בימים אלו, כאשר צה"ל נכנס לסוריה בעקבות נפילת משטר אסד, מתחדד העניין בגורל המורשת היהודית העתיקה במדינה.
דרך עדויות נוסעים לאורך ההיסטוריה, מצטיירת תמונה מרתקת של חיי הקהילות היהודיות ובתי הכנסת המפוארים שהותירו אחריהם.
כפי שהרחבנו, במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, בחסות צה"ל, נערך מחקר ארכיאולוגי בסוריה ותקוותינו שהארכיאולוגים של ימינו ינצלו הזדמנות פז זו להציל ולשמר את המורשת של העם היהודי.
בית הכנסת אליהו הנביא בג'ובר - עדויות מהעבר
"רחוק מיל מדמשק יש מקום הנקרא ג'ובר", כך כתב הנוסע האלמוני מליוורנו בשנת 1521, שזוהה מאוחר יותר כמקובל רבי משה באסולה. בתיאורו המפורט, הוא מספר על קהילה של כשישים בתי אב של יהודים מוסתערבים ועל "בית הכנסת נאה מאד, לא ראיתי כמהו מעולם".
בית הכנסת בג'ובר | הסרט צולם ע"י משפחת שקרוקה באביב שנת 2010
הרב באסולה מתאר מבנה מרשים: "בנוי באכסדראות לארכו, שישה עמודים מימין, ושבעה משמאל". במרכז תשומת הלב עמדה מערה מיוחדת, שלפי המסורת בה הסתתר אליהו הנביא, ואבן שעליה משח את חזאל.
כמאה שנים מאוחר יותר, בשנת 1650, הגיע למקום ר' משה פוריית מפראג. בתיאורו המפורט ביידיש הוא מספר על בית הכנסת הגדול עם עמודי אבן רבים וקשתות. במזרח המבנה הוא מתאר שלושה שקעים, כל אחד עם אצטבאות-עץ לספרי התורה, כשכל ספר עטוף בנרתיק-עץ המכונה "תיק" ומכוסה בבד.
בית הכנסת המרכזי בחלב
עדות מרתקת על בית הכנסת בחלב מגיעה מהנוסע האיטלקי פייטרו דלה ואלה, שביקר במקום בקיץ 1626. הוא מתאר כניסה צנועה: "דלת חסרת הדר הנמוכה בהרבה מהרחוב, שיורדים אליה במספר רב של מדרגות".
המעניין בתיאורו הוא החלוקה העדתית בבית הכנסת: "כל הצד הימני של בית הכנסת לעומת הכניסה היה צפוף ביהודים ממוצא מקומי, ואילו צד שמאל היה צפוף באירופאים... וכולם ספרדים ומדברים ספרדית כשפתם הטבעית".
המבנה עצמו עבר גלגולים רבים: נבנה במאה התשיעית, נפגע בכיבוש המונגולי במאה ה-13, הפך למסגד ב-1327, חרב בידי טימור לנג ב-1400, ונבנה מחדש ב-1418. בשנת 1992, כמעט 600 שנה מאוחר יותר, שופץ באופן חלקי במימון יוצאי הקהילה שהיגרו לניו יורק.
בית הכנסת בדורה אירופוס - אמנות קדומה
החפירות הארכיאולוגיות בדורה אירופוס ב-1928 חשפו אוצר אמנותי נדיר. בית הכנסת, שהושלם בשנת 244-245, נודע בציורי קיר המתארים סצנות מהתנ"ך: חיי האבות, משה מקבל את עשרת הדיברות, משה מבקש את שחרור העברים ממצרים, דמויות וסיפורים מספרי נביאים ראשונים, חזון העצמות היבשות של יחזקאל וסצנות ממגילת אסתר.
חוקרים משערים כי ציורי הקיר צוירו על ידי שני אמנים - אחד שצייר בסגנון הלניסטי ואחד שצייר בסגנון פרסי. תופעה מעניינת נמצאה במקצת הציורים, כאשר בחלק מהדמויות נוקרו העיניים. החוקרים חלוקים אם זהו מעשה של התנגדות דתית מאוחרת ליצירת דמויות אדם, או שמא זה נעשה בתקופה כשהמבנה שימש כעמדה צבאית.
ב-19 בספטמבר 2014 דווח שבית הכנסת נפל בידי לוחמי דאעש, אך ציורי הקיר המקוריים, שהועברו למוזיאון הלאומי בדמשק, לא נפגעו במהלך מלחמת האזרחים.
לא ברור כמה יהודים יש בסוריה בימינו, וכנראה מדובר בבודדים. ערב מלחמת האזרחים, מתוך קהילה מפוארת שמנתה אלפים, נותרו בסוריה כ-250 יהודים, מתוכם כ-25 בדמשק.
בית הכנסת אליהו הנביא, שעליו העיד הרב באסולה כי "לא שלטה בו יד האויבים מעולם", נחרב. כך גם בית הכנסת בחלב, ואתר דורה אירופוס נפל בידי דאע"ש.
בשנת 2011, לפי דיווחי ערוץ RT, התיר הנשיא המודח בשאר אל-אסד את שיפוצם של 11 בתי כנסת ברחבי סוריה, אך תכנית זו נקטעה עם פרוץ מלחמת האזרחים.
כעת, עם השינויים הדרמטיים באזור והתקדמות כוחות צה"ל לעומק סוריה עולה השאלה מה יעלה בגורלם של שרידי המורשת היהודית העתיקה הזו, והאם מדינת ישראל תשכיל לשמור על אוצרות הרוח שלה כפי שעשתה במלחמות ישראל בעבר?
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com