לשון הרע

החפץ חיים שיבח את המשכיל; מה סברו על כך הרב מבריסק והחזון איש?

כשהרב מבריסק שמע שיש מכתב מהחפץ חיים בו הוא משבח את אחד המשכילים, הגיב ואמר: "בוודאי זה לא טוב שלא שומעים לשון הרע" | החזון איש, סבר אחרת ואמר כי כנראה החפץ חיים היה צריך את אותו משכיל לעניין מסוים (חרדים)

|
37
| כיכר השבת |
הרב מבריסק והחזון איש (צילום: ללא קרדיט)

במגזין הקודם כתבנו מספר מעשים נפלאים אודות מרנא החזון איש מתוך קובץ "צריכה לימוד" מאת בנו של מרן הגר"ח גריינימן זצ"ל, רבי נחום שיבלחט"א.

>> למגזין המלא - כנסו <<

בתחילת הכתבה הדגשנו שאנו מפרסמים את המעשים הנ"ל, מתוך תקווה שהדברים יהיו לתועלת הציבור הקדוש גולשי 'כיכר השבת' היקרים, ואכן רבים מהגולשים הודו לכותב השורות על פרסום הדברים, ממש כ'מים קרים על נפש עייפה', והודו על פרסום המעשים הייחודים מגדולי ישראל שציטטנו, שלא ניתן להשיג בשום ספר זולת קובץ מרתק זה מאת בנו של מרן הגר"ח גריינימן זצוק"ל.

באותו הקובץ הביא סיפור מבהיל אודות הרב מבריסק, ובמאמר זה נרחיב עליו את הדעת, שכן הדברים מבהילים ביותר, וכך דבריו:

פעם שמע הרב מבריסק שיש מכתב מהחפץ חיים לאחד המשכילים, והחפץ חיים משבחו במכתבו. הגיב על כך הרב מבריסק ואמר: "בוודאי זה לא טוב שלא שומעים לשון הרע[1]".

כשסיפרו על כך לחזון איש הגיב ואמר שבוודאי החפץ חיים ידע שמדובר במשכיל, אלא שהוא היה צריך אותו לעניין מסוים, ולכן הוא כתב לו כך.

נמצאנו למדים את גישתם השונה של הררי קודש, החזון איש והרב מבריסק, שלפי החזו"א מותר להחניף לרשעים, במידה וצריכים אותם לדבר מסוים, לעומת הרב מבריסק שנרתע מכך בכל מקרה.

החפץ חיים זיע"א (צילום: מתוך ויקיפדיה)

גישתם השונה של רבותינו החזון איש והרב מבריסק, מובאת במספר אירועים, כפי שהביא הרב שלמה לורנץ נאמנו של הרב מבריסק (בספרו 'במחיצתם' א' עמ' 165), תחת הכותרת "לדבר בגנותו של ת"ח בערב יום כיפור?!" שאירע והוא הלך להלוויה של "אדם גדול ומכובד" בערב יום כיפור, ביחד עם הרב מבריסק, ובעוד הם מלווים את המת, הרב מבריסק אמר ללורנץ שלנפטר היו לו כמה בעיות בהשקפה, והוא פירט כמה מהם: "והבהיר לי מה בדיוק לקוי בהשקפות אלו".

לורנץ שהופתע מהעיתוי זכר שהרב מבריסק הורה לו כמה פעמים, שהוא יכול לשאול במקרה והוא לא מבין בהנהגותיו, ולכך הוא אזר אומץ ושאל את הרב מבריסק: האם זה הזמן לדבר על הנפטר בהלוויה שלו, ובערב יום כיפור?

ענה לו הרב מבריסק בהאי לישנא: "אתה שואל לענין, ודאי הנך מתכון לומר, שלכאורה אני מדבר לשון הרע, ויתרה מזאת, אני מדבר על הנפטר בשעה שאנו מלווים אותו, וכל זאת בערב יום כיפור.

"טוב שאתה שואל, אבל צריכים לדעת מה מותר ומה אסור בהלכות לשון הרע... היא הנותנת. הלכות לשון הרע – הן מסובכות וקשות מאד, וכאשר ישנו היתר לספר דברים שהם בגדר לשון הרע, על האדם לשאול את עצמו, אם כוונתו היא רק להציל את חבירו מהפסד, או שמא בכוונתו גם דרך אגב לדבר לשון הרע.

"אם האדם חושד בעצמו, שהוא אינו נקי מכל נגיעה, אסור לו להגיד את האמת אפילו לצורך. בלכתנו אחרי מיטתו של הנפטר, בערב יום כיפור, שקלתי בדבר, והגעתי למסקנה כי במעמד כזה וביום הזה, אפילו לי הרב מבריסק, אין סיבה לחשוד בעצמי שמא יש לי כאן איזו כוונה לדבר לשון הרע, ולכך החלטתי לומר לך את אשר עליך לדעת".

***

נמצאנו למדים את גישתם השונה של הררי קודש, החזון איש והרב מבריסק, שהחזו"א סבר שיש שמותר לשבח משכיל, במידה וצריכים אותו לענין מסוים, (וכך נהג החפץ חיים), לעומת הרב מבריסק ששלל זאת, וכפי שחשפנו בבמה זו בעבר, שהחזון איש והרב מבריסק נחלקו בנושא זה של היחס לרשעים, ומשכילים, כפי שניתן לראות שהחזון איש קיבל לביתו של ראש הממשלה דוד בן גוריון, לעומת הרב מבריסק שלא הסכים, ולא עוד אלא ששלח מכתב תקיף לחזון איש בדרישה לבל יערוך עמו פשרות.

לגבי החזון איש יש להוסיף ולהביא את עדותו של הרב שלמה לורנץ בספרו 'במחיצתם' (א' עמ' 64), שתחת הכותרת "שוחד של כבוד" הביא שהחזון איש ביקשו להתלוות אליו ערב אחד לחגיגת בר מצוה של נכדו של אחד מזקני רבני הדור, אשר נודע כבעל השפעה גדול, במיוחד בחוגי הרבנות הראשית.

החגיגה הייתה מחוץ לבני ברק, והחזון איש השתהה בה זמן רב יחסית, מעל ומעבר להרגלו. בצאתם פנה לורנץ לחזון איש והביע בפניו את תמיהתו, והוא נענה והשיב לו: "הרי אתה יודע שעומד על הפרק הענין של שרות לאומי. הסבא של חתן בר המצוה יש לו השפעה גדולה בענין זה. רציתי לתת לו שוחד של כבוד, כדי להבטיח שהוא ילך בדרך שלי...".

[1] יתכן שהמדובר על המכתב של החפץ חיים לד"ר שיבד (ראה חפץ חיים על התורה).

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

6
עשיתם מההשכלה עבודה זרה חחח. לא נסחפתם? וכי חז"ל וגדולי ישראל היו נגד השכלה? אדרבא, חכמה בגויים תאמין. האם לא היו מגדולי ישראל רופאים ואנשי מדע? הרמבם, הרמבן, האברבנאל והרשימה ארוכה. אתם הזויים
אתה בור ומדבר על השכלה. הוא מתכוון לתנועה בשם הזה. הזוי
ברור שהוא מדבר על תנועת ההשכלה. השאלה הגדולה היא מדוע החרדים התנגדו ללימוד השכלה? מדוע ויתרו עליה והשאירו אותה בידי משכילים כופרים? וכך גרמו להמוני בית ישראל שרצו להשכיל לעזוב לחלוטין את התורה. רוב מוחלט של יהודי אשכנז ברח מהדת. זה כשלון חרוץ של היהדות החרדית
אמר רבנו החזו"א: מי הוא אפיקורס שומר מצוות ("א פרומער אפיקורס") בדורנו? כל מי שטוען כי באשמת גדולי ישראל נרצחו 6 מיליון יהודים בשואה, וכן כל מי שחוגג את "יום העצמאות". (מובא מתוך הספה"ק ילקוט דעת תורה, פסי' כד עמ' סח).
טיפשות!! ניכר שאינך יודע מה זה "תנועת ההשכלה היהודית" שהופיע לפני כ200 שנה, ושלא נשאר כמעט מצאצאים כיום שומרי תורה ומצוות, אתה מדבר ממשהו אחר! ברוך שמסר עולמו לשומרים, גדולי ישראל ששמרו אותנו אז!
אתה לא מבין שום דבר. מדוע מלכתחילה התנגדו החרדים להשכלה עד שהשאירו את כל ההשכלה רק לאנשי תנועת ההשכלה הכופרים??
אין תימני אחד שמכנה עצנו "יענקל" כמו באידיש..
תנועת ההשכלה זה דבר מורכב, גם ההיסטוריונים לא יודעים להגדיר את זה, אבל לומר שלא נשארו צאצאים יהודים זה הגזמה
5
בגניזה ההיסטורית. פאסה.
4
יש את מכתבו הידוע של החפץ חיים שהשיב, שלא להתחבר לחפשים על אף שיהיה יותר גרוע ויראה שאנו מנוצחים, וכן יש את מכתבו הידוע של רבי אלחנן ואסרמן (לרבי דוד פטש) שמעיד בשם הח"ח, שלא לקבל תמיכה כספית מהחילונים, אפי' אם בגלל זה יסגר שליש מהישיבות.
ממתי הולכים לפי מכתבים. הולכים לפי שולחן ערוך!
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות