתאריך י"ח בניסן תרס"ג (1903) נפטר רבי משה ששון, ונטמן בבית הקברות בהר הזיתים, בחלקת המגא'רים. זכה והשאיר לדורות את ספרו 'שמן ששון' (ארבעה חלקים) וכתבי יד בתורת הקבלה.

• • •

סיפרנו על פגישה בין אדמו"ר חסידי למקובל ספרדי שלא צלחה. מתברר שאירוע דומה התרחש בין רב חסידי לראש ישיבה ליטאי, ששם הסוף היה יותר טוב מהמקרה האמור לעיל.

וכך מסופר על הרה"ק רבי משה קלירס רבה של קהילת החסידים בטבריה, שהגיע בבין הזמנים לעיה"ק חברון, להשתטח על ציון האבות הקדושים, שם נכנס לביקור אצל הגאון רבי משה מרדכי אפשטיין ראש ישיבת סלבודקא בחברון.

גם במקרה זה הרבנית הגישה את הכיבוד, ודבר זה כמובן לא היה נהוג אצל נשות החסידים, ורבי משה קליערס העיר בציניות על כך, ואמר: 'אברהם אבינו לא היה ראש ישיבה ליטאי... שהרי המלאכים שאלו 'איה שרה אשתך?', ומכאן מובן שלא שרה הגישה להם את האוכל...".

רבי משה מרדכי אפשטיין לא נשאר חייב, ובחריפות ליטאית ענה: "אדרבה, משאלת המלאכים משמע שאברהם היה ראש ישיבה ליטאי, שהרי ניכר שהמלאכים תמהו על היעדרותה!". (הובא בזיכרונותיו של רבי דב כהן תלמיד ישיבת סלבודקא בחברון, 'וילכו שניהם יחדיו' עמוד 146).

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

26
בעצם צדק רבי משה קלירס זצ"ל, והר"י שלא היה לו מה לענות היפך את האמת, כביכול המלאכים תמהו ששרה לא בחוץ, וההיפך הוא הנכון, כמו שרש"י כותב שם וז"ל: "יודעים היו מלאכי השרת שרה אמנו היכן היתה, "אלא להודיע שצנועה היתה", וכדי לחבבה על בעלה". ורש"י חוזר על זה עוד פעם וז"ל: "הנה באהל" - "צנועה היא".
יענקל
25
ככה זה האשכנזים, תראו את בני עדות המזרח, חיים נורמלי, מתלבשים נורמלי, רק האשכנזים עם השטריימל והמגפיים בקיץ מחפשים חומרות.
ככה זה האשכנזים
אוחחחח נו באמת! לא כדאי להכליל את כל האשכנזים ולהגיד שהם מוזרים. לכל מנהג יש סיבה, ואף אחד לא אוהב שמזלזלים בו.
ליטאית
ידוע לכל ילד שבמזרח התיכון יותר חם מאירופה, ואעפ"כ הבן איש חי, הבאבא סאלי וכל גדו"י הספרדיים לבשו גלימה, ומצנפת, ואבנט רחב, וכך היה עד הציונות! בקיצור פשוט כשבאתם לארץ התקלקתם, ואתה תולה זאת כאילו ב"נורמליות", אין כלל קשר, אתה פשוט לא מודע למנהג אבותיך!
תסכול מזרחי
רק לדייק הבאבא סאלי לא הגיע מהמזרח התיכון ההוא הגיע מצפון אפריקה מרוקו, ליבה לא תזיק לפעמים...
לייבלה
חח שוטה לא קלטת, הוא התכוין כשהבאבא סאלי היה בא"י, אחר שכבר עלה לארץ (א"י נמצאת במזרח התיכון..), ובכל זאת לא שינה מלבושיו כדעת אותו מזרחי פתי, שטוען שכביכול הוא "נורמלי" בגלל שהוא מתבייש במנהג אבותיו..
געצל
אוי, ירדה נמוך מדי
נירית
לא יפה
יוס
הלוואי וזה היה הבעיה היחידה שלהם לצערנו לא חסר להם בעיות
דוד
24
רבי משה קלירס יכל להביא ראיה יותר חותכת, מפסוק לפני זה, כתוב שאברהם אבינו בעצמו הגיש לאורחים את האוכל ולא שרה, ומכאן שאברהם לא היה ר"י ליטאי שאצלם האשה מגישה האוכל לאורחים.. "ויקח חמאה וחלב ובן הבקר אשר עשה "ויתן לפניהם" והוא עמד עליהם תחת העץ ויאכלו" (בראשית יח, ח)
משה
רשי כתב שזה בגלל שפרסה נידה....
יוני
חסידים לא למדו רש"י.
מגיב אחד
כלל לא, רש"י מסביר למה אברהם אבינו לא הגיש לחם כי העיסה נטמאת משרה, אבל השאר שלא נטמא הוא כן יכל להגיש, אבל רשי לא כותב שבגלל נידה היא לא הגישה האוכל לאורחים, ועי' ברא"ם על הרש"י שציינת, שרש"י בא לומר שאברהם היה אוכל חוליו בטהרה!
משה
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות