היסטוריה ואקטואליה

בעקבות עוג מלך הבשן: האם אנחנו יכולים לראות את כל הנסים?

סוגית עוג מלך הבשן שעל פי תיאור חז"ל, עקר הר של ג' פרסה והניחו על ראשו כדי לזרקו על ישראל מעוררת את הדיון האם הקב"ה יכול לעשות רק נס שאנו בני האדם יכולים להבחין בו? (היסטוריה)

|
22
| כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק י': כשהגאון רבי עזריאל ליב אבלי, בנו של הגאון הנודע רבי אברהם אבא פּוֹסְבֶלֶר, רב ואב"ד וילנה בתקופת חיותו של אדונינו הגר"א למד את מסכת ברכות פרק 'הרואה' בסוגיה של עוג מלך הבשן ש"עֲקַר טוּרָא בַּר תְּלָתָא פַּרְסֵי" (פרוש: עוג מלך הבשן עקר הר של ג' פרסה והניחו על ראשו כדי לזרקו על ישראל (ברכות נ"ד ע"ב), הוא נזקק לעסוק בסוגית "הנמנעות".

הגאון רבי אברהם אבא'לה, אביו של רבי עזריאל אבלי. ליתוגרפיה של ולדיסלב ולקיביץ' (מאת ולדיסלב ולקיביץ' - National Library of Israel Collection, נחלת הכלל)

בספרו 'שלמה משנתו' (ברכות שם) מבאר רבי עזריאל ביאור מעניין.

את דבריו מתחיל רבי עזריאל אבלי וטוען שאירוע זה של לעקור הר ענקי הוא "אינו מן הנמנעות".

הסבר: לפי דרכו של הנשר הגדול הרמב"ם, הקב"ה יכול לעשות רק נס שאנו בני האדם יכולים להבחין בו והוא יכול להראות לנו בעיניים.

דוגמה: את קריעת ים סוף / חציית הירדן אנו יכולים לדמיין ים ענקי שנחצה לשניים, [ובימינו ביימו על כך עשרות סרטים], לעומת זאת לבנות מגדל שהוא יהיה בגובה של 100 מטרים, ומקביל בגובה של 50 מטרים – זה "מן הנמנעות", ודבר זה הקב"ה אינו יכול לעשות, כי אין אדם יכול להביט ולראות בבת אחת את הגבהים השונים במקביל.

לעומת הרמב"ם, חז"ל (מגילה, י' ב') כתבו במפורש: "מקום ארון אינו מן המידה", ומדובר בנס שהרי כנף כל אחד מהכרובים הייתה עשר אמות, ואילו רוחב קודש הקודשים כולו היה עשרים אמות, דהיינו, לא נשאר מקום לארון עצמו, והיה עוד מקום לכהן להלך בקודש הקודשים - ומכך משמע שישנן מרבותינו שסברו שהקב"ה יכול לעשות נס מן הנמנעות.

ממשיך רבי עזריאל אבלי ומנסה להוכיח ולתאר לקוראיו שהמעשה המופלא על עוג מלך הבשן יכול להתממש במציאות טבעית לחלוטין.

רבי עזריאל אבלי מעלה סברה שעוג ועמו היו גיבורים, ומשכך הם יכולים לעקור הרים כפי שמתארים חז"ל. ממשיך לטעון רבי עזריאל שעוג מלך הבשן השתמש עם אבק שריפה: "ואפילו על ידי חציבת אבן עם מקדחות וימלאו החורים אבק שריפה, או שאר מיני חומרים מפוצצים אשר אולי היו נודעים גם בימיהם, שמעשים בכל יום שמפצצים בהם הרים של כמה פרסאות, ואין כל חדש תחת השמש".

ממשיך רבי עזריאל אבלי וכותב: "וגם אין מי שיכחישני אם אומר שהיה לו השמיר, שהסלעים נבקעים מפניו, כמו שהשתמש שלמה לאבני המקדש".

עוד ראיה מביא רבי עזריאל אבלי וכותב: שהרי קומתו של עוג מלך הבשן הייתה גבוהה ביותר כגובה ארזים גבהו, ולאחר שעושה חשבון מסיק שגבוהו היה כמאתיים וארבעים איש וההר שהרים שהיה י"ב מילין, נחשב אצלו כהר של מאה אמה בלבד, ואף אם כוחותיו היו כשל אדם בינוני, הוא היה מצליח כפי שהובא על חוזקם של בני הנפילים, ועל שמשון הגיבור.

כעת עובר רבי עזריאל אבלי לחלוק על הפרשנים שביארו שלא כפשוטו, ומקשה על הרשב"א והמהרש"א שביארו את אמרות חז"ל מפורשות אלו שלא כפשוטן: "וא"כ בדרך הטבע נקל היה לו לעקור ההר ממקומו, דלא כהרשב"א והרש"א ז"ל שאמרו שהוא דבר זר, ואמרו שלא היה ולא נברא ההר הזה, רק משל הוא ורמז בעלמא, ודבריהם תמוהים , דא"כ מאי "הרואה אבן מברך", כפי שכתבו חז"ל??

טוען רבי עזריאל אבלי: אם כסברתם של הרשב"א והמהרש"א היה לחז"ל לכתוב "הרואה מקום מלחמת עוג"! ולא "הרואה אבן" (שלדבריהם לא הייתה ולא נבראה).

מוסיף רבי עזריאל אבלי ראיה לדבריו כפי שתוספות (ברכות שם) כותב שהמברך חייב שיראה את הנס ניכר, ולפי הרשב"א והמהרש"א אין כזה דבר "מקום הנס", שהרי כולו היה רק משל, ובוודאי שלא ניכר על פני הקרקע.

כך למעשה מוכיח רבי עזריאל אבלה שהנס האדיר (שלא קיים עוד לפניו ולאחריו), כדמות עקירת הר ענק על ידי בן אנוש - יכול היה להתממש במציאות.

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

3
קשה היה סיחון כמגדל וחומה היה גבהו, והיה קשה מכל הבריות, וארוך מכל מגדל שבעולם, ורגליו מגיעות לארץ, ואין בריה בעולם יכולה לעמוד בפניו. וקשין היו סיחון ועוג יותר מפרעה וחיילותיו, וכשם שאמרו שירה על מפלת פרעה וחילו, כך היו ראויין לומר שירה על מפלת סיחון ועוג. אלא שבא דוד ואמר עליהם שירה
2
שוב פעם מפרשים אגדתות כאילו היו פשט? מה לא מסוגלים להבין שאגדתות אינן מבטאות מציאות?
מסכן אמיתי!!
מדוע הוא מסכן? הוא צודק. הרי זה חילול ה' נורא לפרש אגדתות כפשט. כך כתב הרמב"ם
רוב גדולי ישראל מכל העדות והחוגים התנגדו, ואמרו ביקורת (וחלק רמזו) נגד ספר מורה נבוכים! (החיד"א, יעב"ץ, ותמשיך את הרשימה!). ואגב עי' סנהדרין ק, א, אותו תלמיד שלא האמין במה שאמר ר' יוחנן, כי אותו תלמיד אחז שזה בלתי "רציונלי" וכו', ואמר לו ר' יוחנן: "אילו לא ראית לא האמנת"? נתן בו ר' יוחנן עיניו וענשו
1
המילה "לא יכול"ביחס להשם יתברך היא קרובה להיות כפירה ממש
לא "קרובה" אלא כפירה ממש!
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות