פתאום כל אחד חייב לתפוס צד, אתה מנצל או מנוצל, כל אחד תופס לו אוהל ומתבצר, זה במאהל הפראיירים וההוא באוהלה של תורה.
זה מציע גיוס בכפיה, ההוא בכלל מדבר על סנקציות כלליות כלכליות, חברו דורש סנקציות אישיות ומהצד השני מודיעים שמדובר בשמד ושבכלל מי שמגן על המדינה זה לא לובשי המדים הירוקים אלא חובשי השחורים וצו השעה זה בכלל פטור בכפייה, בקיצור כולם מנסים לנופף במקל גדול יותר שיכה חזק יותר עד לבחירות כדי להוציא מקסימום תוצאה שתתורגם במנדטים.
כך בעצם כולם נהנים מהמלחמה הזו, כמו בברית הידועה בין ההיפופוטם לענפית הבקר בעניין הטיפול בטפילים על עורפו של ההיפופוטם.
ואני מדבר על רווח שנהנים ממנו משני עברי המתרס, העסקן החילוני צריך להראות לאחיו כי הוא נלחם עבורם את מלחמת השוויון בנטל, וזאת למרות שהוא יודע שיום אחרי הגיוס ההמוני של חרדים לצבא, הוא יתמודד עם סיפורים של הדרת זמרות מסופי מסלול ועם מלחמת גלאט במטבחים צהליים ועוד אי אילו חומרות שהוא בכלל לא מתאר.
העסקן החרדי מנגד גם הוא מקבל חיות מהמלחמה על למות באוהלה של תורה, כי ביננו, ביום שלא יהיה איום קיומי על עולם הישיבות והתקציבים, לא יהיה בהם צורך.
אבל באמת כשמנסים להסתכל מהצד, לא במשקפים של צודק, אלא במשקפיים של חכם, מבינים שכל השיח הציבורי בעניין חרדים וצבא, זה שיח של אינטרסנטים שלא טובת הארץ לנגד עיניהם וגם לא טובת יושבי הארץ או עולם התורה, כל מה שעומד לנגד עיניהם זה הצדקה פוליטית של עסקנותם.
כי אם היו באמת רוצים לקדם את העניין של מה שחלק קוראים לו מלחמה לשוויון בנטל ואילו חלק אחר קורא לו מלחמת שמירה על הבית ועל עולם התורה, הדיבור לא היה במילים של כפייה וסנקציות או חובה והשתמטות, אלא דיבורים של נתינת אופציות ויכולת לאדם שומר תורה ומצוות שהתחנך בחממה הישיבתית, לבוא ולשרת במסגרות ייעודיות תוך התחשבות מלאה באורח החיים החרדי.
זה לא חייב להיות בבסיסי צה"ל, יש מספיק אפשרויות לשרת את המדינה מחוץ לצה"ל, אבל אם רוצים שחרדים ישרתו בצה"ל, לא יעזור שום חוק כפייתי, לכן גם לא צריך לקחת את המלחמה לכיוון הזה, המלחמה צריכה להיות על הקצאת תקנים בתוך צה"ל שיעסקו בהכשרה של צה"ל להתמודד עם הצרכים החרדיים שכוללים כשרות מהדרין בכל מקום בו חרדים משרתים, שינוי הדיבור הגס המקובל בקרב החיילים, הבנה לעומק של אורח החיים החרדי על כל הניואנסים והמגבלות, ובראש ובראשונה להבין שבעוד ואצל החילוני המצוי, צהל זה גורם מחנך שכל אחד עובר בו כור היתוך בדרך להיות ישראלי, במקרה דנן צהל זה שירות שצריכים לעבור אבל הסמכות העליונה היא סמכות תורנית מתוך או מחוץ לצבא.
יש כיום מספר מסגרות לחרדיים בצה"ל כדוגמת מסלולי שח"ר (כחול, ירוק ועוד שלל צבעים) או הנחל החרדי, מדובר במסלולים שמשנה לשנה קולטים יותר ויותר חרדים שמגיעים מרצונם ללא כפייה, כי מה שלא עושים הפוליטיקאים והעסקנים, עושה הצורך הבסיסי של המגזר החרדי שהולך וגדל למגוון מגזרים בתוך המגזר, כך שמה שהיה פעם מגזר קטן וסגור שבפניו עומדות רק שתי אופציות, האחת היא להיות חרדי במסלול הישיבתי המוכר, ואילו מנגד האופציה זה להיות חילוני, כיום זה כבר אחרת, כיום ב"ה יש מספיק חרדים שצמחו בהיכלי הישיבה והכויילל שנשארו נאמנים לדתם ולבוראם, והשתלבו יפה בעולם העשייה במגוון תפקידים תוך שהם רוכשים מקצוע באקדמיה החילונית או החרדית, ורבים מאוד אף משלבים שירות צהלי או מסגרת של שירות אזרחי ובכך ממלאים את חובתם לחברה, והכל נעשה תוך שמירה על ערכי היהדות כפי שחונכו, הם כ"כ רבים היום עד שיש בכל עיר חרדית מספר קהילות של ציבור חרדי עובד שלא כמו פעם שהיו מתי מעט "בלבעתים" בכל קהילת אברכים.
ולמרות הזעקות של אותם עסקנים אשר ב"ה יש להם במות ושופרות שכל מטרתם זה להביא את דבר העסקנים, החצרנים והמנהיגים אל העם שישתה בצמא את הדברים, ושם הם לא מפסיקים לאיים ולהפחיד שכעת מדובר בגזרת השמד של עם ישראל בארץ ישראל, מסתבר שעם ישראל מצליח לעבור מהפכה שנמשכת כבר מספר שנים, הפיכה שבמסגרתה המונים מבינים שיש את האמירה הציבורית שמשרתת אינטרסים של יחידים, ויש את הנעשה בפועל ע"י הרבה יחידים שהופכים אט אט לציבור גדול.
ודבר אחד ברור ועליו אין בכלל ויכוח, לפחות לא מהצד שלנו, התורה הקדושה ללא ספק מגינה על העולם כולו יותר מכל צבא, ובוודאי שמי שבאמת תלמיד חכם כהגדרת הגמרא ויושב ולומד, הוא מגן עליו ועל כולנו ואין אדם בעולם שיכול לדרוש ממנו לעזוב את היכל התורה לטובת שירות צבאי או אזרחי על חשבון לימודו ואם אכן יקרה כדבר הזה, חובה על כולנו לצאת ולהילחם בגזרה זו בכל דרך אפשרית, אבל לא על זה מדובר, כי גם הצד החילוני הכי ניצי אומר שמבין שבודאי שהעולם זקוק לקבוצת תלמידי חכמים שישמרו על העולם כולו בכלל ועל הגחלת היהודית בפרט, רק שהם מציעים מכסות קבועות, דבר שאסור שיקרה כי ביום שיקבעו מכסה, היא תתמלא מיידית וללא ספק בפרוטקציונרים בנים של...וכמובן שלא יזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה.
ומאידך מוכח שיש כיום מספיק שומרי תורה ומצוות מהמחנה החרדי שלוּ רק תינתן להם האופציה לשרת בצורה שתתחשב באורח חייהם כיהודים שומרי תורה ומצוות, הם יעשו זאת מרצון ולא בכפייה.
ולראייה, רק ביום חמישי האחרון נפתח מחזור גיוס גרדי לשירות אזרחי שהיה הגדול בתולדותיו, כ-200 מתגייסים חרדיים שבחרו בלי כפייה ובלי סנקציות ללכת ולשרת, זו ההוכחה הגדולה ביותר למהפך שקורה במגזר, וזו ההוכחה שכל השיח והמלחמות הם תוצאה של אינטרסים פוליטיים ורווחים אישיים של כל מני בוחשי קדירות שאיש מלבדם לא יודע את תוכן התבשילים שבהן.
לכן אין לי ספק שאם באמת ניקח את השיח הציבורי למקום הזה של פתיחת אופקים ואפשרויות למי שכן החליט מעצמו להפסיק להיות תלוי במלגה חודשית, מי שירוויח מזה זה עולם התורה, ראשית כלכלית כי הרי התקציב של הכוייללים יישאר אותו תקציב ורק יתחלק בין פחות אברכים, כך שכל אברך שהחליט מרצונו להישאר בכויילל יקבל יותר, אבל הרווח הגדול יהיה ביום שמי שיישאר בכויילל יהיו כאלו שביכרו לשבת באוהלה של תורה מתוך רצון ויהיו באמת תלמידי חכמים וכך נחזיר לעם ישראל את המצב שמי שהוא באמת תלמיד חכם היושב באוהלה של תורה, יקבל את המעמד המכובד המגיע לו בחברה, בשונה מהמצב כיום שבו כולם תלמידי חכמים וכולם לובשים פראק ביו"ט גם מי שיושב לו בכויילל רק כי זה מה שמקובל.