פרק ז': סדרת המאמרים אודות חיים נחמן ביאליק שנחשב כ"משורר הלאומי", עוררה הדים רבים. רובם של גולשי 'כיכר השבת' קבלו ב"הלם ותדהמה" כשהובא שחלק מגדולי ישראל קיימו את מאמר רז"ל "תּוֹכוֹ אָכַל קְלִפָּתוֹ זָרַק", ולמרות שביאליק לא שמר תורה ומצוות, היו שקראו חלק משיריו, והתחזקו משיר "המתמיד" שנכתב באהדה לבני הישיבות.
- רב העיר שחזר בתשובה בזכות שירי חיים נחמן ביאליק
- יחסו של מרן החזון איש לספר 'מולדת' שכתב ביאליק
- כך התגלגלה ההמצאה שהחזון איש ציטט את... ביאליק
- האם הנצי"ב מוולוז'ין נתן "הסכמה" ל"שיר המתמיד" של ביאליק?
- הפולמוס על ביאליק; מחלוקת בין תלמידי הגר"מ מאזוז לגר"י יוסף
- הסופר החרדי טען: זה הנזק שעשה "שיר המתמיד" של ביאליק
הפוסק הגאון רבי ציון בוארון חבר בית הדין הרבני הגדול לשעבר, בשו"ת 'שערי ציון' ח"ג בהקדמה, כתב מספר דברים חשובים בהקשר למשורר חיים נחמן ביאליק ושירו "המתמיד".
הרב בוארון סיפר ששר הביטחון המהולל משה דיין, למרות שלא למד בישיבה, ולא הכיר בעצמו את ערך בני התורה, אולם מחמת שיר המתמיד שכתב ביאליק, הוא החליט שלא לגייס את בני הישיבות ולא רצה להפסיקם מלימוד התורה.
עוד הוסיף הרב בוארון שביאליק בסוף ימיו התקרב לאדמו"ר מהרי"ל מאשלג זי"ע, והתחיל לחזור בתשובה, אולם לא הספיק.
להלן דבריו המלאים של הגאון רבי ציון בוארון:
"ומה שהבין משה דיין ז"ל בשעתו (רמטכ"ל ושר ביטחון מן המהוללים ביותר בישראל) למרות שהיה מנותק לגמרי מתורה ומקיום מצוות, בהשיבו לשאלת כתבים בענין גיוס בני הישיבות לאמור: אני לא יודע מה זה לימוד תורה, כי לא הייתי בישיבה אף פעם, אך לנגד עיני: השיר המפורסם, שיר "המתמיד" שנאמר בו בין היתר: מי אתה צור... מי אתה חלמיש... בפני נער יהודי... העוסק בתורה...
"שירו המפורסם של 'המשורר הלאומי' (שהוא עצמו למד בישיבת וולוז'ין המפורסמת, וטעם טעמה של תורה ועסק לימודה) זה מספיק בשבילי שלא לגייס את בני הישיבות ולהפסיקם מלימוד התורה!... כך השיב משה דיין בשעתו, ומה שהבין איש חילוני במוצהר מתוך שבל ישר הרחוק מנגיעות פוליטיות ודומיהן, לא השכילו להבין או שלא רצו יוזמי ותומכי החוק הזה.
"וידוע שהסופר ח. נ. ביאליק זכה באחרית ימיו להתקרב לאדמו"ר המפורסם מהרי"ל אשלג זיע"א, והתחיל לחזור בתשובה, אלא שלא הספיק לחזור לגמרי משום שהמות הקדימו ונפטר על שולחן הניתוחים. ויהיו דברים אלה תועלת לנשמתו ולנשמתו של משה דיין ז"ל".
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com