אתמול חשפתי ב'כיכר השבת' תקרית בה תוארה מסכת סבל שעברה על 2 ילדות חרדיות שנסעו מחיפה למודיעין עילית ונלקחו לדבריהן כבנות ערובה על ידי נהג האוטובוס. הסיפור אמנם חריג, אבל שטף התגובות שקיבלתי מהגולשים, גרם לי להבין שהסבל אותו חוויתי על בשרי במהלך התקופות הארוכות בהן השתמשתי אני בתחבורה הציבורית, הוא נחלת הכלל.
במהלך השנים האחרונות, יצא לי לשוחח לא מעט עם גורמי מקצוע במשרד התחבורה, בהם אנשי לשכת סגן השר אורי מקלב, שעוד מתקופתו כיו"ר הוועדה לפניות הציבור, לקח את נושא השירות בתחבורה הציבורית כלפי המגזר החרדי, כמשימת חייו. וזאת ראוי לציין - מאז כניסת סגן השר מקלב לתפקיד - חל שיפור ניכר, ואני לא מדבר על תוספת קווים נחוצים, אלא גם על שיפור השירות - וחייבים להודות לו על כך, אבל - גם הוא צריך את ההתערותא דלתתא...
מהשיחות הבנתי כמה דברים. הראשון - תודעת השירות בתחבורה הציבורית כלפי המגזר החרדי הינה מהלקויות ביותר בשירות הציבורי. השני - הציבור החרדי הוא השבוי הגדול ביותר של חברות התחבורה הציבורית. השלישי - הפתרון למצוקה הנוראה - בידי הציבור ולא בידי משרד התחבורה.
הציבור החרדי רגיל לסבול ולשתוק. פשוט ככה. לסבול ולשתוק. נוסע חילוני שנתקל בעוולה מצד נהג או מחברת התחבורה הציבורית שמפעילה את הקו במסגרתו הוא חווה עוול, פותח את מחשבו האישי או מכשיר הסלולר שלו, ניגש לאתר משרד התחבורה ופותח תלונה באתר. זה סיפור שלוקח כ-5 דקות בלבד. הנהגים והחברות מודעים לכך ועל כן "לא שווה להם" להסתבך עם נוסע חילוני. ישנה אפשרות להתלונן גם בקו הטלפון של משרד התחבורה שמספרו 8787-*.
עדות מטלטלת: הילדות נותרו 'בנות ערובה' עם נהג האוטובוס, והורדו במרחק רב >>>
סאגת הפקחים - האם חברת קווים לועגת לאינטלגנציה שלנו? >>>
פקח ונהג 'קווים' התעמרו בחרדי: "אצלכם זה חברת שאטלים" >>>
מקלב זועם על הברזות האוטובוסים: "לא מעניין אותי תירוצים" >>>
וזאת עליכם לדעת - משרד התחבורה עוקב אחרי כל תלונה שנפתחת באתר, מאמת אותה עם החברה ובדרכים משלו דרך אפליקציות המעקב שברשותו, וקונס את החברה בגין כל תלונה מוצדקת שהוגשה. החברה לרוב תגלגל את הקנס על הנהג - שלומד מכך לא לזלזל בנוסעי התחבורה הציבורית.
במגזר החרדי זה שונה. אם משום שהאינטרנט פחות נגיש, ואם משום חוסר אמון במערכת מתוך מחשבה שלתלונות אין כל השפעה. אבל זו טעות אסטרטגית ומערכתית עצומה שגורמת לפגיעה אנושה בתודעת השירות כלפי משתמשי התחבורה הציבורית במגזר כולו.
הנהגים יודעים זאת ומנצלים לרעה את העובדה שמרבית הסיכויים שלא יוטלו עליהם או על החברה שמעסיקה אותם סנקציות וזה גורם להם לדלג על תחנות - סתם כך, בלי סיבה. אני אישית חוויתי על בשרי מספר רב של מקרי התעמרות נהגי האוטובוס בי ובמשפחתי. במרבית המקרים - יכולתי לנצל את הבמה המכובדת בה אני כותב - אתר כיכר השבת, לגרוף רייטניג וכותרות, אולם תמיד חתרתי לפתרון מערכתי - ויעידו על כך צוות לשכת סגן השר אורי מקלב וגורמי מקצוע נוספים שהיו מעורבים בפרטי המקרים.
אין פתרון קסם למצוקת השירות בתחבורה הציבורית, ואני בכוונה מתעלם מחברות ספציפיות - הגם שאחת מחברות התחבורה שמפעילה את האוטובוסים באחת מהערים החרדיות המוכרות מעורבת במספר מקרים חריג יחסית של התעמרות בנוסעים, כי הלוא התכנסנו לכאן כדי להביא לסוף לסיוט המתמשך, ולא לקטר קיטורים שלא מועילים לאף אחד.
משרד התחבורה לא יכול לקנוס חברות תחבורה או נהגים - בגלל שיחה זועמת של נוסע עם חברו. משרד התחבורה צריך לראות תלונה רשמית. החברה "דילגה" על נסיעה קבועה? הנהג יצא מאוחר למסלול? דילג על תחנה? ברח לכם סתם כך? לא עצר לכם בתחנה? תתלוננו!
גשו לחדרי מחשבים, למכרים או קרובי משפחה עם גישה לאינטרנט, תשקיעו 5 דקות במילוי תלונה מפורטת שכוללת את מיקום התחנה או האירוע, שעת יציאת הקו - וזהו!
בתוך חודש!!! הנהגים והחברות המעסיקות אותם יבינו, שהחרדים הם בני אדם, שמגיע להם יחס הגון והוגן. תפסיקו להיות סמרטוטים! אם לא תתלוננו - הנהגים ימשיכו לנגב איתכם את רצפת האוטובוס - "כי מה אכפת לנו"...
ועוד הערה לסיום... הרבה תגובות שקיבלתי על הכתבה שעסקה בסיפור שפרסמתי אתמול, עסקו ב"חוסר האחריות של ההורים ששלחו ילדות בנות 10 ו-8 לבדן מחיפה למודיעין עילית". הבינו נא, בעולם מתוקן - זה לא חוסר אחריות... נהג שעושה את עבודתו כפי שצריך, יביא את הילדות ליעדן ללא כל תקלה... אבל זאת יעשה רק נהג מורתע שיבין - כי יישא באחריות לכל זלזול בכל נוסע יהא גילו אשר יהא.
זכרו - אחות לנו בבית המלך... מקלב ולשכתו מעוניינים לסייע לפתרון התופעה - אבל הם זקוקים לכם...
תתלוננו - וביחד, אני ואתם, ננצח את הסיוט שנקרא "זלזול בנוסעי התחבורה הציבורית במגזר החרדי".