יש ערפל – יש אלוקים!
בזמן מתן תורה, כל העולם נבהלים ו"נעמדו מרחוק".
משה רבנו - "ניגש אל הערפל, אשר שם - האלוקים".
משה רבנו מלמד – מה לעשות כשחיים ב'ערפל'?
העם נעמדו מרחוק – ומשה נכנס לערפל
משה רבנו לא מפחד להיכנס לערפל, הוא ידע מי:
יוצר אור ובורא את החושך והערפל – הקב"ה!
למשה רבנו יש 'דעת' להבין דבר חשוב ובסיסי:
הקב"ה יוצר לך את 'ערפל' חייך, מאהבתו אליך, והוא:
נמצא איתך ב'ערפל' – עבורך!
הקב"ה, לעולם לא מבקש מבנו, להיכנס לבד ל'ערפל'.
ואם תזכור טוב את הדברים, תוכל:
להיכנס ולהיות ב'ערפל' של חייך באומץ, ביטחון ושמחה.
ה'ערפל' מערפל אותי - לא מבין כלום!
לכל אחד יש בחיים כל מיני סוגי 'ערפל': קשיים וניסיונות, צרות והסתרות.
הקב"ה מכניס אותך ל'ערפל', כדי שתהיה - מעורפל, ותבין:
שהיציאה מה'ערפל' עוברת דרך כתובת אחת, מי שהכניס אותך לשם!
ובשביל להיחלץ משם, צריך להתפלל ולבקש את עזרתו.
הקב"ה מבקש שתרגיש ותכניס את נוכחותו בחייך, בכל רגע ורגע:
כ'הולך לך' - תזכור שההצלחה ממנו, וכשקשה לך, תזכור – שהוא הכתובת לפתרון הבעיה!
משה רבנו לא פחד לצעוד לתוך הערפל, ובעצם, ממה צריך לפחד?
מלך העולם, אבא אוהב נמצא בערפל, תירגע – הכל בסדר!
ידוע המדרש, מה שאמרו מלאכי השרת למשה רבנו, כשעלה למרום...
ומה ענה הקב"ה למשה רבנו? "אחוז בכיסא כבודי".
אם נכנס ל'ערפל' תוכל למצוא את הקב"ה, ולהגיע עד - כיסא הכבוד!
משה רבנו הוא ה'דעת', הוא למד את התורה מפי הגבורה, והוא מלמד את:
הקשר בין אהבת ה' לבניו, וה'ערפל' של חייהם.
אלוקים – מידת הדין
השם 'אלוקים' רומז על מידת הדין, אבל:
מי שיודע ומרגיש שהקב"ה אוהב אותו - לא פוחד אפילו מדין.
הוא יודע שמידת הדין היא חלק מהנהגת ה' יתברך, אבל:
אהבת ה' יתברך לבניו, תמיד גוברת על - מידת הדין!
וזה אחד הסודות שגילה הקב"ה למשה רבנו...
אתה כמשה רבנו, או - נישאר מרחוק?
רבי נחמן אומר שמשה רבנו הוא ה'דעת', ולכן, נכנס לערפל:
ורק "מי שאינו בר דעת" – לא מוכן להיכנס לערפל, כי 'דעת אמיתית' היא הידיעה:
שהקב"ה אוהב אותך 'אהבת עולם' - זה מה נקרא דעת...
ה'ערפל' הוא חלק בלתי נפרד ממסלול החיים, ומי שפחד להיכנס אליו:
ימשיך להישאר מרוחק ורחוק, ולא יצליח להתקדם הלאה!
ויפסיד את ה'טעם' של מתיקות וקרבת ה'!
מי שמפזר את הערפל, מוצא – את האלוקים!
אל תתבלבל! כנס לערפל, ותפגוש שם את האלוקים, באותו הרגע:
תרגיש את המציאות האלוקית בתוך הקושי - והערפל יתפזר!
תקבל ליווי אלוקי צמוד, השגחה פרטית נפלאה – תנסה!
רוצה חיים בלי ערפל! יש מצב?
הערפל לא נועד לשבור אותך, אומר רבי נתן, הוא:
נועד לשבור את החומות שמפרידות בינך לבין הקב"ה!
שבירת החומות, מטעימה את מתיקות קירבת אלוקים, היא – טעם גן עדן!
המניעות עושות חוסר חשק להיכנס לערפל, וזה נובע מהעדר דעת, כי מי שיש לו דעת, יודע:
"כִּי הַמְּנִיעָה הוּא רַק - בִּשְׁבִיל הַחֵשֶׁק".
ותפקיד המניעות – לעורר לך יותר חשק להתקרב לה' יתברך.
ורק כך, אתה לומד ב'לייב' שהקב"ה נמצא איתך - בכל מקום ממש, והתוצאה:
"שֶׁיִּתְהַפְּכוּ כָּל הַמְּנִיעוֹת לְתֹקֶף הַחֵשֶׁק וְהָרָצוֹן".
תוקף החשק והרצון, יקרב אותך – לדעת אלוקית ולקדושה.
הדעת – שוברת את הפחד מהערפל!
למשה רבנו היה דעת, לכן, היה הוא הבין שהערפל הוא רק אתגר, כי ידע:
"שֶׁגַּם בְּהַמְּנִיעָה בְּעַצְמָהּ, נִסְתָּר ה' יִתְבָּרַךְ"
(ליקוטי הלכות, יו"ד, הל' הכשר כלים).
רוצה להתקרב – והכל נהיה עוד יותר קשה
מוהרנ"ת מלמד אותנו – סוד גדול!
דווקא כשתרצה להתקרב:
יגיעו עוד קשיים ומניעות, מדוע? כי... ככה זה עובד!
מידת הדין מקטרגת על האדם, ולא רוצה לתת לו להתקרב לקב"ה, וכל זאת:
כדי לעורר בו עוד חשק, ועוד רצון – לרצות להתקרב!
כל אחד מקבל את המניעות - כפי כוחו, מכיון שהקב"ה:
לא מוותר על אף יהודי "כי לא ידח ממנו נדח"! מה הוא עושה?
תכנס לערפל ותראה – ששם הכל חסד!
הקב"ה רוצה שכל אחד מעם ישראל יתקרב אליו, ולכן, הוא מזמין לאדם מניעות, אבל מכיון:
"וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ חָפֵץ חֶסֶד הוּא" – הוא מסתיר עצמו כביכול בתוך המניעה!
הקב"ה נותן לאדם שתי אפשרויות - איך להגיב למניעה:
אדם שיש לו דעת – מתמודד עם הקושי, נכנס לתוך המניעה הערפל:
ומוצא שם את הקב"ה!
אדם שאין לו דעת - רואה מניעה, נרתע ושב לאחור! ואומר:
'גדול' עלי! לא אפשרי להתמודד... אתמוטט...
מוהרנ"ת מברא שהמניעה היא בחינת - "ענן וערפל".
גם לך יש ימים של 'חושך' - הכל לא הולך? אז, זהו – עכשיו אתה יודע:
שם בדיוק! הקב"ה נמצא - "כי שם האלוקים"
העם עומד מרחוק – אתה כבר לא!
במעמד הר סיני, עדיין לא היהלעם ישראל 'דעת', ולכן:
"וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק" – הערפל הבהיל אותם...
וּמשֶׁה, שֶׁהוּא - בְּחִינַת דַּעַת כָּל יִשְׂרָאֵל,
נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל, אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹוקִים.
משה רבנו - נכנס אל תוך המניעה, כי ידע:
"שֶׁבָּהּ בְּעַצְמָהּ נִסְתָּר הַשֵּׁם יִתְבָּרַך" (ליקוטי מוהר"ן, קטו')
ה'ערפל' – לא 'בא' לי להתמודד איתו!
משה רבנו מלמד שאת הקב"ה נמצא בערפל חיינו, ומה שלא יקרה, צריך לא לאבד אשתונות, ולא לשכוח: "כי שם האלוקים"!
מכיון ששם נמצא האלוקים, גם:
כל הברכות והישועות מצויות - דווקא שם! תוכו רצוף אהבה!
אין קושי – יש אתגר! והמניעות הם - רק דימיון!
כשאתה מדלג על המניעה, אתה זוכה – לגאולה!
עיקר האמונה היא דווקא במקום שהשכל לא מבין, ואז:
כח המדמה הדימיון... חוגג על האדם... ודווקא שם - צריך אמונה!
כשהאדם יודע שכל מארעותיו הם לטובתו, כמו שכתוב: "בה' אהלל דבר, באלוקים אהלל דבר" זאת הבחינה היא 'מעין עולם הבא', כמו שאמרו חז"ל: "ביום ההוא יהיה ה' אחד" הכל אחד...
כמו במעמד קבלת התורה: "אנכי ה' אלוהיך" תבין הן ה' והן אלוקים – שכל זאת אנוכי! ותוכל לקיים "בה' אהלל דבר, באלוקים אהלל דבר" היינו: "כולו הטוב והמטיב".
אחוז בכיסא כבודי – צדיקי הדורות!
כשמשה רבנו עלה למרום, והמלאכים קינאו בו, והקב"ה נתן לו הדרכה שמיועדת לכל אחד מאיתנו:
קבל את ה'דעת' מצדיקי הדורות, כי הם - אוחזים בכיסא כבודי, ותזכה – לכל הישועות!
משה רבנו, היה מנהיג רחמן, ולא רצה לקבל ממשלה ומנהיגות על עצמו, הכל מגודל ענוונותו, והיה יודע איך ללמד את התורה לכל אחד מישראל, כפי שכלו וכוחו, והוא:
יהיה המשיח שיגאל אותנו בקרוב: מה שהיה הוא שיהיה!
וזה נרמז במילים: "מה שהיה הוא שיהיה" ראשי תיבות - משה.
לא קם בישראל כמשה עוד!
ויקום ויגאלנו בקרוב, אמן!
לע"נ רעיא מהימנא משה רבנו בן יוכבד ועמרם, זכותו תגן על כל עם ישראל, ויזכו כל ישראל בקרוב לגאולה ברחמים, אמן!