כיכר השבת
פסיקה דרמטית

הרב בפסק הלכה: העיר שצריכה לחגוג רק פורים דמוקפין

רבה של לוד הרה"ג שמעון ביטון, פרסם מכתב ובו הוא קובע כי תושבי העיר לוד יחגגו את הפורים בט"ו באדר, אולם עד תום הבירור ההלכתי, בפועל יש לחגוג בלוד יומיים - כפי הנהוג כיום (חרדים)

|
11
| כיכר השבת |
(צילום: מענדי קורנט)

האם לא רק העיר ירושלים תחגוג רק פורים דמוקפין? רב העיר לוד, הרב שמעון ביטון, שיגר אמש מכתב לתושבי העיר פסק הלכה דרמטי.

"היות וכל מי שהתעמק בסוגייה המתייחסת ללוד כעיר מוקפת חומה – הגיע למסקנה ברורה וחלוטה כי העיר לוד בה אנו גרים היא העיר לוד העתיקה. לפיכך, יש לחוג את חג הפורים בעיר בט"ו באדר בלבד".

הוא הוסיף, כי "לצורך ריכוז כלל לראיות המתרבות עם השנים, הקמתי, בסיעתא דשמיא, צוות של תלמידי חכמים, ויחד נפעל לבחון את אותן הראיות, הן ההלכתיות והן הארכיאולוגיות. כמו כן נפריך בדרכה של תורה, את מגוון הקושיות העולות נגד הכרזתה של העיר לוד כמוקפת חומה".

עם זאת, ציין כי מכיוון שהוא לא הספיק לסיים את מלאכת הבירור ולקבל את ברכתם של הרבנים הראשיים לישראל להכרעתו, יש לחגוג בלוד את חג הפורים במשך יומיים: "לפיכך, עד לסיום עבודת הצוות, יש לקיים בלוד את מצוות החג במשך יומיים, דהיינו ביום י"ד אדר ולמחרתו ביום ט"ו אדר כפי, שפסק קודמי בתפקיד, המרא דאתרא, הגאון הרב נתן אורטנר זצ"ל רב העיר".

יצוין כי לפני כשנתיים פסק הראשון לציון הרב יצחק יוסף כי "לוד של היום היא באותו מקום שהייתה העיר לוד בזמן הגמרא, ולפי זה לוד כיום היא העיר המוזכרת בגמרא שמוקפת חומה מימות יהושע בן נון וצריכים לקרוא בה את המגילה בט"ו באדר".

הראשון לציון הוסיף אז כי בסופו של דבר בשל המנהג שהתקבע בעיר "אין בידינו לשנות את מה שנהגו, לנהוג דיני פורים בני הימים", אך לבקשתו "יש לפרסם ככל האפשר שיום פורים העיקרי הוא יום חמישה עשר באדר ואת יום י"ד ימשיכו לנהוג מצד המנהג, ויחזקו את הציבור לקרוא את המגילה בלי ברכה ברוב עם בליל ט"ו וביום ט"ו. כי יש חשש גדול שאם לא יקראו גם בט"ו יבטלו מצות מקרא מגילה לדעת כמה ראשונים, שבן ט"ו שקרא את המגילה בי"ד לא יצא ידי חובה".

הפסיקה של הרב ביטון נחשבת משמעותית, שכן הוא נמנה על קהילת חסידי חב"ד, הקהילה היחידה בלוד שלא מציינת את יום ט"ו אלא י"ד בלבד, מסברא שהעתיקות המלמדות על ההיסטוריה של העיר אינן במרחק "סמוך ונראה" לכלל שכונות העיר ולכן לא מחייבות את שכונת חב"ד והאזור בו היא נמצאת.

וכך כתב רבה של קהילת חב"ד בלוד הרה"ג ברוך בועז יורקוביץ', שנה שעברה: "דבר ברור שלוד העתיקה היא ספק עיר מוקפת חומה ולכן מי שגר בה, צריך לקרוא את המגילה בי"ד ובט"ו בחודש אדר", אך "השיכונים (ובהם חב"ד) שהם רחוקים מהעיר העתיקה, אינם צריכים לקרוא בב' הימים", אלא רק בפורים דפרזין.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

9
לא דרמה ולא נעליים רבה הקודם של לוד - הרב אורטנר פסק כך, וגם הרב שלפניו גם קהילת חבג נהגה כך עד שהגיע הרב הנוכחי (שבעצמו קורא בביתו גם בט"ו) מלבד זאת שכונת חבד אכן נמצאת בקצה העיר, רחוק מאוד מהעיר העתיקה, ואילו הרב ביטון גר קרוב לשם
. .
8
כבר בזמנו הרב אורטנר רצה לפסוק כן להנהיג פורים בלוד רק בטו וחיבר על כך כמעט ספר שלם (יד נתן חלק ב) ולמעשה כשהלך לכל הפוסקים כולם הורו להמשיך לנהוג יומים מספק
אלברט
7
כן דרמה וכן נעליים. בפעם הראשונה יוצא רב בעיר נגד פסקי ההלכה של מרן הרב עובדיה זצ"ל וכן נגד בנו הראב יצחק יוסף הראשון לציון, וכן נגד רבה של העיר לוד הרב נתן אורטנר זצ"ל, שחקר את העניין שנים רבות. יחד עם הרב עובדיה יוסף זצ"ל הגיע למסקנה חד וחלק. בושה וחרפה
אברהם
תירגע מותר לחלוק
אא
גם אם אתה לא מסכים עם רב העיר, לא כותבים בשוה וחרפה. ניתן להעיר בצורה מכובדת. חבל!
יעקב
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות